Problem med sambons ex..

Anonymisten

Trådstartare
Hej på er alla kloka!



Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips.



Jag har sen en tid tillbaka träffat en alldeles fantastisk man. Han är tryggheten själv och otroligt fin med sitt 7-åriga barn. Det jag kanske inte räknade med i den här relationen var att den kan innehålla ett ohälsosamt ex.



Föräldrarna har delad vårdnad veckovis. Det har fungerat lite sådär med mamman. Det började med att hon la sig i hur vi skulle träffas. Hur ofta vi skulle träffas, vilken plats vi skulle ses på, att barnet skulle bli traumatiserad osv. Otroligt snäv terräng att orientera sig i. När vi började spendera nätter ihop så började det gnällas på vart barnet sov, hurvida barnet sov mellan oss eller inte. Barnet kommer alltid självmant in på natten och var väldigt noga med att hen ville ligga mellan oss. Det är inget vi styrt på något sätt.



Jag och barnet kommer oerhört bra överens. Hen vill gärna att jag läser sagor, hen följer med på promenader, är med och lagar mat, handlar och vill krypa upp nära i soffan när det vankas film. Ett otroligt fint barn!



Problemet är att mamman lider av psykisk ohälsa. Det är ångest, utbrändhet, depressioner om vartannat. Ett sjukligt kontrollbehov, ett galet hett temperament och väldigt mycket oro. Vi har ställt upp massor för henne under tider hon behövt avlastning (barnet är tydligen jättejobbig hemma hos mamma, med utbrott, svårt med sömn osv).



Nu har hon fått för sig att laga sina traumatiska lämningar på skolan med att byta överlämnardag. Tidigare har man bytt på skolan, det har skett väldigt naturligt och utan svårigheter. Men mamma har otroligt svårt för att lämna barnet och har haft det i alla år. Alla lämningar blir utdragna, båda två kan gråta osv. Det är otroligt jobbigt för båda två. Separationsångesten mamman bär med sig åker rätt ner till sitt barn. Jag anser att dom har en väldigt ambivalent anknytning. Barnet är ofta oroligt med mamma, humörsvängningar, mycket gråt och oro.



Pappan gick med på att testa att byta dag till en helgdag. En gång. Det blev katastrof. Barnet var otroligt ledset under den utdragna lämningen (mamma ska ”trösta” klart först). Sen fortsatte det ledsna hela dagen. Barnet berättade självmant för mig hur jobbigt det var att det blev fel dag, frågade varför det inte kan vara som vanligt osv. Jag försökte pedagogiskt svara att man vill testa och se om det kanske får alla att bli lite gladare osv. Barnet var den veckan inte alls sig själv. Från att ha varit otroligt glad, sprudlande och härlig så märktes det att något var fel. Och två dagar innan överlämningen började barnet prata mycket om sin mamma och sin padda ”med alla spel på”.



Pappan sa sedan att detta inte kommer funka. Att man faktiskt bytte till byte på skolan tidigare av just den här anledningen. Att barnet blir för ledset för länge. Och att dom istället ska fortsätta som dom gjort. Han försökte också förklara att många barn har svårt med ny skola, vänner och fröknar. Det gick mamma inte med på. Istället har hon varit otroligt elak hela tiden. Hon häcklar honom, är nedvärderande, han tänker inte på barnets bästa, hon ska minsann tala om för barnet att pappa inte vill hämta på på utsatt dag, han är en stor egoist, att alla hon känner tycker han är dum i huvudet osv. Detta har förekommit otaliga gånger förut när dom varit oense.



Min sambo har under flera år utsatts för psykisk misshandel av den här kvinnan. I form av slag, kasta saker, skrika elaka saker osv. Han säger sig själv vara van vid hennes utbrott men är samtidigt livrädd för att hon hela tiden vänder barnet emot honom. Barnet har vi flera tillfällen sagt saker som ”pappa bryr sig inte om mig som mamma gör”. När han frågat vad hen menar så finns inget svar. Hen upprepar samma sak igen. Till slut säger barnet att ”hos mamma får jag typ göra vad jag vill. Jag får ha min padda hela tiden. Jag får till och med godis till frukost”. De där ordet med att pappa inte bryr sig om barnet som mamma gör är mammans egna ord som hon själv skrikit till min sambo.



Mamman har exempelvis ringt upp min sambo sent en morgon och krävt att han ska komma hem omedelbart och hämta barnet för att det är magsjukt. Och skrikit rakt ut att hennes nyfödda och hennes kille med diabetes kan DÖ om dom blir smittade. När han försökte förklara att han inte kan komma då vi inte är hemma så blev hon ännu mer arg och skrek det ena och andra för att sen slänga på luren. Sen haglar som vanligt sms in, hon ska minsann berätta för barnet att pappa inte kommer hämta barnet för att han har ”INGET ANNAT FÖR SIG ÄN ATT GÖRA INGET!!!”.



När barnet sedan kom till oss på utsatt dag (dagen efter) så var barnet helt plötsligt livrädd för att kräkas. Började gråta för att hen var magsjuk och livrädd för att smitta. Så oavsett vad mamman medvetet sagt så tyckts barnet ha hört otroligt mycket saker som inte ska ligga på ett barns axlar.



Barnet började också gråta ganska nyligen när mamma ringde. Barnet sa först nej till att vilja ringa sin mamma, pappa tjatade lite för att ”mamma säkert vill veta vad du gjort i veckan”. Till slut pratade barnet med mamma och började snabbt gråta. Mammans samtal går direkt ”ner i källaren”. Det är inte så att mamma med positiv ton frågar hur veckan har varit. Nej nej. ”Hej älskade… har du varit ledsen på skolan? Har du gråtit? Ooooh… lilla du… puttisnutti”. Barnet la till slut på och var otroligt ledsen. Jag frågade vad som hände och barnet svarade att det ibland är jobbigt att prata med mamma, att mamma får henne att bli ledsen, att hon inte ville prata med mamma för att mamma får henne att bli trött och ledsen. Det gör så otroligt ont i hjärtat att barnet ska behöva må så här och jag kan bara stå vid sidan…



Detta börjar bli ohållbart. Barnet mår dåligt och blir orolig. Vi har aldrig haft problem med oro när barnet varit här och förstår inte alls bilden mamman målar upp kring hur barnet är hemma hos henne. Vi förstår att mamma har svårt att lämna på måndagar, men det känns som att vi inte kan påverka det. Mamma skriker själv att alla dagar är KAOS att lämna, att det alltid varit fruktansvärt att lämna i alla år. Allt sånt här skriker hon gärna framför sitt barn trots att min sambo talar om att dom gärna kan höras på telefon istället.



Inget min sambo säger till henne funkar. Han har tipsat henne om att låta barnet bestämma hurvida hen vill komma innan frukost eller efter frukost, om hur viktigt det är med gränssättning även vid lämning, att man lämnar fort och inte dröjer sig kvar så att någon pedagog kan få trösta. Inget hjälper. Istället blir hon arg och menar att ”hur fan ska han kunna hjälpa henne när allt funkar hos honom!!!!” 😳



Barnet har sedan ett tag tillbaka vetat att pappa kommer åker iväg en natt och att jag och barnet ska ha myskväll själva. Vi ska hämta favoritmat och kolla film. Barnet har verkligen sett fram emot det här och har varit så pepp. Nu heter det istället från mammas sida att barnet har gråtit flera gånger av oro för att jag ska vara barnvakt. Vi förstår inte alls vad det här kommer ifrån? Det gör oss båda otroligt ledsna och frustrerade över att mamman skapar sån oro hos sitt barn hela tiden över exakt allt.



Jag sa till min sambo att återigen kontakta familjerätten och faktiskt våga var ärlig med hur mamman behandlar honom. Så som föräldraalienation och umgängessabotaget som pågår. Om hennes elaka sms där hon hotar honom med att hon minsann ska berätta för hen hur… osv.



Hur löser man det här? Det enda vi vill är att barnet ska vara trygg hos båda sina föräldrar. Vi vill inte att barnets helg här hemma ska vara förstörd för att mamma har svårt att lämna på måndagar (och alla andra dagar). Det känns som att mamman har fått för sig att den enda som vill barnet väl är hon själv när det i själva verket har med deras egna relation att göra.



Finns det ens något man kan göra?
 
Börja med kommunens familjerådgivning/samarbetssamtal?
Det har varit flera sådana och är bokat ännu ett. Men saken är att trots att avtal finns så skiter mamman i det när hon vill ändra om något. Nu sist var hon på väg att lämna barnet på ”fel dag” för att hon minsann tyckte det. Trots att dom har ett avtal på måndagar och att det gäller tills man är överens om annat. Det är helt tiden tjafs. Så fort något inte passar mamman så ska det bråkas, skickas elaka sms och skrikas.
 
Har ni kontakt med socialtjänsten? Vet inte exakt hur det här fungerar men mycket av det du beskriver är sådant som min mor har sagt att hon undvikit då det inte riktigt är tillåtet att vända barnet mot sin andra förälder. Hon och min andra föredetta vårdnadshavare har haft mycket kontakt med just socialtjänsten om umgänge och sådant. Det låter ju helt uppenbarligen inte som att barnet mår bra hos sin mor nu, så något bör ändras.
 
Stackars er. Känner igen detta allt för väl tyvärr. Jag har heller inga tips, genomled något liknande från att bonusbarnen var små tills nu när de är vuxna och det var extremt jobbigt.
Tycker ni verkar tackla det bra och tyvärr så finns ganska lite hjälp att få från soc och såvidare :(
Vi fick tillslut ha barnen på heltid och den andra föräldern varannan helg, då blev det mycket lättare men det kan ju vara väldigt svårt att få igenom…
Hoppas ni orkar ♥️
 
Stackars er. Känner igen detta allt för väl tyvärr. Jag har heller inga tips, genomled något liknande från att bonusbarnen var små tills nu när de är vuxna och det var extremt jobbigt.
Tycker ni verkar tackla det bra och tyvärr så finns ganska lite hjälp att få från soc och såvidare :(
Vi fick tillslut ha barnen på heltid och den andra föräldern varannan helg, då blev det mycket lättare men det kan ju vara väldigt svårt att få igenom…
Hoppas ni orkar ♥️
Det är skitjobbigt! Vi vill ju helst att barnet ska ha tillgång till sin mamma och pappa lika mycket. Trots att mamma ställer till det för alla parter. Barnet älskar sin mamma men allt är extremt känslosamt för båda parterna. Och jag har svårt att tro att ensam vårdnad för pappa kommer vara aktuellt.

Det är hela tiden tjafs från mammas sida. Det var lugnt en period när vi hjälpte till under hennes utbrändhet. Men jag vet att så fort pappa säger nej kring något så blir det ett jävla liv. Varenda gång. Och det gör mig ledsen att han hela tiden är orolig för att mamma ska få barnet att tycka illa om honom. Han är verkligen en helt otrolig pappa. Barnet är helt okomplicerat hemma hos oss och visar inget tecken på att vantrivas hos sin pappa.

Barnet älskar också sin mamma och är extremt mammig. Vilket barn såklart kan vara i perioder. Mammans kärlek blir dock väldigt hämmande för barnets utveckling. Detta pga all oro som smittar av sig. Jag vet att mamma menar väl och älskar sitt barn över allt annat. Det är liksom inte brist på kärlek, omvårdnad osv. Men anknytningen är väldigt komplicerad.

Nu får vi väl se hur det går i veckan när jag och barnet ska ha egen kväll och natt tillsammans. Någon som barnet varit otroligt peppad och glad över. Men eftersom mamman direkt berättar om SIN oro, att det kan bli jobbigt, läskigt osv så blir det väldigt svårt att rodda runt.

Här hemma pratar vi ALDRIG illa om mamma och hennes partner. Så fort barnet säger att det är tråkigt hos mamma, att hen vill vara här osv så försöker vi alltid stötta upp den andra föräldern. Vi vet att barn också kan säga så som att det är sanning när det egentligen bara är en känsla just för stunden. Vi berättar heller aldrig att barnet utrycker sig så här till mamman, för att inte baktala henne på något vis eller skapa mer oro hos barnet. Men man börjar bli trött på att vara diplomatiskt när man vet att det inte är en ömsesidig respekt.
 
Mest troligt kommer det vara så tills barnet är tillräckligt stort för att bestämma själv. Klart man ska ta all hjälp man kan få, men i praktiken är det ju rätt lite man kan göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 577
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: Tassa
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 430
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp