Problem med medryttarhästens Äg.

B

Baxeol

Jag rider en underbar häst som passar mig helt perfekt, både psyket, höjden och bredden. Vi funkar jätte bra tillsammans men då är det ett problem.. ägaren!

H*n är ganska mycket yngre än mig, och ringer mig hela tiden och bara pratar helt onödiga saker. H*n ska med till stallet på mina dagar och vill bestämma vad och hur jag ska rida och hur jag ska göra si och så. Vilket är mycket frustrerande. Det är okej om h*n säger att jag ska ta det lugnare ifall h*n ska träna imorgon eller har tränat dagen innan, men när ägaren kommer och vill bestämma exakt det minsta lilla så känns det inte alls lika kul längre, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra :confused:

Eftersom det är ägarens häst kan jag ju heller inte säga åt h*n att INTE komma till stallet på mina dagar, men jag vill heller inte rida i paddocken och låtsas vara elev till en liten låtsas ridlärare på mina uteritt dagar.. :cool:

Om ni undrar så är det ägarens föreldrar jag har kontakt med om det skulle vara något, och dem är verkligen helt underbar. För dem förstår att jag vill ha mina dagar för mig själv och vi litar på varandra fullt ut och dem är lätta att prata med, men jag vill inte säga till dem heller att deras barn inte ska komma dit på mina dagar och bestämma över mig för det känns så fel, för trots allt så är det ju barnets häst. :crazy:

Skönt att skriva av sig! :D :o

Sv: Problem med medryttarhästens Äg.

Om du har bra kontakt med hennes föräldrar så tycker jag att du gott och väl skulle kunna prata med föräldrarna. Förklara hur du känner. Kanske tjejen tycker att hon är jätteduktig och känner sig glad att kunna hjälpa dig, och tror att du uppskattar hennes hjälp jättemycket, så hon kanske inte tänkt på att du vill ha dina dagar ifred. Det kanske då är lättare för föräldrarna att be henne hålla sig från stallet dom dagar du ska rida.

:crazy: Jag vet, men jag är så vek och tänker "Det är ju ägarens häst och vill inte avvisa h*n från att träffa sin älskling"

Och jag sa till h*n att jag inte villa göra den grejen h*n sa att vi skulle göra för att jag gjorde nästan nyss det. Men h*n bombar mig via telefon eller sms bara, "Jo jo, snälla.. jag vill" Vilket har upprepats ett par otaliga gånger :crazy:

hihi, h*n kanske är kär i mig :p

*suck* Jag har samma problem med min medryttare, men nu verkar det äntligen som om jag har kommit fram.

Kan ju ta ett exempel (hon rider min äldsta häst så att jag kan ta unghästen på en skogstur, vi rider alltid tillsammans), vi hade bestämt dag och jag märker att vädret inte är till sin fördel. Halv storm, regn och rusk, vilket min unghäst hatar. Jag ringer och säger att vi måste ställa in pga vädret. Hon blir såklart besviken, men jag säger som det är, jag rider inte ut i detta vädret (man hör inget, ser inget, hästarna spänner sig bara, den äldre hästen var nyklippt).

Detta har stört henne att jag ställde in pga vädret så när vi skulle rida häromdagen var det halv snöstorm, så då tänkte jag "va tusan" och tog på mig och hästarna allt jag kunde hitta och vi red ändå. Unghästen lekta rodeohäst och fattade inte varför jag envisades med detta. Jag poängterade ofta att "det är därför man inte rider ut i sånt här väder" och till slut hade det gått in och vi kunde moget diskutera det.

Hon är yngre än mig och visst, hon vill så mycket. Smsandet känner jag igen, jag svarar inte på onödiga frågor och jag har annat att göra, det har jag snällt förklarat.

Försök vara tydlig. Om du håller dig sams med henne så känner hon säkert snart att hon kan lita på dig (även om föräldrarna gör det kanske inte hon gör det) och då låter hon dig vara själv. Hon vill väl bara se så att allat blir rätt...? Eller så ser hon lite upp till dig och vill se hur du gör..?

Knepig sits. Men när det blir lite finare väder ska du se att hon har annat att göra än att hänga efter dig;)

//E

Tack, det där var jätte skönt att höra :bow: Var så nära att bara ge upp, men det kanske blir bätte till sommaren då :)

Baxeol skrev:
Jag rider en underbar häst som passar mig helt perfekt, både psyket, höjden och bredden. Vi funkar jätte bra tillsammans men då är det ett problem.. ägaren!

H*n är ganska mycket yngre än mig, och ringer mig hela tiden och bara pratar helt onödiga saker. H*n ska med till stallet på mina dagar och vill bestämma vad och hur jag ska rida och hur jag ska göra si och så. Vilket är mycket frustrerande. Det är okej om h*n säger att jag ska ta det lugnare ifall h*n ska träna imorgon eller har tränat dagen innan, men när ägaren kommer och vill bestämma exakt det minsta lilla så känns det inte alls lika kul längre, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra :confused:

Eftersom det är ägarens häst kan jag ju heller inte säga åt h*n att INTE komma till stallet på mina dagar, men jag vill heller inte rida i paddocken och låtsas vara elev till en liten låtsas ridlärare på mina uteritt dagar.. :cool:

Om ni undrar så är det ägarens föreldrar jag har kontakt med om det skulle vara något, och dem är verkligen helt underbar. För dem förstår att jag vill ha mina dagar för mig själv och vi litar på varandra fullt ut och dem är lätta att prata med, men jag vill inte säga till dem heller att deras barn inte ska komma dit på mina dagar och bestämma över mig för det känns så fel, för trots allt så är det ju barnets häst. :crazy:

Skönt att skriva av sig! :D :o
Betalar du så är det "din" häst de dagar som du har den.
Annars är det bara att rätta sig efter ägaren.

Men jag tror att det är ett ganska vanligt problem att hästägarna lägger sig i för mycket... Kan man inte släppa taget de dagar som medryttaren betalar för ska man endast ha en hästskötare och ingen medryttare:angel:

Jag betalar, väldigt mycket dessutom! :/

Där vi hade hästarna förut var det en unge som var likadan.
Hängde efter mig överallt och gjorde allt som jag gjorde.
Hon förökte också "ge lektioner" och tala om hur jag skulle göra.
Snodde mina grejer, bråkade med hästarna osv
Skitjobbigt. I början gick det bra, och vi umgicks en del i stallet och så. Men sen började hon typ granska allt jag gjorde och typ klaga på allt.

Till slut sa jag till henne på skarpen och sen bytte vi stall.

Men prata med hennes föräldrar och så får dem snacka med henne

Det är exakt sådär jag känner mig och har det :crazy:
Jo jag ska nog ta mig i kragen och våga säga till :cool:

Men varför känner du att du måste lyda ägaren? Kan du helt enkelt inte tala om att du har planerat uteritt och ge dig iväg? För om det är ägaren som bestämmer vad du ska göra bör du knappast vara den som betalar.

Om du betalar för dig så är det ju bara till att prata med föräldrarna så att barnet stannar hemma.

Hälsning Maja

Baxeol skrev:
:crazy: Jag vet, men jag är så vek och tänker "Det är ju ägarens häst och vill inte avvisa h*n från att träffa sin älskling"

Och jag sa till h*n att jag inte villa göra den grejen h*n sa att vi skulle göra för att jag gjorde nästan nyss det. Men h*n bombar mig via telefon eller sms bara, "Jo jo, snälla.. jag vill" Vilket har upprepats ett par otaliga gånger :crazy:

hihi, h*n kanske är kär i mig :p

Hon ser antagligen upp till dig väldigt mycket. det är häftigt att ha en såpass mycket äldre kompis, man vet ju själv hur det var ;)

haha, ja. Jag har börjat slutat svara när jag ser att det är mini ägarens nummer, så nu har h*n börjat ringt från nummer jag inte känner till, vilket leder till att jag inte kan undvika h*n på något sätt känns det som, heh. :crazy:

Jippi :banana: :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 606
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar