Problem m övergångar

H

Häst 2004

Min lilla envisa sto (6 år ) kan gå avslappnat och i fin form i skritten, men det går inte att behålla formen i övergången fr skritt till trav.
Bara jag tänker ordet trav börjar hon köra upp huvudet, tar sedan c:a ett halvt varv el mer innan hon går i form igen...
Blir osäker på hur mkt jag ska kräva av henne i övergången, enl tränaren ska jag kräva av henne att hon inte går emot o kör upp huvudet, men när jag håller kvar henne står hon på stället o studsar o blir rent ut sagt förbannad o vägrar gå framåt.
Har tagit bort vargtänder, hon har inte ont ngnstans. :confused:

Sv: Problem m övergångar

om hon har en naturlig avslappnad form i skritten och har det även i traven efter ett varv ungefär då tycker jag absolut att du ska kräva en stadig form även i övergången. träna jättemycket övergångar, halvhalter och liknande. var stadig på handen och dric mycket. träna övergångar på konstiga ställen, mitt i en volt och liknande. det brukar vara lättare att behålla formen på böjt spår.
be din tränare om tips :)

lycka till :)

Tack för svar!

Hon har lite svårt för att gå i rätt form pga att hon är låg fram, om du förstår vad jag menar....
Men det går bättre o bättre, o i skritten känns hon avslappnad o fin, i traven ngt svårare men brukar ändå vara ok när hon är ordentligt uppvärmd!

Har också en 6-åring, han vill också köra upp huvudet i övergångarna... jag tar det inte så allvarligt, det är ju lite jobbigt med övergångarna när man inte är så gammal och musklerna ännu inte har satt sig. Jag gör så här. Rider på volt i skritt, böjer innersidan ordentligt, nästan förböjer och lättar ur på ytter, lättar man inte ur på ytter då så stänger man "alla dörrar" för hästen att gå framåt- du måste ha en mjuk hand. Sedan flyttar jag några steg åt sidan för inner skänkel och där ur, kommer vi fram i trav. När du flyttar några steg åt sidan får du automatisk in inner bak under hästen, det är ju det du vill åstadkomma. Innerhanden måste ställa och lossa men mjukna så fort hästen vill börja trava. (med innertygel ska du tänka att den ska gå mot inner bakben, du får alltså lägga ut handen ordentligt utanför ditt lår, när du får rätt effekt kan du gå tillbaka till korrekt handställning) Kör hon upp huvudet, ta i innertygel -använd innerskänkel och börja om... Gör likadant från trav till galopp.

Jättebra tips! Tack, ska prova detta!!!

Rid fram i trav i en lätt öppna, jag fick det tipset av min tränare och det funkar.

I en bra skrittöppna kliver hästen på ett sådant sätt att den är (eller bör vara... ;) ) i god takt och balans, och traven blir då även den balanserad. Även ryttaren är mera balanserad och fokuserad på rörelsen och känner bättre varje steg hästen tar, och följer bättre med hästen.

Fortsätt sedan att tänka (inte nödvändigtvis utföra) öppna de första travstegen, eller så länge det behövs. När hästen sedan blir starkare kan man ta traven ur en mera rakriktad form.

pinky skrev:
Rid fram i trav i en lätt öppna, jag fick det tipset av min tränare och det funkar.

I en bra skrittöppna kliver hästen på ett sådant sätt att den är (eller bör vara... ;) ) i god takt och balans, och traven blir då även den balanserad. Även ryttaren är mera balanserad och fokuserad på rörelsen och känner bättre varje steg hästen tar, och följer bättre med hästen.

Fortsätt sedan att tänka (inte nödvändigtvis utföra) öppna de första travstegen, eller så länge det behövs. När hästen sedan blir starkare kan man ta traven ur en mera rakriktad form.

Håller med... det är också jättebra, gör något annat än att bara sätta igång i trav under rakriktning... Det är svårast för en obalanserad häst... Tänk bara på att lätta av när hästen vill börja trava så att det inte blir att man försöker hålla kvar hästens huvud nere det ger fel effekt.

Har i dag provat att samtidigt som jag ska sätta igång henne i trav gå in på en volt, känns som jag har lite mer kontroll och att hon är "med mig" lite mer - även att hon drar upp huvudet så är hon inte alls så tung i handen.
Att rida öppna i igångsättningen låter bra!
Jag tränar vidare :banana:

Jättebra med att gå in på volt, prova samtidigt också att flytta undan för innerskänkel lite svagt ett par steg så får du in innerbak under kroppen ordentligt, ställ ordentligt inåt med ett tygeltag i innertygel utåt "mot innerbak" (kom ihåg att samtidigt lätta lite på ytter så att du inte stänger alla dörrar) när du får eftergift i innersidan lättar du av i dina hjälper...

Okej! Så även att hon fortf drar upp huvudet , så släpper jag efter när hon ger efter i sidan...!?

Häst 2004 skrev:
... tung i handen.

Här tänker jag vara supernega och säga att din häst inte går i balans om den är tung i handen, och går den inte i balans får du inte heller några övergångar i balans, och då håller formen inte alls, därför att det är en påtvingad form, inte en som kommer av korrekt arbete. Och jag tror att korrekt arbete kommer före form! Lyssnar din häst omedelbart så fort du ber om en förhållning? Dina hjälper talar om vad du vill att hästen ska göra, sedan ska hästen utföra det "själv", du ska inte stoppa hästen genom att ta i tyglarna, du ska inte svänga hästen genom att korta ena tygeln etc, utan du gör en lätt förhållning och som reaktion på att hästen förstår vad den betyder, stannar den. Det handlar om indikationer, inte spakstyrning ;) . Ett bra sätt att testa sig själv är att rida på lång tygel. Kan du få hästen att lyda genom att bara sträcka tygeln precis när du vill något och sedan ha slack med kontakt av bara tygeltyngden? Så lätt vill jag ha hästen i munnen hela tiden, så länge den lyder minsta vink så jobbar den, men självständigt. Även när jag kortar tygeln och höjer formen är detta något jag strävar efter och även om jag frångår det ibland (förutsatt att det är etablerat) så är jag då alltid medveten om det och vet att jag rör mig på områden där hästen inte är tillräckligt stark.

Jag misstänker att din tränare inte har samma syn som jag, och kanske inte du heller, men hur som helst kan det tillföra en hel del att någon/ra gånger i veckan lägga in pass där man rider på slacktygel, dels blir det variation, dels märker man andra saker än annars :) .

När hon ger efter i sidan ger hon också efter i nacken och ryggen och kommer då automatiskt att behålla huvudet nere.... kom ihåg att forma runt innerskänkel.... jättesvårt att förklara så här... rider du inte för någon tränare som hjälper dig med detta? Du ska inte ge efter förrän hon ger efter egentligen. Din eftergift är ju belöningen för att hon gör rätt. Klappa lite när hon gör rätt... helst då med ytter, annars spricker det nog igen.

Jag har fått läära mig av min tränare som lärde mig rida övergångar att när hästen vill ta ned huvudet och är stadig (söker fram-ned) då är det rätt läge att be om trav. Be bara med innerskänkeln för om du lägger på ytterskänkeln så stressar du hästen, det är ok om den flyttar sig lite i sidled i övergången, om de ligger kvar i formen.

Tack för era svar!!!

Håller med , hon går fortf inte i balans, och därför kan jag inte kräva att hon ska gå i form i övergångarna heller, men jag måste ju ändå träna på dem för att så småningom få henne iform även i dessa... Jag rider för tränare minst en gång per vecka, hon tycker att jag ska kräva att hon går i form i övergångarna..,men det är svårt och jag blir som sagt osäker på hur jag ska träna dem på bästa sätt!?

Jag har som sagt en mkt envis 6-åring och jag får jobba mig blå i ansiktet för att få henne ngt så när lösgjord, hon spjärnar och spjärnar - hon är ngt lågställd fram vilket gör att hon möjligen har lite svårare än andra hästar att gå i rätt form - men ngn gång borde hon ju ändå ge efter, jag försöker berömma och ge eftergift så fort hon ger efter lite... Funderar på att rida lite med gramantyglar, för att visa henne vägen !?

Häst 2004 skrev:
Håller med , hon går fortf inte i balans, och därför kan jag inte kräva att hon ska gå i form i övergångarna heller, men jag måste ju ändå träna på dem för att så småningom få henne iform även i dessa... Jag rider för tränare minst en gång per vecka, hon tycker att jag ska kräva att hon går i form i övergångarna..,men det är svårt och jag blir som sagt osäker på hur jag ska träna dem på bästa sätt!?

Jag har som sagt en mkt envis 6-åring och jag får jobba mig blå i ansiktet för att få henne ngt så när lösgjord, hon spjärnar och spjärnar - hon är ngt lågställd fram vilket gör att hon möjligen har lite svårare än andra hästar att gå i rätt form - men ngn gång borde hon ju ändå ge efter, jag försöker berömma och ge eftergift så fort hon ger efter lite... Funderar på att rida lite med gramantyglar, för att visa henne vägen !?

Du har fått många bra svar och tips. Dock skulle jag ta fasta på det du själv skriver - att hästen inte är stark nog, och det är "anledningen" till ostadiga övergångar. Att du får kämpa så mycket för att få henne lösgjord säger mig vidare att hästen inte är riktigt avslappnad/har styrkan. Oavsett om du har en unghäst ska du inte uppleva det SÅ kämpigt - kanske spänner du dig även själv??? Har aldrig upplevt det så kämpigt med ngn unghäst jag utbildat - snarare är de mjuka i sig själva, det är kraven man får anpassa till att de såklart är vingliga osv i början - men man ska Inte behöva slita sig blå och "slåss" med hästen för att få den lösgjord anser jag!

sen måste jag säga att en rakriktad häst, dvs en häst som är liksidig och kan jobbas på RAKT spår, är GRUNDSTENEN för all vidare utbildning av hästen. Därmed tycker jag INTE som en del andra att den rätta vägen att få den här hästen "i form" är att rida massor med böjda spår osv. Gör du det så kräver det VERKLIGEN att du själv känner omedelbart när hästen inte är liksidig på böjt spår (och det är lätt att missa det). Jag skulle snarare fokusera på att bygga upp hästen genom tex markarbete som tömkörning, klättring, eller rida kuperat i skog och mark i alla gångarter där hästen får bära och balansera sig mycket själv....

Vet att det låter klyshigt, men jag säger det ändå: Försök ALLVARLIGT skita i huvudets position när du fokuserar på rakriktning och liksidighet i början. Det är viktigare att du KÄNNER hästen mellan din sits och skänkel - då KÄNNER du hur den jobbar, om den är rak, balanserad, trycker åt ngt håll, eller går på dubbla spår. SKIT i huvudet när du gör detta - det kommer när hästen jobbar och får upp ryggen och slappnar AV.
Givetvis menar jag inte att det är acceptablet att hästen går med huvudet som en giraff och kikar i stjärnorna, men alltför mycket fokus ligger OFTA på att hästens huvud skall vara lågt, x position osv, och då blir det att man rider hästen med HANDEN - när det skall vara från säte och skänkel FRAM till handen, som ger eftergift, snarare....

som sagt - det är svårt när man inte sett hästen och dig, så mina råd är förstås generella. Men kanske får du ut ngt av dem ändå.

Lycka till! :D

Senast ändrad:

Tack för råd!!!
Jag försöker rida mkt med skänkel o säte, o inte tänka för mkt på huvudets position... Är mjuk i handen osv...
Men nu känns det som det bara går utför...
Hon har börjat spjärna emot mer, och blir då lååång och väldigt stel i sidorna, jag begär inte av henne att hon ska gå iform hela tiden, men jag vill att hon ska runda sig runt min innerskänkel och inte i stället för det trycka ut med bogen:confused:

Det är säkert så att hon inte har alla muskler som behövs, jag rider henne i skogen så mkt jag kan och försöker variera ridningen.Travar även över bommar samt hopptränar henne.

Ursäkta frågan, men är du verkligen säker på att du har rätt tränare för dig och din häst? Tycker mig se många människor som helt enkelt ställer samma krav och nästan lika fort, på unghästar som på äldre skolade sådana, och det fungerar oftast inte. Om din unghäst upplever dina hjälper som obehagliga/obegripliga reagerar den genom att spänna emot och bli stel, och ju mer press du sätter på hästen desto mer spänningar kommer du att mötas av. Ofta får man höra att man ska "rida igenom" spänningarna, det kan väl möjligtvis vara befogat om det gäller en äldre, stel häst som är skolad, men oftast gäller det ju att backa ett steg i skalan och se om steget nedanför fungerar.

Handen ska ju tex bara hålla kontakt med munnen så att signalerna kan gå fram, om hästen är tung i handen så är handen statisk, en hand som är som ett gummiband går inte att hänga sig på men kan fortfarande förmedla kontakter. Du ska inte rida hästen till form och självbärighet, du ska genom små hjälper i rätt tid hjälpa hästen att själv hitta takt och bärighet och i övrigt störa så lite som möjligt. En bit in i ridpasset kan man, beroende på hur långt hästen kommit, successivt göra hjälperna lite mer närvarande tillfälligt när man extra tydligt vill hjälpa till vid exvis böjning eller sidförande, men det här med att verkligen rama in osv kommer först när hästen verkligen orkar bära sig själv.

Jag tycker det låter som om ni verkligen kommit in i en ond cirkel, hästen spänner sig och du spänner dig och hästen spänner sig mer, etc. Man ska aldrig eller sällan behöva jobba sig blå på en häst, det är hästen som ska göra största jobbet, du lägger bara dit de sista 10 % på just den nivå hästen befinner sig (inte den som du eller tränaren tycker att den bör vara). Om hästen är avslappnad och svarar, kan man under en kort, kort stund ta den till 110%, spjärnar den kanske man får nöja sig med 80% just det passet, för att kanske kunna komma till 110% nästa gång. Att kräva 100% varje gång som "amatör" gör ofta att man inte kommer mer än till 100% om ens det. Lyssna på din häst, det är väl ändå för dess skull du håller på?

Har själv funderat i dessa banor!!! Jag tar till mig detta!!!:bow:

Hej... har läst lite vad dom andra har skrivit o den jag mest håller med är dig... ett litet tips. ANVÄND INTE massa hjälptyglar.... då kan det lätt bli så att du lär hästen böja på nacken men inte använda ryggen rätt, o det är ju ryggen och bakdelen den måste stärka för att sedan kunna komma in under sig o börja använda bakdelen sen till andra skolor.
En sak jag tänkte på som kanske kan hjälpa dig lite med dina övergångar. Gör serpentinbågar o varje gång du "passera medellinjen" gör en övergång, om hästen hänger sig på bettet släpp efter så att den själv får balansera upp sig under övergången så kallat ta o ge i munnen tills den gör det du ber den om, en jätte bra grej är ju att få den att sakta av med hjälp av ditt säte. och när du ska göra övergångar i skogen eller på övriga delar av ridbanan gör många halvhalter med din yttertygel samtidigt som du sätter dig till baka med ditt säte... hoppas detta kan hjälpa dig lite det har hjälp många utav dom som jag hjälper att träna när dom har haft samma problem eller liknande... men bara ta det lugt, du sitter på en ung häst alltid kommer det något litet bakslag som en dag helt plötsligt har släppt. ;) En dag kommer du och din häst har hittat er balans:rofl:
LYCKA NU TILL.... och sitt inte o traggla detta varje gång ni rider... :banana:

Hej o tack för dina tips!

Jag vet, hon är ung, det är lätt att man glömmer bort det ibland - och vill så mkt - även att hon kanske inte är färdig för det!
Ett steg fram och två bak får man räkna med när det gäller yngre hästar ;)
Måste däremot tala om att de senaste dgr har det gått betydligt bättre, jag bytte till dressyrsadeln, köpte den beg för ett tag sedan o har av olika anledningar inte börjat använda den förrän nu!
Har annars ridit i en hoppsadel!
Nu välter hon inte in med bogen i volten längre, går undan för innerskänkeln- stretar överhuvudtaget inte emot så längre... Känns äntligen som att vi börjar samarbeta!

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur