Problem med formatering

snurpe

Trådstartare
Självklart gick det hela inte problemfritt utan allt är fullt av problem...

PROBLEM 1
Alla ikoner och all text är gigantisk på bildskämen, vilket medför en fruktansvärt irriterande huvudvärk. Gick in på start/inställningar/active desctop och trodde i min stilla värld att jag skulle kunna ändra antalet bildpunkter där. Men inte. Gick in under system och uppdaterade drivrutinerna för bildskärmskortet, men blev det något bättre? Nej, den verkar bara hitta en drivrutin, den den redan kör. Där tog mina ideér slut.

PROBLEM 2
Internet. Självfallet fungerar inte internet. Kollade nätverkskort under system och datorn säger att enheten fungerar. Yeh right. Varför fungerar det inte? Vart kan man ställa in alternativ för internetuppkopplingen?

Fler problem dyker säkert upp, men dessa finns iaf än så länge....

Jag är jättedeppig och hoppas att det finns någon i denna värld som behärskar detta...

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

På 1. måste du ändra storleken på skärmen. Placera markören på skrivbordet och högerklicka. Välj fliken inställningar och justera där.

På 2. måste du lägga in de IP-inställningar som gäller för din Internetanslutning. Om du har XP trycker du på start>nätverksintällningar>den aktuella inställningen
 
Sv: Problem med formatering

Nja, ditt svar på fråga ett fungerar inte. Det är testat sedan länge, men datorn vägrar välja något annat än det antalet bildpunkter.

Håller på för fullt med internetgrejjen. Försöker lägga till min nätverksanslutning utan framgång. När det är dags att välja om jag är ansluten via telefonen eller ett LAN-nätverk påpekar den bara att filen RASAPI32.DLL saknas som behövs för att göra detta. Jag kopierade filen på pojkens dator och la in den på min. Dessvärre säger datorn fortfarande att den inte kan hitta denna... :confused: :( Någon som vet vad det beror på och vad det är för en fil?

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

Hur i hela friden kan den säga att den inte hittar rasapi32.dll när jag får upp den på flera ställen när jag söker på filnamn under t ex c:/windows/system :(

Whats the fucking problem?

/snurpe
*jätteless*
 
Sv: Problem med formatering

För enkel lösning ;) Några tips på lösningar till mitt andra problem om internetuppkopplingen? (som är mitt största problem :( )

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

Eftersom du ändå inte får nåt till att funka så formatera om datorn i gen. Det skadar aldrig!

Sen undrar jag om du verkligen lagt in dina drivrutiner till ditt grafikkort rätt, eller kanske inte alls :confused:
Du kan tvinga datorn att köra dina drivrutiner men det görs enklast från enhetshanteraren, under SYSTEM i kontrollpanelen.

Har du inte fått ett program med din internet uppkoppling som du kan köra automatiskt, så du själv slipper strula med det?

Jag hade som sagt var först formaterat om igen, nu när du ändå är i gång. :)
 
Sv: Problem med formatering

Repig skiva du installerat från?
Försök få tag på en fräsh. Annars hade jag misstänkt minnesproblem om du får trasiga filer direkt efter installation. Testa och kör Memtest.
 
Sv: Problem med formatering

Vad är Memtest?

Filen kan inte vara trasig, jag har ju precis kopierat den från pojkens dator via en diskett... jag ser ju att den finns där.... dessvärre verkar inte datorn se det :(

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

Vilken Windowsversion använder du och hur är felmeddelandet formulerat?

Här finns lite hjälp, som dock bara verkar gälla windows 98, och det låter inte precis som samma felmeddelande heller, men tycks ha med rasapi.dll att göra:

http://support.microsoft.com/defaul...4579&ID=KB;EN-US;Q174579&FR=1&LNG=ENG&SA=PER&

Det verkar dessutom ha med dial-up att göra, men du verkade ju få problem redan vid inställningarna så..

En annan tanke: Ni har samma windows-version på era datorer antar jag? (Annars kanske dll-filen kan vara inkompatibel)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med formatering

Jag går in för att konfigurera mitt internetkonto när följande meddelande dyker upp:

Det gick inte att ladda Remote Network Acess-filen RASAPI32.DLL. Följande fel uppstod:
Det går inte att hitta en dll-fil som behövs för att köra programmet.

Jag använder mig av win98. Pojken har dock XP så det kanske kan vara som du säger att den är inkompatibel. Dessvärre fick jag samma meddelande även för den fil jag hade innan jag kopierade den från pojken. Den har alltså funnits på datorn hela tiden, men detta verkar min kära dator missa...

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

När jag sedan väljer ok (mitt enda alternativ) kommer följande meddelande upp som öppnats bakom:

Guiden internetanslutning kunde inte konfigurera din dator för internet. Du måste installera TCP/IP-protokollen, fjärranslutningen, modemet, ISDN-linjen eller en annan enhet för uppringning manuellt.

Det jag önskar göra är att koppla upp mig mot den bredbanduppkoppling, Bredbandsbolaget, som finns i huset.

/snurpe
 
Sv: Problem med formatering

Prova att följa instruktionerna i länken. (Det värsta som kan hända är ju att du får installera om windows igen. :angel: )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp