Problem i transporten

M

Monny

Hej!

Min ponny har det aldrig varit något problem med. Men när vi skulle åka hem från träningen så fick hon panik i transporten och kastade sig bakåt och vill lägga sig mot väggen. Vi tog ut henne och hon lugnade ner sig. Sen lastade vi igen och hon gick på snällt. Hon började bråka strax innan vi var hemma igen. När vi lastade ur henne hade hon trampat av sig en sko och två transportskydd och var helt panikslagen och försökte lägga sig på väggen. Hon var svettig och hela transporten var fylld av ånga.

Vi tog dit vetrinären nästa dag för hon hade också börjat hosta. Hon hade tydligen blivit allergisk mot halmet som vi precis hade börjat med att ha till den andra hästen. Det försvann efter vi hade tagit bort hamlet och hon hade fått en cortison spruta, vi trodde att det var problemet att hon inte kunde få luft i transporten och därför fått panik eftersom hon hade redan ansträngda luftvägar.

Men så enkelt var det inte. När vi skulle pröva att lasta henne igen och se så att det inte var några problem så hände samma sak igen. Hon går in hur snällt som helst inga problem alls men så fort vi statar motorn på bilen får hon panik och vill slänga sig åt sidan. Vi testade sedan att lasta henne igen och inte sätta fast henne och starta motorn. Då hände igenting hon var helt lugn. Jag tror att det sitter i hjärnan och att man måste träna bort det men hur? är det någon som har tips eller vet hur man ska göra?

Tacksam för svar.

Sv: Problem i transporten

Vi hade en häst som fick panik i transporten. Stod med en annan häst då hon helt enkelt lade sig:crazy: Fick lasta ur båda hästarna och fara hem med dom en och en. Hon har varit bredåkare sen dess!
Har du provat med att flytta väggen åt sidan?:idea:

Jag tycker, precis som Ambra säger, att det låter som en typisk bredåkare. Plocka bort mellanväggen så skulle jag NÄSTAN kunna garantera dig att problemet är borta.

Hade en bekant som bytte släp.
Tävlingshästen var äldre o rutinerad.
Den levde:devil: en dag på väg hem. De fick poliseskort hela Valhallav. till E4an.
Hon bytte tillbaka till det släpet som hästen var van vid.
Det var brdare än det nya.

en sak förstår jag INTE när det gäller alla trådar om transportproblem. När hästen trilskas under färd så provas nästan allting UTOM att slänga ut mellanväggen. ett enkel sak som i 9 av 10 fall brukar lösa problemet med bråkiga hästar under färd. Det provas att göra ditten och datten eller skylla på hjärnspöken...men varför provar man inte en simpel sak redan från början ?? Nu säger jag INTE att alla hästar blir coola bara för man slänger ut mellanväggen, men så pass mycket erfarenhet av bredåkare har jag så jag kan nästan påstå att det i 9 av 10 fall är den bidragande orsaken till att hästen lever röavre i transporten är att den är bredåkare. Många hästägare verkar inte förstå att en sak mycket sällan brukar bestå hela livet...tex: den har ju aldrig gjort si eller så..men vadå, saker och ting kan hända UTAN att den lilla människan märkt det...men som kanske påverkat hästen negativt.

Prova ta BORT mellanväggen, inte skjuta åt sidan. Skjuter du den åt sidan blir det ju ändå smalt fram och lite brett bak. En del hästar vill röra sig fritt i HELA transporten, men det går ju inte om det är en vägg där på några cm...

Många envisas dessutom med att LASTA den trångt.
Jag har ngt bredare än ½a fram och bakre väggen sned.
De vill gärna ha stödet i sidled fram.

Stämmer bra det....trångt och många gånger med superkort grimskaft direkt i bommen så hästen inte har en chans att sänka huvudet och balansera.

okej! ska prova med att ta bort mellanväggen, men jag tror att problemet är att hon sitter fast och då kastar sig bakåt.

Hej,

Vi har samma problem med vårt kallblod. Men när vi lastar honom brett och sätter väggen åt sidan står han snällt. Vi har kamera i trailern så vi kan se honom.

Han blev bredåkare från en gång till en annan... han bara la sig ner och vägrade stå. Precis som din var han blöt i svett och transporten var som en ångbastu.... bara det är ju en plåga.

Minns den resan med fasa...

Lycka till!!!

~Ingrid

jag tror att det finns en norm att spilta bör vara ca. en Meter för en stor häst.
Sen finns ju det dem som är lika breda som en ladugårdsdörr:angel:
Jag har ett grimmskaft som sitter permanent fast i en ring långt ner på främre väggen. Jag är så dålig på att knyta.
Det är precis så långt så att hästen ej kan få huvudet bakom bommen.

Hoppas det går att träna bort! men det kan väl även sitta i huvudet eftersom det gjorde ont förra gången när hon trampade av sig sin sko och hon tror att det ska göra ont igen. För så fort man sätter fast henne och startar motorn får hon panik. Men det ska hjälpa att ta bort mellanväggen då?

vi hadde en ponny som alltid nästan sprang in i trailern ef vi tävlade mkt,en dag hadde vi bråttom hem ef tävling,o körde lite ex fort på motorvägen o säkert lite tvärt i kurvor så hon antagligen tappade balansen o fick trampa om en hel del,klantigt av oss,men det är lätt hänt när man har en supersnäll häst att köra,när vi nästa gång skulle iväg så la hon sej o gallopera så fort vi skulle köra iväg,det tog ca 10gång o krypkörning innan hon vart norm igen,har tagit reda på att hästar är känsliga för fart o dom blir lätt oroliga om du kör lite vårdslöst i kurvor,kanske ett tips att tänka på,börja krypkör ,det kommer att låta lite/mkt där bak ,men dom vänjer sig om du kör jättelugnt,lycka till:)

glömde säga att mellanvägg är tveksam när hon redan börjat lägga sig ner o gallopera,snarare att hon får mer plats o kraft att göra sej illa,när det är större i trailern,bredda mellanväggen brukar funka bra på hästar som trampar om hela tiden o trampar på mellanväggen ,man brukar se märken på väggen,kanske du kan prova det när hon lugnat ner sig mvh fairytale:rofl:

fairytale skrev:
glömde säga att mellanvägg är tveksam när hon redan börjat lägga sig ner o gallopera,snarare att hon får mer plats o kraft att göra sej illa,när det är större i trailern,bredda mellanväggen brukar funka bra på hästar som trampar om hela tiden o trampar på mellanväggen ,man brukar se märken på väggen,kanske du kan prova det när hon lugnat ner sig mvh fairytale:rofl:

Alla bredåkare jag sett har stått med bakbenen brett! Dom behöver det annars kan dom inte hålla balansen lika bra... Står lika still som andra pållar i övrigt!
C

det låter precis som min haflinger.. han gör också så... vårat problem är att vi har två hästar och oftast när vi åker iväg kör vi dom samtidigt så vi kan inte flytta mellanväggen åt sidan. vi måste helt enkelt köpa en bredare transport för det märks att han tycker att det är för trångt...

Man får väl ta det försiktigt och lugnt och försöka träna bort det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka