Problem med analsäckarna? Eller något annat?

anna_anna

Trådstartare
Såg precis en stor blöt fläck efter hunden, ingen god doft, luktar ruttet och ibland luktar det rutten fisk i hela rummet.. Jag har sett fläckar förut men inte sånna stora som ikväll.
Kan det ha med analsäckarna att göra? Annars ska han läcka men tycker inte det borde lukta så illa?

Har varit inne hos vet för en ordentlig genomgång eftersom han är väldigt svår i hanteringen, men fick vända i dörren eftersom det inte var något fel på honom enligt veterinären.

Funderar på om hans hanteringsproblem kan bero på smärta/obehag trots alls?

Sv: Problem med analsäckarna? Eller något annat?

Det är inte helt ovanligt att en del hundar "läcker" från analsäckarna om dom inte tömts när hunden haft avföring - det behöver inte vara direkt fel, men kan även bero på för mjuk avföring mm så dom inte töms ordentligt när hunden bajsar.

Värre vore om dom inte töms (även om det inte är kul i soffan t ex) och blir det t ex stop så gör det ont och analsäckarna svullnar och det blir då lätt infektion. Eftersom din hunden verkar tömma dom lite då och då så tror inte jag hans problematik beror på att analsäckarna gör ont - men däremot kan tömningarna bero på hans temperament. T ex en stressad eller nervös/rädd hund kan spontantömma dom pga obehag/rädsla/stress i vissa situationer.

Jag har haft hundar som spontantömt när dom sovit och det har i stort sett nästan alltid berott på kosten och en ändring där har många gånger fått väck problemet.

Tack för ett utförligt svar!

Jag har bara märkt det när han ligger och sover. Nån gång har det hänt att det har luktat så när han ligger och slickar sig. Har sett att han har lite var på snoppen, men det är normalt enligt veterinären.
Däremot så slickar han sig mycket när jag hanterar honom. Tex så kan han börja morra när jag klappar honom. Så fort jag slutar klappa så börjar han slicka ordentligt, man hör hur han tar i. Sen kommer han och bufflar på mig att jag ska klappa, sen är det samma sak igen.

Hur gammal är hunden? Vad läcker han?

Det är svårt att säga vad som luktar. Om fläcken består av urin så kan lukten bero på urinvägsinfektion. Om det är saliv kan det bero på infektion i tandfickor. Det kan även bero på svampinfektioner på båda ställena och även i hudveck runt munnen. Så kan det även vara som du tror analsäckarna. Kan någon av dem ha spruckit? Det kan du se strax nedanför analöppningen i så fall. Om du luktar nära hunden runt mun, anal o snopp, var luktar det mest?

I vilka fall är det problem att hantera hunden? Enbart hos veterinären eller även hemma? Är det oavsett vad som ska göras eller enbart vid vissa tillfällen? Det kan vara p g a smärta, men det kan även vara ett attitydproblem. Vad gör hunden? Morrar, biter, gnäller, slingrar sig?

Han är 2,5 år. Han läcker bak, såg det igår när han låg på ett vitt lakan. Ca 15*15 cm, genomskinligt. Han skickar snoppen.

Vi har problem i ALL hantering (där man måste ta på honom). Såsom påtagning utav sele/täcke, kloklippning, torkning, inland när andra klappar honom. Speciellt när man tar på hans ben/bakdel. Annars är han kanon i alla andra situationer, gdk patrullhund mm.

Vem som helst kan ha honom (om man bortser från hanteringen), han lyssnar och lyder kanon, leker/kampar mm. Bryr sig inte om andra hundar. Kan sova på olika platser, snarkar och slappnar av till 100%. Orädd och framåt.

Om jag tar fram selen/klotången så blir han överlycklig och kommer i full fart, men när jag börjar klippa/ta på selen så morrar han. Om man fortsätter så nafsar/hugger han. Han står kvar, piper och springer inte iväg. Tar jag bort selen så kommer han överlycklig igen och börjar bufflar och försöker få på sig den själv.
Han har aldrig bitit någon, men har munkorg på vid klo och torkningen. Han visar alla tecken en hund ska innan han nafsar/hugger, så det har aldrig kommit som en överraskning. Man ser på honom innan han gör det.

Jag kan bara berätta om min hund och mina erfarenheter. Honom fick jag när han var 13 månader. Han åt då RC junior och sket kladdigt 5 ggr om dagen. Magen mådde inte bra. Han hade problem med magsyra som gjorde att han fick attacker där han kippade efter luft som jag först trodde var noskvalster. Han snuttade på täcken så de gick sönder. Han bet sönder allt mjukt som pennor och gummileksaker och tuggben såklart. Han fick tonsillit och en teori är att det ofta är magsyra som fräter på halsen. Jag började ge honom färskfoder och bytte senare sort och mot slutet blanade jag med standardt torrfoder. Detta under en period på 2 år. Han blev bättre avföringen fastare om han fick extra benmjöl men HELT bra blev han aldrig. Det hände efter perioder med lösare avföring att han slickade sig bak så han lämnade sådana stinkade fläckar som du beskriver. Det var inte förrän i höstas när hunden är nästan 5½ år som jag kom i kontakt med en kostrådgivare och fick hjälp. Han har ju genom åren haft svamp mer eller mindre hela tiden med korta perioder utan i mungipor, anal och tassar. I nov började jag behandla svampen med hennes enkla tips och ge extra kalk i maten VARJE dag samt sänka proteinet i hans barfkost genom att lägga till parboiled ris. Det tog 2 veckor så slutade han klia sig och efter 6 veckor var ALL svamp borta och vips har hunden helt slutat snutta på täcken och avföringen är perfekt jämnt och hela hunden är mer avslappnad i hantering. Att raka tassar går som en dans nu när de inte är ömma längre! Han får nu hälften ris i ett av sina mål med köttkross samt kalk och vitaminer och standardt mage ( för säkerhets skull ) som innehåller probiotika och peppar, peppar hittills har han inte haft mer problem med sin anal.

Vad jag vill säga med detta är att analproblem är ofta pga kosten men det behöver inte vara analsäckarna utan det kan oxå vara klåda så de slickar! Har de svamp eller annan irritaton som även sprider sig inåt i tarmen så kan det även leda till att de bajsar oftare och då blir det automatiskt mindre mängd per gång och då tömmer de inte riktigt analsäckarna lika bra osv. Det blir en ond cirkel. Idag skiter min hund 2 ggr om dagen och är inte lika nervös och dragig tills han fått göra nr 2 ute. Allt som hade med bajsande att göra stressade honom förut.

Nervositet har ofta en grund i smärta eller klåda även om det självklart kan ha andra orsaker oxå och om det kommer från magen, ja det vet ju alla hur jobbigt det är när magen är i olag.

Har hunden andra symptom än snoppdropp och slickande och nervositet?

Jag skulle gå tillbaka till veterinären, eller ja, en annan veterinär.
Om inte veterinären kan hitta något spontant eller inte tror att det är något fel så kan det ju inte skada med en kur smärtstillande/antiinflammatoriskt för att se om beteendet ändras.
Jag tycker att det låter som smärta jag..

En liten Uppdatering.

Idag skall hela hans rygg röntgas. Han har blivit kutryggig och på ungefär halva ryggraden så kutar det ännu mera, som en extra bula ungefär. Han har börjat släpa bakbenen något efter sig, ingenting jag har märkt men några som jag tränade med i helgen såg det. Det var även en fysioterapeut med som sa så fort hon såg honom att han inte verkar må så bra :( Han har samma beteende, super glad tills man ska börja ta på honom.

Någon som vet vad det kan vara?

Vad skönt att ni har hittat lösningen :)

Jag har varit inne hos vet för kontroll utav tonsillerna, men dom tyckte det var onödigt eftersom hans beteende INTE beror på smärta. Så det var då vi fick vända i dörren. Inte alltid men ganska ofta när han äter så knippar han efter luft. Jag har inte märkt att han har klåda/svamp.

Tror ni att man kan be veterinären kolla tonsillerna idag när han har fått lugnande?

Låter ju som en möjligt diskbråck, det skulle också kunna förklara läckage.
Håller tummarna att de hittar något som enkelt kan fixas!

Absolut du kan be veterinären kolla i halsen på en gång. Om han har ont och därför är svår i hantering är det lika bra ni gör det som måste medan han sover.
Hoppas ni finner vad som är fel och att det är något som går att fixa.

Hur kan man se om det är diskbråck? Kan man se det genom en röntgenplåt?

Kolla i halsen kom inte på fråga, han var tvungen att ha munkorg på sig under röntgen.

Plåtbilderna lägger jag ut strax, ni får gärna kommentera och påpeka om det är något ni ser!

Vad sa veterinären som kollade på bilderna?

Jag säger samma sak, vad sa veterinären?

Om ryggen ser ok ut på rtg(ja, man ser diskbråck på rtg) så kanske det är magen som är problemet. Smärta i magen kan säkert få hunden att kuta med ryggen.

Tvärtom så är det ofta man INTE ser diskbråck på röntgen utan det krävs skiktröntgen, framförallt om man väljer att operera så behöver man göra en skiktröntgen innan för att veta omfattningen och hur man ska gå väga under operation.

Oops! Tack för korrigering!
Brukar man inte kunna se något på rtg?
Med tanke på TS beskrivning tänkte jag att det var självklart att man väljer att undersöka diskbråck..

Det enda som vet gjorde var att ta två röntgenbilder.

veterinären sa till oss:

Diskbråck kunde vi utesluta eftersom hans beteende inte beror på smärta, utan han är helt enkelt en dum hund som borde avlivas.
Det man kan se utav röntgen är att han är kutryggig, Troligtvis helt normalt för honom. På den andra bilden ser man att mellan kota 6 och 7 bakom bäckenbenet är det brutit/har varit brutet, men jag antar att det läkt ihop? Veterinären sa att han kände att det var av, jag frågade honom om det är av eller om det har läkt ihop men fick inget svar. Veterinären frågade mig om jag har märkt någon skillnad i beteendet, svarade att jag inte har märkt någon skillnad då han är lika speciell i hanteringen/beteendet som alltid. Får till svar att då är han fullt "frisk" för om han hade haft ont så hade det märkts på hans beteende. Däremot kunde inte veterinären svara på när han hade brutit, så det kunde lika gärna vara vid födseln som för en månad sedan.

Liknande trådar

Övr. Katt Har fått ett "mega"problem, och jag förstår inte vad det är som händer. Ska försöka göra en lång historia kort så ni vet lite bakgrund...
Svar
14
· Visningar
4 150
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2