95johsv
Trådstartare
Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare till golvvärmen och en shunt som är manuell. Sedan kommer returen och det är då allt går fel. Vid pluset finns en manuell ventil som står på öppen. När jag känner på rören har jag varmt vatten fram till !!. Om jag ber pumpen pumpa mer blir vattnet kallare, dvs det känns som mer av returen går med på nytt. Jag tror att problemet är att pumpen mest pumpar runt gammalt vatten och inte tar till sig nytt. Fram till pumpen håller vattnet ca 55 grader på tillkommande rör (de till vänster, ritat vattentiktning i pilar). Shunten på vattnet in och ASK199 ska se till att inte för varmt vatten går ut på slingan eftersom golvvärmen inte klarar för varmt vatten. Jag har provat att stänga ASK199 helt. Då blir det lite bättre tillfälligt. Öppnat helt, lite sämre. Mitt problem är att i de rum jag har golvvärme drar det kallt och jag får en maxtemp på 18 grader. Provat att Hörja värmen på tillkommande vatten till 75grader. Hjälpte inte. Det är ju definitivt något felinställt, hur kan jag söka vidare? Har haft de som installerade systemet här ifjol, och svaret var att ”allt är rätt”. De skruvade lite på första shunten måste göras med skruvmejsel, efter det fick jag varmt vatten till pumpen iaf och tempen fick upp till 18, innan låg den på 16... Vad jag tycker är konstigt är att ASK199 sitter ovanför returen. Jag tycker väl den borde sitta vid & och på så rätt reglera hur mycket av det kalla vattnet som går med det varma. Finns det någon som har någon idé? Trött på kalla, dragiga golv. Radiatorrummen, där får jag ställa ner värmen för de blir för varma, så allt annat fungerar toppen!
Första shunten på tillkommande vatten till golvvärme endast
V
|
| |
| |
V ^
| |
——+——— shunt Siemens ASK199, manuell.
| |
| ^
!!——&——————<————returen från golvvärme
|