Problem med kondens i taket på hästtransporten (christ comet)

Henric

Trådstartare
Hej

Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns monterade i taken på husvagnar/båtar.
Finns det någon här som har erfarenhet av detta problem som vill dela med sig av sina erfarenheter. Osäker hur jag ska tänka angående eventuella placering i taket, fram, mitten eller bak?

Har ni någon bra ideer eller tips mottages det gärna!

Mvh Henric

Bifogade filer

• 1000010278.webp
    1000010278.webp
    238,1 KB · Visningar: 7
När får du kundens?
Jag var och hämtade transporten i början av veckan så köparen uppmärksammade mig på att det kunde vara en bra ide att sätta in takventilation men hade inte gjort det själv pga, jag vet inte vad. Transporten står ju nu bara tom och det blir kondens, kan tänka mig att det blir ännu mer när det blir en häst i det som ökar kontrasten av varmt och kallt.

Jag var och hämtade transporten i början av veckan så köparen uppmärksammade mig på att det kunde vara en bra ide att sätta in takventilation men hade inte gjort det själv pga, jag vet inte vad. Transporten står ju nu bara tom och det blir kondens, kan tänka mig att det blir ännu mer när det blir en häst i det som ökar kontrasten av varmt och kallt.
Nu vet jag inte var du bor men på vintern när det är ömsom plus och ömsom minus och luftfuktigheten hög så blir det kondens i taket (som fryser till is när det blir kallt osv) på nästan alla transporter som står parkerade utomhus.
Så är problemet det skulle jag låta det bero.

Är det däremot problem med ventilationen när du kör, att det blir kondens då - då hjälper att öka luftflödet. Taklucka är bra men bäst är om det finns kombination av tex öppningsbara fönster och taklucka så att luft även tas in ordentligt.

Så komplettera med taklucka är bra men helst även med ordentlig ventilation i övrigt om den är klen.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Kanske ska ha lite is i magen med luftventiler i taket och se hur det blir med tex sidofönstren lite på glänt i nerekant sålänge.
Taklucka finns det ingen så det kanske vore ide att installera.

Generellt är ventilationen i hästtransporter undermålig, så jättebra att du börjat fundera över det! När det gäller naturlig ventilation säger man att de fria öppningarna ska motsvara ca 20% av golvytan där hästen står.
Inga transporter med hård lucka uppnår detta, inga jag stött på i alla fall. En fläkt hjälper mycket.
Men som @Alexandra_W säger är kondens i en transport utan häst inget konstigt :)

I en hästtransport kommer luften framför allt in bak och ut fram (pga att det blir undertryck när den rör sig). Så det behövs ventilationsöppningar både bak och fram för att få ett bra luftflöde.

En annan sak många missar är att det ska finnas en temperaturmätare i transporten. Jag rekommenderar en sån med lös display så man kan ha givaren i släpet och displayen i bilen, på så sätt har man alltid koll på temperaturen där bak.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag funderar över det här med assymetrisk bomsats. Jag är precis nybliven ägare av en Christ Comet :love: som har fyra korta...
Svar
5
· Visningar
2 670
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka