problem med ilosacral led...

A

alma

Vi har en travare som vi har letat problem på i över två år. Han har fungerat ibland, sen funkar traven inte igen å så håller det på. Han har varit hos en del olika veterinärer och ingen har kunnat ge svar på varför han har störningen... Har varit hos tandläkare, massörer, equiterapeut osv oxå.
Nu iallafall så har de kommit på en ny sak, nämligen att det troligen är så att ilosacral.leden har subluxerat någon gång under hans liv, troligen genom ett yttre trauma. Därav har "leden" fått lite rörlighet vilket den inte ska ha. Detta orsakar i sin tur inflammation vilket gör ont så då avbelastar han benen å blir ofräch, blir sprutad, får vila å så funkar det igen ett tag tills inflammationen kommer igen...

Nu till saken! Veterinären har ingen större erfarenhet av detta problem men vad hon visste om ridhästar så är prognosen väldigt dålig. Att sälja som ridhäst är ju då uteslutet å monte å ridning är nu lagt på hyllan. Som travhäst visste hon inte.... Vi har bestämt oss för att ge det en chans så han blev sprutad i ryggen med cortison runt ilosacral och nu ska vi tömköra och longera med vikter samt bara motions och konditionsköra med vikter på höger benet för att muskla upp och därigenom ge mer stabilitet där omkring.

Är det någon som vet mer om ilosacral led, ev travare som haft det osv... Vill väldigt gärna få denna fina häst frisk....

Sv: problem med ilosacral led...

Är det saccro iliaka vi pratar om? Så är den fullt behandlingsbar, däremot kan hästen ha ådragit sig ledinflammationer som kan vara svårare att få bukt med men det kan endast din vetrinär svara på.

Antagligen kan man inte se fullt resultat förrän leden är åtgärdad och lagd på rätt plats, därefter kan man se hur ev ledinflammationer kan tänkas läka.

Vi misstänker att syrrans häst kan ha problem med denna led(håller svansen snett,lite ojämnt musklad bak,jätteöm för tryck på viss punkt på länden osv)

Hans knän låter högt & flyttar sig,kan det vara sammankopplat med si-leden?Hur går en undersökning till?(röntgen?)
Och hur behandlas det?

Min erfarenhet är att en sned eller uppdragen SI-led ger ofta en överbelastning på frambenen, bakknä skulle med stor sannolikhet ev kunna vara de ligament som fäster ner och över knä. Ibland lägger det sig lite tokigt, och kan medföra ett knäppnade ljud från bakknä. Dessa hästar uppvisar ofta en något utvriden tåvinkel på aktuellt ben.

Dessa problem syns sällan på röntgen, trots det kan man ändå med blotta ögat se att hästen faktiskt är sned åt det ena eller andra hållet. Ffa bakifrån är ofta den ena sidan hårt uppdragen från korset och framåt mot kroppen, är leden liksidigt uppdragen (händer ibland) ser det ut som om hästen står lite på tå i bakbenen när det står uppstsällda.

Stämmer att han åt utåttåad bak(ganska mkt)Knäna knäpper rejält(man känner att det flyttar på sig)och svansen hålls sned vid ridning+att han är ej lika musklad bak,men förövrigt fint musklad.
Ömmar rejält vid tryck på länden,annars ingen smärta som märks.

Kollas det bara med röntgen,eller ultraljud och hur behandlas det?

En duktig kiropraktor borde kunna hjälpa din häst.
Min häst hade en låsning av Si-leden, och min vet. (som jobbar kiropraktoriskt) fixade till detta på några minuter genom att han gjorde en övertänjning av si-leden.
Flertalet veterinärer hade tidigare konstaterat att min häst hade ont hö. sida om korset och behandlade med bla kortison, men detta hjälpte ju bara för stunden.
Men denna vet. såg på en gång vad problemet var, och han löste det enkelt. Min häst var lite lite sned, inget jag hade sett (och inte heller de andra veterinärerna) men min vet. talade om exakt vart jag skulle titta när hon rörde sig, och då såg jag en ojämnhet.
Troligtvis var även detta orsakat av yttre trauma när min häst var yngre, vet. gissade på att gått med låst led i några år:crazy:

Hon behövde bara en behandling, problemet har inte kommit tillbaks:)

Funderar på att ta ut kiropraktor /naprapat men kanske ska låta en veterinär undersöka först?

Ja, absolut, först veterinär. De kiropraktorer som är seriösa behandlar inte en häst om den inte är undersökt av veterinär först.
Men kiropraktik är ett väldigt bra komplement till vet. vård, och ofta tycker jag att veterinärer kan missa saker som en kiropraktor lätt hittar.
Sen är det ju så att hästen efter en manipulering kan behöva ex. ledsprutningar för hältor som uppkommit pga att hästen varit sned eller liknande.

Jag är så glad att jag hittat min vet. som också är kiropraktor, två flugor i en smäll liksom:p ;)

Åh,vilken lyx med veterinär som är kiropraktor med!!
Vi får åka in till klinik för hemmaveterinären vet inte.
vilket kommer bli kostsamt då hennes häst har reservation bakbenen,och iochmed att knäna med ska kollas-som säkert räknas som bakben:smirk: lär det bli dyrt..:(

Ja, veterinärräkningar brukar inte vara några roliga historier:crazy: :crazy:

Men du - jag pm:ar dig!

Vår kille är behandlad. Nu senast i båda bakknäna å i framkotorna...

Det man funderar på är om allt jobb som man ska lägga extra nu om det ger resultat... Veterinären sa bara att prognosen är dålig, hon hade dålig erfarenhet om hur det brukar gå.

Vore jätte kul om någon har en häst som haft det å ändå lyckats få den att komma tillbaka till sitt "jobb". Å gärna lite tips på vad vi kan göra för att få det så bra som möjligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar