Problem med hästens mage!!

Shadow83

Trådstartare
Hej jag har en tinker/shire korsning på 4 år, han har till och från under de 2 åren jag ägt honom, haft problem med magen.
Ger jag honom kraftfoder tex kraft grund eller liknande, blir han dålig i magen, ger jag han hösilage blir han dålig i magen.
Ger jag honom enbart vanligt hö & 1 dl mineraler så e magen nästan helt stabil men blir ändå ibland dålig i magen ändå.
Jag skickade in tagelprov på honom & fick veta att han hade problem med tarmfloran (som ja misstänkte) fick då homopat medecin som ja skulle ge honom under en period.... Detta hjälpte dock inte har inte märkt någon skillnad från innan.
Han är ju väldigt ung än & växer o behöver ju bra med mat.
Jag har provat bakjäst & allt möjligt annat o inget ger någon skillnad...
Sista alternativet ja har nu e ju veterinären....
Men skriver här om någon har samma problem med sina hästar, eller tips ?? :confused:

Kan de va allergi? eller någon annan sjukdom? Har aldrig haft liknande problem på någon av mina andra hästar...

Sv: Problem med hästens mage!!

Hade en fjording som jag gav harmoni när hon blev dålig i magen. Hon fick ett grovt lågproteinhö och kraft grov, då mådde hennes mage som bäst.

Homeopatmedel ska du nog läsa lite mer om, det är bara vatten du köper för dina pengar och det finns inga bevis för att det fungerar för något sjukdomstillstånd. Samma med tagel-analys, pengarna rätt i sjön. Det mycket vettigare att lägga de pengarna på en foderrådgivare eller en veterinär.

Det viktigaste för en häst är grovfodret dvs hö i ditt fall. Har du en näringsanalys på höet? Om höet är näringsmässigt bra nog kan han klara sig på bara hö och mineraler. Om det behövs mer protein kan man ge exempelvis lucern för att öka på proteinet.

Läs flera trådar här på forumet (använd sökfunktionen på sidan) så kommer du få en massa bra tips och information.

Har du tagit träckprov för mask? Hur är han avmaskad tidigare?

Har du provat att kombinera mag-tarm med bakjäst exempelvis?

Jo jag skickar in träckprov årligen, och han har ingen mask, Nej jag har inte provat att kombinera magtarm/bakjäst :) Men tack för tipset...

Jag hade satsat på det som fungerar bäst dvs hö. Det kan ta tid innan alla mikroorganismer har kommit i rätt balans i grovtarmen. Om han är så ung och har haft problem i två år så har det kanske aldrig blivit någon bra balans. Jag hade provat med att ge en hel del betfor. Man kan ju hälla av blötläggningsvattnet om man vill minska på sockret. Betfibrer är bra för bakteriebalansen. Lusern kan också vara bra eftersom det neutraliserar pH värdet i tarmen. Det är dessutom lättsmält för en ung häst och innehåller mkt proteiner. Bakjäst gör också så att rätt bakterier trivs. Sedan är det viktigt att hästen har något att äta hela tiden dvs att den inte står utan mat i flera timmar.

Jag tror snarare det beror på hygieniskt dålig kvalite på ditt ensilage, eller att du ger för lite helt enkelt.. Ta en hygienanalys på grovfodret.

Ge hästen 1msk, dvs 10 gram Yea-sacc/dag. Svenska foder säljer det billigare än vad Dodson&Horells gör. Det är det enda som verkligen fungerar på min maghäst och som det finns studier på hos SLU att det verkligen fungerar. 10 gram Yea-sacc motsvarar 0,5 kg färsk bakjäst. Jag gav min 1 paket bakjäst i många år och hon låg alltid precis på gränsen men nu är hon fin i magen för jämnan :laugh:
Linfrökaka är också bra för magen och kan också hjälpa. Någon dl/dag räcker.
Det kan ju vara så att din häst helt enkelt är väldigt känslig i magen och behöver ett tillskott för magen hela tiden. Det är superviktigt att du får ordning på magen för det kan ju bli kolik och/eller fång av att hästen inte har en bra mag-tarmflora. Om du inte får ordning på magen med hjälp av Yea-sacc så tycker jag att du ska vända dig till en duktig veterinär och be om råd och hjälp.

Jo jag skickar in träckprov årligen, och han har ingen mask, Nej jag har inte provat att kombinera magtarm/bakjäst :) Men tack för tipset...

Alla häster har mask! ett gastraskopi kan ger positive bevis.
En avmaskning och BARA hö och vatten och se om magen lungena ner sig.

Om du har provat "allt möjligt" och hästen fortfarande inte är bra borde väl ett veterinärbesök vara det bästa. Tills dess, ett bra hö och vatten. Jätteviktigt att tarmfloran är okey.

Min tinker hade kass tarmflora när han kom till Sverige. Han fick Proequo ett tag och sedan dess har vi inga problem alls :bow:

Har nu provat mag & tarm från Kraft :D och de funkar kanon han e inte dålig i magen alls nu ... får hoppas att de fortsätter så... och gör de inte de så kommer ja kontakta veterinären :) Pigg o glad herre för övrigt :P

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka