problem med pälsfällning

FrittePower

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra!

Har en 27årig ponny som i våras började fälla väldigt tidigt (och det brukar han göra) Men denna gång fällde han inte allt och drog ut på processen. Jag frågade sakkunniga och blev tipsad om att ge han dubbla mått med B-vitamin. (han äter b-vitamin året om men tyvärr ej så regelbundet övriga årstider)

Det hjälpte till en viss gräns. Men på sidorna av rygg och fläckar över kors är fortfarande gammal vinterpäls. Den är ca 8cm lång och är "blekt" vilket ser väldigt lustigt ut mot han övriga kroppsfärg. Under sommaren var jag utomlands och han blev nog ej ryktat så mycket med ryktstenen som jag tänkt mig.

Och nu sitter pälsen helt fast!!! Han har börjat sätta nu vinterpäls som ser jätte fin ut men inget händer ändå! Vad ska jag göra!! :eek:

Tänker att det borde ta på energin att fälla och eftersom han är gammal har han kanske lagt den på "annat"?? När det är kallt ute går han med täcke och han går på lösdrift.

Sv: problem med pälsfällning

Skulle oxå chansa att kolla med vet.om du kan ge honom B vitamin muskulärt.

När vi hade våra gamlingar här på gården(tyvärr är domalla borta nu) så brukade jag hjälpa dom att "fälla" sista vinterpälsen, genom att klippa ner dom helt i maj/juni...

det är vanligt att gamlingarnas kroppar inte orkar fälla all päls, men det ser inte roligt ut,jag håller med dig...

Allternativet för att rädda hans utseende i vinter är väl att klippa av det med en vanlig sax...

Sv: problem med pälsfällning

Hej!
Är hästen ordentligt avmaskad? Ta annars ett träckprov och skicka in på analys. Hästar kan ha svårt att fälla päls vid parasitangrepp.

Liknande trådar

Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 964
Senast: skogstokiga
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 667
Senast: Efwa
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: matador
·
S
Hästvård Som rubriken lyder, min ponny (som går täckad) har börjat fälla, har fällt etttag nu,som vanligt. Men i helgen en dag när jag tog in för...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama