problem med att ga fran western bett till "vanligt"

diabla

Trådstartare
jag har ingen vidare stor western erfarenhet villj ag inte papeka men jag har i tre fall sett tre hastar som man har forst anvant westernbett pa, och sedan andrat och satt in engelsk ridning tva delat bett, dessa tre hastar har alla borjat skaka pa huvudet nar man rider dom, liksom flaxar med huvudet upp och ner och man far ingen som helst kontakt med dom i munnen alls utan det ar som att better bara "forsvinner" i hasten och man kan inte gora natt for att fa tillbaka kontakten.

Varfor hander detta?

Nar det val har hant vad kan man gora for att vanja hastarna vid bettet och fa dom att sluta skaka pa huvudet?

eftersom min tanke ar att de ar ovana vid ett "riktigt" bett (urskakta spraket)

Sv: problem med att ga fran western bett till "vanligt"

kanske för att westernhästen blir lärd att vara eftergiven för bettet och INTE ta det stöd du menar. betten i sig behöver INTE vara så annorlunda. jag ser massor av olika bett hos både engelsk o westernryttarna. det är nog mer bruket av tyglar o bett som skiljer sig och som hästen inte förstår-skakar på huvudet osv...

Hmmm... Intressant fenomen! Ursäkta en trögfattad person ;) men hur menar du med "westernbett"? Kan du beskriva betten mer i detalj, både "westernbettet" o det "riktiga"? Har en idé, men tror jag behöver veta mer innan jag lanserar den.

R

Vilken sort av Westernbett ?, finns ju mer rakt Billy Allen eller tunnare snaffle bett som är tvådelat...har av egen erfarenhet märkt att många hästar inte gillar dessa tredelade bett som du beskriver.. (ej godkänt i western)
dessa kan ha stor rörlighet i munnen på hästen..mkt rörelse i bettet..Ett mer rakare bett som ex Billy Allen ligger mer still i munnen o trycker mer på tungan..lättare för hästen att våga sig fram o ta stöd i bettet o jobba när kontakten behövs..eller andra gillar snafflen mer...en smaksak från pollen..vår quarter hatar snaffle...
Eller så är inte den här westernhästen ordentligt riden fram till handen o vill skaka sig från arbetet...tror mer att det lutar år..inget bra bett..tänder som spökar o gnager i kinden..eller dåligt grundutbildad..en westerhäst ska man kunna samla upp o även kunna hålla i handen med kontakt o jobba...

kanske är det ryttare med dålig hand som gjort att häst-en/arna börjat skaka sig fri?

kl

assa som jag sa. jag har ingen western erfarenhet och kan ingt om bett.

Jag hade alltsa inte dessa hastar nar de reds western utan jag har traffat pa dom efter det. sa jag kan inte andra pa det som har hant med westernbetten utan jag kan bara forsoka gora situationen battre nu.

Sa ni har alltsa aldrig stott pa problem med att andra fran western till engelskt vanligt tva delat bett? det maste ni ju ha gjort...

hur ska jag fa hastarna att sluta upp med detta skakande pa huvudet? det ar ett skakande i upp och ner riktningen alltsa de liksom lyfter huvudet och snapper i nacken sa att jag ser hela nasan nar jag sitter pa hasten, svart att forklara, fattar ni?

Jag tror inte det har med betslingen att göra alls. Ingen av mina hästar har någonsin betett sig så när jag satt på vanligt snaffle. Mina rids både i western men också i dressyr när jag känner för det. Varför hästen gör så i ditt fall kan jag inte svara på. Kan, som andra här säger, föreligga munproblem eller att dom ridits med dålig hand....eller taskig grundutbildning, helt enkelt.

Jag har ridit mina hästar på allt möjligt, side-pull, bosal, tredelat, tvådelat, billy allen, kombinationsbett (myler), delad stång, stång med tungfrihet och inte fått några konstiga reaktioner alls. Skulle som Piraja säger tro att det kanske mer har med just den hästens utbildning att göra. De flesta rider in sina hästar på tränsbett först, så det borde inte vara så stora problem att återgå till det.

Saken är den att oftast rider ju vi med vanligt tvådelat också. Och inte bara stång och sådant. Och även om man måste gå över på stång när hästen fyllt sex, så skolrider man och tränar vissa saker på tränsbett ändå. Så de flesta westernhästar är vana vid tvådelat, innan man vänjer dem vid stång.
Dessutom tvivlar jag på att det beror på betten.

Jag har heller aldrig stött på problem med någon häst angående bettbyte från stång/tvådelat-tvådelat/stång.

kl

assa som jag sa. jag har ingen western erfarenhet och kan ingt om bett.

Jag hade alltsa inte dessa hastar nar de reds western utan jag har traffat pa dom efter det. sa jag kan inte andra pa det som har hant med westernbetten utan jag kan bara forsoka gora situationen battre nu.

Sa ni har alltsa aldrig stott pa problem med att andra fran western till engelskt vanligt tva delat bett? det maste ni ju ha gjort...

hur ska jag fa hastarna att sluta upp med detta skakande pa huvudet? det ar ett skakande i upp och ner riktningen alltsa de liksom lyfter huvudet och snapper i nacken sa att jag ser hela nasan nar jag sitter pa hasten, svart att forklara, fattar ni?

Kan också vara så att om hästen är välriden i western så kanske det protesterar mot handen då den kan vara van vid mindre kontakt mun/hand....
Det kan bli så om en häst är välutbildad och kan sin "neck reining"....då det givetvis måste kännas bättre för hästen att ha lite eller obefintligt stöd från handen...dessutom kanske handen är för hård och tyglarna för korta, det är ju ett vanligt fenomen...

Hej!
Första funderingen är: hästarna är pigga och oskadade i övrigt? Dvs inga sår i munnen, trasslade vargtänder mm? Kan vara vits o kolla så de inte har ont i ryggen, eller på annat sätt mår illa.

Fundering nr två är om hästarna kan ha gått med ett oledat bett av något slag, t ex en oledad stång eller ett bett med "Billy Allen"-mundel, och nu presenteras för ett ledat bett. Vissa hästar trivs helt enkelt inte alls med ledade bett, det är för "skramligt" och kan därför protestera på grund av detta. Nackdelen med ett tvådelat (enkelledat bett) är dessutom att det kan vika ihop sig inne i hästens mun och nypas eller åka rätt upp i gommen. Inte särskilt behagligt.

Fundering nr tre är om du använder nosgrimma eller inte, och om du har nosgrimma, hur hårt spänd den är. Detta kan också vara en "irritationskälla" om hästen är van att kunna gäspa och röra käkarna och nu inte längre har möjlighet till detta.

Och så, sist och först och in emellan; att ha ett kritiskt öga på sig själv, hur jag rider, vilken kontakt jag håller i handen, vad mina tygeltag säger till hästen och vad jag önskar att hästen ska utföra för mig.

Så, sammanfattningsvis... Kolla så att hästen är frisk och sund, att den inte har ont av sin utrustning och jobbet den är tänkt att utföra och experimentera sedan, vad kan vara orsaken?

LYCKA TILL!!! :bump:

R

Vilken sort av Westernbett ?, finns ju mer rakt Billy Allen eller tunnare snaffle bett som är tvådelat...har av egen erfarenhet märkt att många hästar inte gillar dessa tredelade bett som du beskriver.. (ej godkänt i western)
dessa kan ha stor rörlighet i munnen på hästen..mkt rörelse i bettet..Ett mer rakare bett som ex Billy Allen ligger mer still i munnen o trycker mer på tungan..lättare för hästen att våga sig fram o ta stöd i bettet o jobba när kontakten behövs..eller andra gillar snafflen mer...en smaksak från pollen..vår quarter hatar snaffle...
Eller så är inte den här westernhästen ordentligt riden fram till handen o vill skaka sig från arbetet...tror mer att det lutar år..inget bra bett..tänder som spökar o gnager i kinden..eller dåligt grundutbildad..en westerhäst ska man kunna samla upp o även kunna hålla i handen med kontakt o jobba...

Är inte tredelade bett godkända att tävla på inom western?

Skulle någon kunna sätta in en bild på ett milt snaffle bet. Förstår inte riktigt hur dom ser ut.
Tack på förhand.

Westernhästar rids till en början på vanligt tränsbett och när den är så pass utbildad att den går för neckreining (man styr genom att lägga tyglarna mot halsen istället för att ta den i munnen) så övergår man till stångbett och enhandsfattning. Men även sedan man gått över till stångbett så jobbar man ibland hästen på tränsbett, det brukar aldrig vara några problem att växla mellan dessa.

Skillnaden på westernridning och engelsk ridning är dock att man rider med så lite kontakt med munnen som möjligt i westernridning (därmed inte sagt att man inte tar dem i munnen). Men man rider inte med stöd på bettet utan utbildar hästen till att bära sig själv.

Om det inte är tänder eller annat fysiologiskt som gör att din häst beter sig som den gör så är min gissning att du rider den på traditionellt sätt med korta tyglar och stöd på bettet. Och det är inte hästen riktigt van vid och genom att skaka på huvudet talar den om för dig att "ge tusan i att ta mig i munnen hela tiden".

Hur grovt bett har du? Har du nosgrimma? En annan tänkbar orsak kan vara att den protesterar för att den har ett för tjockt bett i munnen. Har den dessutom nosgrimma så kan den inte gapa och därmed tala om att något är fel, så då får den ta till andra metoder för tala om det.

Westernfolk rider med ett tunnare, ett för dagens hästmodeller mer anpassat bett storleksmässigt. Man använder inte heller nosgrimma. Man har heller inte bettet så högt att det blir 3 veck i mungipan, som man gör inom engelsk ridning. Man har bettet ganska lågt, så att hästen själv "suger upp det" på rätt plats.

Det har knappast med betten att göra utan mera med handen som håller tygeln. Jag rider min häst med westernbett ibland och och det är ingen skillnad på om hon har ett sånt i munnen eller ett bett av annat modell.

Oj, AQHA tänker jag på..förlåt...

Puh.....jag tänkte väl det. Tävlar ju bara inom wras och har ju tävlat på vanligt tredelat.

Jag är inte så inne på det här med AQHA tävlingar men ibland kan det väl finnas allbreed klasser va? Går dom då under AQHA:s regler?

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV