Problem med hantering

2

2 isisar

Hej! jag har ett 7 årigt islands sto med mycket temperament och vilja, det stora problemet är hanteringen.

Hon tycker inte om att bli borstad har försökt att borsta henne på olika sätt och att byta borstar men det fungerar inte. :smirk:

Hon vill inte att man tar och känner igenom henne man kan på sin höjd få klia henne lite grann. :eek:

Allting som har med hanteringen och göra fungerar inte hon hotar med bakbenen och bits fram (men hon hotar bara steget till att verkligen göra det, skulle hon nog inte ta :o ) men hon visar så tydligt att hon inte vill bli borstad och visiterad. :confused:
Enligt tränare så handlar det om att hon är osäker på sig själv, men enligt hovslagare och veterinärer så tycker dom att jag ska vara tuff och visa vart skåpet ska stå.

Jag håller på med horseman ship ganska ofta hon kan alla övningar men det har tagit tid innan hon verkligen förstod varför hon gjorde det.

Vad ska jag göra? hanteringen är ju den viktigaste biten!

Det är så tråkigt att man inte kan ha en mys stund och bara stå och borsta henne.

Förövrigt så är hon snäll i hagen inga problem att hämta in henne, men hon vill vara ifred iboxen så det har jag respekterat.

Vad tycker ni ? Tacksam för svar!

Sv: Problem med hantering

Någon mysstund blir det ju inte om hästen upplever det som obehagligt och/eller totalt onödigt med borstning.

Om hästen enbart hotar, så skulle jag ignorera henne och gillar hon att bli kliad, ja då skulle jag klia och hålla borstningen på ett minimum. Det blir så tråkigt om man måste hålla på och gorma på dem hela tiden. Klia lite svansrot istället, det gillar min.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar