problem med att ha hästen ensam i stallet

spinner

Trådstartare
Jag har ett problem med min medryttarhäst. Det är nämligen så att jag hjälper en familj med tre hästar; en valack och två ston. När jag ska rida valacken måste jag ta in alla hästar från hagen för han får panik när han är ensam i stallet. Han blir okontaktbar och jag är bara en liten skit på marken. Han har även fösökt klättra ut ur boxen när han har blivit lämnad ensam i stallet :crazy:. Tidigare hade de bara två hästar och då var det ännu jobbigare när man skulle rida den andra. Att gå ifrån stallet själv och rida är inga problem utan det är just i stallet han inte kan vara ensam. Det har även varit problem med att han är själv ute vilket har resulterat i att han hoppat över staketet och sånt.

Han är en väldigt snäll häst annars och på banan går han lös efter ryttaren och följer som en hund och är hur cool som helst fast han är själv.

Jag skulle bli hemskt tacksam om jag kunde få några råd hur man kan få honom att känna sig säkrare i stallet fast han inte har sällskap. Det handlar alltså inte om några längre stunder utan mer att man gör iordning honom för en ridtur eller så.

Sv: problem med att ha hästen ensam i stallet

Vänj hästen långsamt.
Ställ in den i boxen, vänta 10 minuter (eller något) och sen ta in de andra hästarna.
Sen kanske samma sak när de ska ut igen. Ta ut de andra, vänta lite, ta ut den.

För mig är det viktigt attt hästen kan stå ensam i boxen. Om hästen skadas så illa att den måste ha boxvila är det ju inte så kul att behöva ha inne de andra hästarna också. :crazy:

De flesta hästar brukar vänja sig såsmåningom om man inte gör så stor grej av det.

ja vi får helt enkelt göra så. låter vettigt...kanske öka tiden han får stå själv lite i taget.

Jag är så ruskigt fäst vid hästen och eftersom det är en familj med eget stall måste det funka att ha honom ensam ibland. De tävlar ju och så oxå. Funkar det inte så måste de sälja honom och egoistisk som jag är så vill jag såklart inte det :angel:

Men tack för tipset! ska testa det och även förmedla det till de andra!

Jag tror ocksa att du maste vanja den vid att vara inne sjalv. Felet manga gor nar hasten borjar att leva rovare ar att skynda sig ut med den, eller skynda sig att ta in de andra sa att han inte lamnas sjalv. Gor tvartom istallet, lamna honom ensam sa ofta du kan och ta god tid pa dig att hamta de andra. Jag skulle lamna honom dar ett bra tag, tills han lugnat sig, och da han vantar lugnt ta ut honom. Eller hamta de andra. Du maste bryta monstret. Han ar ju lung och trygg annars, sa det kommer sakert inte att vara nagra problem, bara du har talamod och lite is i magen.

ja det verkar helt klart vara den bästa lösningen. Vi har blivit lite skraja efter att han försökt klättra ut ur boxen. Då är det alltså bara nån dm mellan tak och boxvägg och där har han fått in hovarna. Vi har nu satt en planka för den springan så förhoppningsvis kan han inte få in hovrna där. Idag ska jag ut till stallet så jag berättar för ägarna vad ni har sagt. Vi får helt enkelt ha tålamod med honom.

Tack så hemskt mycket för svaren!

Min kan förvisso lämnas ensam, men det är inget han uppskattar.

Vi har tex gjort så att vi gjort iordning våra hästar samtidigt i stallet och så har kompisen gått ut med sin häst först medan jag väntat kvar med min häst på stallgången.
Och inte förrän han är tillräckligt lugn och faktiskt står med alla fyra hovarna still går vi ut.
Men då är han inte alls som du beskriver din, min vandrar mest runt i boxen, gnäggar och bankar i väggen och är allmänt ledsen.
När vi står på gången försöker han gå, vända sig om, ev kan han gnägga. Men han är fortfarande fullt medveten om att jag som människa finns där och inte ska springas över.

Vid in- och utsläpp kan ni låta valacken gå in/ut sist. Han bör ju så småningom inse att hans tur kommer, att han också ska få gå ut.

Bara lite tankar.
Men som du säger så är det nog tålamod han behöver. Bra att ni ordnat så att han inte kan fastna i boxen i alla fall.

*kl*

Måste bara berätta att det genast har blivit bättring. Tänk att jag var så blind och inte kopplade ihop ett och ett! Vi måste helt enkelt ha triggat hans beteende. Nu när vi tar in honom så får han stå själv en stund innan de andra tas in. I början är han alltid lite stressad och gnäggar och sparkar men sen lugnar han ner sig när han mäsrker att vi inte reagerar. I dag stod jag och pysslade med honom själv i stallet och det gick hur bra som helst. Jag blir så lycklig! Nu är det istället damerna som får spader när ahn står där utan dom så nu får vi börja jobba med dom i stället haha.

Men tack för att ni öppnade ögonen på mig!

Du ser.. Man ska inte dalta med hästarna. ;)

Vilken tur att det funkar nu iaf.

Min häst skrapar av sina tåkappor när hon får står själv inne. Dumskallen. :grin:
Men även hon får vänja sig. Är ju upp till henne om hon vill stå och skrapa.
Man får tänka lite så. Vill hästen hoppa omkring så får den väl göra det. Den lär sig att den inte kommer ut.
Det är bara om det är stor risk för skada man får göra på något annat sätt. (Som ni med plankan.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 893
Senast: JohannaB
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka