Problem med att hitta sadel

W

Wildizz

Jag har ett problem som jag inte kan lösa på egen hand, som gäller val av hoppsadel. Givetvis är det viktigaste att den passar min häst och jag ska ta dit en sadelprovare att titta på det. Hästen har rätt så hög manke. Hon har inte så bred, men ganska rak rygg. Hon är ca. 160 cm hög. När vi hoppar behöver jag väldigt stora knä och vad-stöd i sadeln för att kunna hålla mig kvar, då hon ännu inte hoppar så rutinerat, utan tar riktigt rejäla språng emellanåt som inte alltid kommer när man tänkt sig. Jag hade funderat på en Fletcher, men fick höra av några att den är obekväm att rida i.. Är det någon som har erfarenhet av den sadeln? Annars tänkte jag en prestige av nåt slag, är dom bra? Någon som har ett annat tips? Vill ha en sadel man sitter stadigt i.... ::confused:

Sv: Problem med att hitta sadel

Tycker fletchern är riktigt bekväm, hade en sån ett tag, sen gick jag och hästen omkull två ggr, och vi började vägra på hinder.. då inser man att det inte är tillrekligt med stöd.. då köpte jag en Kieffer Norbert koof AT, där kan man prata om stöd! Nästan omöjligt att åka av, och skänklarna ligger där de ska hela tiden. Mkt platts för manke och omvärmningsbar. Enda nakdelen är väl att om du ska hoppa på lite högre höjder så kan det ev. va svårt att komma upp ur sadeln om du köper AT modellen. Men den finns ju i flatback oxå..

Sv: Problem med att hitta sadel

Några sadlar som jag gillar är:
Passier PSL, Stubben Scandica CS, Jensen Manifesto/Conducter, Exmoor hopp och Spirit, Morris & Nolan flatback + några till men som jag inte kommer på just nu...
Alla förutom PSLn har rätt så stora stöd men ett flat säte. Passier har ett djupt säte och gigantiska stöd.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar