Problem med halt.

Gabriol

Trådstartare
Pållen har på senaste tiden slutat lyssna när jag ber honom om halt.
Det enda svar jag får är att han skiter i det, gapar och bara går.

Han rids på tredelat eggbett, utan nosgrimma.
Tänderna är kollade för bara nån månad sedan, han masseras av hästmassör med jämna mellanrum och sadeln ligger bra.

Jag kan inte hitta nån anledning till att han inte lyssnar mer än att han kommit på att om man gapar så kan man gå om man vill. :crazy:
Jag har troligen inte hans förtroende/respekt till 100 % från ryggen heller.

En vän som hjälpt mig rida lite tyckte att jag inte skulle acceptera att han bara sket i mig, utan "sätta honom på haserna" så fort han började dra. (Dvs ta rejält i honom så han stannar direkt.)
Det känns väldigt jobbigt att behöva ta så mycket i honom, så jag tänkte att det kanske är nån av er som har något tips?

Någon?

/ Zofia.

Oftast behöver man bara ta rejält EN gång och "ruska tag" och samtidigt säga "HALT!" för att hästen ska koppla...?

Eftersom du verkar ha kollat ordentligt så han inte har några obehag så verkar det med största sannolikhet vara bristande respekt för ryttaren.
Det kan som några skrev hjälpa att ta tag en eller ett par gånger rejält som markering för att det inte är ok. Sen är det viktigt att direkt ge eftergift när han svarar så att skillnaden mellan rätt och fel är glasklar. Du bör kanske fundera över resten av ridnignen litegrann också, är det fler situationer där han slipper undan arbetet och kan göra som han själv vill? Ofta ä det att man är lite slarvig (läs "snäll") med småsaker som göra att hästen känner att den har övertaget och sen tar sig mer friheter efter hand.
Att eftersträva en mjuk ridning med fina hjälper bygger på att hästen har respekt för sin ryttare och vet var gränserna går. Hästen vill gärna att någon ska bestämma vad som ska göras, och om ryttaren inte är tillräckligt tydlig med vad som krävs så bestämmer hästen gärna själv.
Sen finns det ju individer som har mer eller mindre ledaregenskaper, precis som med människor.
Att "sätta hästen på plats" handlar ur min syvinkel inte om att skrika, dra slå, eller något sån't, utan om hela ens sätt att förhålla sig till sin häst. Att man lugnt och bestämt ser till att få sin vilja igenom.

Vet inte om det här var till någon hjälp, emn försök fundera lite över om det finns fler situationer där han tar över kommandot. Lycka till

Det anne1 sa var väldigt sant tycker jag men jag har också en lite annan tanke om vad problemet kan vara.
Min Nova har gått på ett tredelat tränsbett under en lång tid och jag tyckte hon verkade rätt nöjd med det, hade munnen stängd utan nosgrimma och liknande saker. Tyvärr så fick jag bråka konstant med henne för att hon skulle lyssna på bettet men trodde att det berodde på dålig ridning från min sida, halt gick inte att göra utan dragkamp osv. Nu i vintras så köpte jag en sidepull till henne och sen dess så är det en helt annan häst snygga halter från trav och sådanna saker som inte var att tänka på tidigare :love:. Trots att hon verkade vara rätt nöjd med bettet så trivdes hon alltså inte med det. Kan vara ide att prova även för dig.
Ska tillägga att min sidepull är ett med en 3-4 cm bred läderrem över nosen. Novan fungerar inte på ett sånt som har ett rep som nosdel ;).

Tack för svaren. :)

Har provat att rida honom på sidepull innan, då gick det bra. Kanske ska ta och prova igen. :)
Har försökt med repgrimma också, men då tar han sig också lite friheter. :smirk:

Ska tänka igenom olika situationer och hur jag ger hjälper och reagerar och hur han reagerar, så ska vi förhoppningsvis bli av med problemet. :)

Pröva att göra halt på ett annat sätt. Drar man i tygeln skapar det bara spänningar. Höj i stället hästens huvud, genom att höja din hand och vibrera (liggande hand) eller om det behövs skaka på tygeln utan att dra. Samtidigt eller rättare sagt en microsekund innan rätar du upp dig genom att ta ett djupt andetag, då följer ju handen med upp. Krama med skänkeln och peta till med spöt på bogen om du inte får en omedelbar effekt. Jag har alltid haft svårt att göra korrekta halter spec. från galopp, men nu när jag gör så här påverkar jag hästens skelett så att det blir svårt för honom att gå framåt så nu "tvärstannar" han direkt även från galopp i en korrekt samlad halt.
Träna mycket på att göra halt först i skritt, sedan i trav och i galopp, skritt några steg-halt, galopp några steg-halt, galopp några steg igen-halt osv.
Bry dig inte om var eller när hästen gör halt utan hur den stannar! Pröva får du se! Lycka till!

Sätt på en nosrem på tränset. :idea:
Det är inte bra att de gapar när man ta i dem.. Kanske det blir bättre när du satt på en nosrem och han känner att han inte KAN gapa för att komma undan bettets inverkan. :)

tänk att du sla göra Halten med ryggen och inte med händerna!
det skapar bara mer dragning i din hand, ju mer du dar ju mer drar hästen tillbaka..han tycker juvetvis att deet är obehgaligt.
var mjuk i handen..väldigt lätt så fixar det sig!..försök med många övergångar skritt-trav memera..förresten hur gamel är din häst?

Arbeta i skritt, till att börja med!

Rid ett bestämt antal steg, gör en halt och stå stilla en stund. Rid framåt i skritt igen, (gärna ett annat antal steg eftersom en del hästar snabbt lär sig räkna ut när det är dags för halten). Gör en ny halt.
När det sedan fungerar bra i skritt kan du övergå till skritt och galopp. Men var beredd på att det kan ta flera veckor, kanske månader...

Beröm, och åter beröm är jätteviktigt. Så snart hästen lyssnar på dig ska den ha beröm.

Visst kanske det känns trist att sitta och skritta ett helt pass, under kanske flera veckors tid. Men det kommer att fungera, utan tvekan.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar