Problem med kisseriet?

N

Nora

Våran häst kissa rätt så ofta, inte långpaus men inte heller bara småskvättar. Han kan kissa när han kommer in från hagen, när man sen kommer in efter träning och ibland mer. Han dricker rätt mycket också... Kan han ha nåt problem eller passar han bara på att kissa inne för att han inte gillar att göra det ute? vad tror ni? Nåt man bör undersöka??

Sv: Problem med kisseriet?

Nora skrev:
Våran häst kissa rätt så ofta, inte långpaus men inte heller bara småskvättar. Han kan kissa när han kommer in från hagen, när man sen kommer in efter träning och ibland mer. Han dricker rätt mycket också... Kan han ha nåt problem eller passar han bara på att kissa inne för att han inte gillar att göra det ute? vad tror ni? Nåt man bör undersöka??

Min häst kissar oxå alltid när han kommer in från hagen/träning eller dyl. Men det tror jag mest handlar om att han inte tycker om att det skvätter på benen ute :D Men ibland på hösten när det blir kallare så kan han gå runt i boxen och ställa sig i "kissposition" men inte få fram ngt, kanske bara en liten skvätt. Veterinären tror att det är början till förstoppning han får när han gör så, det brukar gå över om man ser till att han får röra på sig varje dag, och evetuellt ge ngt laxerande. Det kan vara att de tycker att det är obehagligt när vattnet blir kallare så det kan hjälpa att ge dom ljummet vatten eller eventuellt smaksätta vattnet lite så att de får i sig tillräckligt med vätska!

Vet ju inte om det kan vara samma sak med din häst men det fungerar med min pålle!

Ha't bra!

Okej! Men annars verkar han då må prima, bajsar bra och fint :D Och han kissar ju lite varje gång inte så han klämmer utan att något kommer... Men då undviker han kanske bara att kissa ute då! Och planerar som man själv gör när man ska på bio och alltid kissar före filmen ;) Men ljummet vatten kan han ju få ändå... Hur länge det nu håller sig ljummet!

Du har en klok häst. Den kissar när det vet att det är träning på gång, och det inte blir tid till kissning, och när den kommer tillbaka. Det är på inget vis onormalt mycket. Själv gör jag likadant - alltså går på toa innan jag ger mig ut på ridtur. :D

Själv rider jag distans och där är just detta med att hästen lär sig att kissa när tillfälle ges viktigt. Umgås man på detta sätt med en häst en hel dag så inser man att hästar kissar ungefär lika ofta som man själv gör.

Hälsning Maja

hehe...Ja han verkar ju tydligen vara för smart för mig! :D Haha... Men visst passar jag också på att kissa när jag har möjlighet att göra det "bekvämt"!

Är det inte tranbärs saft man kan ge till hästar som har problem med kisseriet?

Jag har en valack med kissnoja, var gång han kommer in i boxen måste han kissa (och gör det också) även om han bara varit i gången en stund. Likadant i transporten på tävlingar, lastar in honom har han missat att kissa innan jag tog ut honom ur boxen och gjorde honom färdig så börjar han dagen med att kissa i transporten innan vi kör sedan kissar han varje gång han kommer in i transporten igen under dagen (alltså mellan klasserna) när han kommer hem så måste han naturligtvis kissa igen när han kommer in i sin box. Lägg däremellan till att i vårt stall har hästarna den roliga rutinen att innan man äter måste man kissa vid varje fodring så kissar samtliga hästar medans man fodrar. Knäppgökar ingen risk att det blir stopp i kisseriet på dem inte.

Haha...vad kul det måste se ut vid era fordingar!! :rofl:
Men det är verkligen så...så fort han kommer in i boxen måste han kissa! Tvångstankar?? ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday