Problem i flocken, vad göra?

Sv: Problem i flocken, vad göra?

Jag var en gång på Island och deltog i en stor hästinsamling och när det var paus släpptes ett hundratal ridhästar som inte kände varandra i samma hage. Ingenting hände eftersom alla hästar där vet hur man beter sig i flock.
Denna egenskap riskerar vi att bli av med om vi stänger in våra hästar ensamma i små hagar.

När jag var på kurser och andra arrangemang som Islandshästens Dag o dyl kring 80/90-talet här i Sverigesläppte vi ihop alla islandshästar i en o samma hage :laugh: Det gick alltid lugnt och fint och det var så underbart att se!!!

Jag instämmer att det är så himla tråkigt se "storhästfasoner" krypa in kring hos oss. Förutom ensamhästar även benlindor o en massa skit som skall på. Gubevars!

Liten uppdatering:

Den besvärliga hästen är nu ihopsläppt med en annan häst och det verkar fungera bra. Min powny går i en hage med en häst som skall flytta om ett par veckor. Om bråkstaken sköter sig med sin nya kamrat går jag antagligen med på att släppa ihop min powny med dem. Idag har vi pratat i stallet och det har kommit fram fakta som tyder på att det antagligen var brunstiga ston med i bilden som bidrog till bråk tidigare.

Tack för alla synpunkter! :)

Storhästfasoner??Bara för man är rädd om sin häst skall man bli malplacerad i storhästfacket??? Suck.

Bara för man gillar att linda benen när man rider och skydda hästen från ev skador är de fel?
Att man är rädd om sin tävlingshäst och att man har lagt ner avsevärt mycket pengar på träningar och kanske till och med har sponsorer som lagt ner 100 tusentals kronor på en..
Mycket pengar står på spel och hästen är då mer ett leverbbröd än bara en gullegris.

Man har rätt mkt som står på spel som är för dyrbart för att bara släppa ut sin tävlingshäst som är värd 10 miljoner med 100 andra hästar och se på hur den blir skadad!

Inte nog med att risken för sparkskador/bitskador eller sträckningar när de springer så finns även smittorisken när man släpper ihop så många hästar som i era exemplar.
Även en vacc häst kan bära smitta och hästar bli småsjuka så pass sjuka att de måste vila och därmed går man miste om ett VM eller OS?

Värt??

Och bara för man har hästarna själva gör inte att de tappar flockinstinkten.. som sagt flock är dom ändå och alla hästar i mitt stallhar starkt flockbeteende och varnar varandra och är uppmärksamma på varandra.Ligger en eller flera hästar ner i deras hagar har domalltid en eller flera som står och håller vakt.

Och det spelar ingen roll om hästen "bara" är värd 50 tusen man kan va lika rädd om den förde, jag har bara Jorunn blir hon skadad så kan jag inte rida och dessutom är det svindyrt med sjuka hästar.
Så bara för att jag är rädd om mig häst och vill minska risken för ev skador är jag malplacerad i storhästfasonfacket??

Hmm och ni säger att storhästfolket har fördommar???
Ha ha ni är ju lika kolsupare själva..

Efer att ha umgåtts med storhästfolket och hört vad dessa anser om oss så kan jag säga följande!

Isisfolk tar inte hand om sina hästar, de rider på skitiga ovårdade hästar.
De slängrider och kan inte rida hästen i form
De är allmänt slafsigt folk som bara lallar runt på hästarna på en ovalbana.

Och isisfolk anser storhästfolket är följande

Fjålliga, snobbiga, daltande lindar och har täcken på hästarna och det är supersynd om hästarna som inte får leva ett hästliv.

Bägge sidorna har att lära av varandra

Det är bara så tråkigt att se bägge sidorna bråka såhär..

Är det så svårt att bara acceptera att folk gör olika?
Vi har folk i stallet som har hästarna ute i 3-4 timar om dagen bara, vissa rider bara i ridhuset och aldrig ut, andra rider bara ut. andra rider barbacka andra med sadel.Vissa har 1 täcke andra 3.Vissa lindar andra har senskydd och vissa inga skydd alls.
Vissa rider dressyr andra hoppar och andra rider islandshäst(jag) Vissa åker ut på morgonen andra sent på kvällen.
Andra ger betfor andra inte, andra ger bara hö andra halm.. ja kan man hålla på såhhär hur länge som helst.Vi gör olika på allt..
Trots att vi gör och är så olika i mitt stall har vi inge bråk alls.. för ve ni?? vi alla accepterar att folk gör olika.

Ingen placerar in någon annan i något fack jo vi alla är hästmänniskor som älskar hästar.

Sedan har man ju en vision själv om hur man vill göra med sin häst,
Jag ger inte betfor för mitt tycke är de enbart socker och kan skada tänderna och är bara inge bra enligt mig.
Men inte en chans att jag skulle gå fram till alla i stallet och tala om för dom hur dumma i roten dom är som ger betfor till sina hästar.
Det är när man ska gå runt och predika för andra hur fel dom gör och hur rätt man själv gör som man bildar osämja... oförmågan att inse att vi alla är olika.

Nä jag slår ett slag för gemenskap och försoning mellan "sidorna" vi alla älskar häsatr kan inte bara de räcka?=)

Storhästfasoner??Bara för man är rädd om sin häst skall man bli malplacerad i storhästfacket??? Suck.

Nej men man blir det när man som du uttrycker sig föraktfullt om Islandshästvärlden vid varenda tillstymmelse till chans.

Nä jag slår ett slag för gemenskap och försoning mellan "sidorna" vi alla älskar häsatr kan inte bara de räcka?=)

Du har ett mycket konstigt vis att visa det på, du är expert på att racka ner på islandshästfolket. Ta fram en spegel vet ja.

Hur många hästar i sverige går med 100 andra hästar i hagen?
Och vart har någon förespråkat att man måste släppa ihop MÅNGA hästar? Det enda som varit skrivet är att ingen här förespråkar att en häst ska gå ensam.

Ehhh läser du inte vad folk skriver?? inte undra på att de lätt blir missuppfattaningar här inne då.

Det står ju att på islands slläppte man ihop över 100 hästar och inget hände.
Och att folk släpper ihop hästar kors och tvärs utan att tänka till ens.

Jag är för god hästhållning, det är vi skyldiga att hålla enligt lagboken.Och så länge det inte är olagligt att ha hästarna själva får ni vackert acceptera att vissa kommer att ha sina hästar själva.

Och jag är mer vidöppen än vissa här, jag säger itne att det är synd om vissa hästar bara för att deras ägare valt ett sätt att hantera sin häst.
Alla vill vi lika.. att våra häsatr mår bra eller hur?? där kan vi väl vara överräns om.

Det finns säkert folk som anser att de häsatr som går p ålösdrift lider och inte ha de bra.

Och de finns folk som anser att hästar som går i en hage med mkt sten och träd inte mår bra och att deras ägare inte är rädd om hästen för den kan skada sig på alla stenar.

Vi MÅSTE lära oss att acceptera att folk gör olika och sluta kalla allaandra som inte gör som en själv för elaka dumma och att de inte tar väl hand om sina hästar.

Din häst mår precis lika bra som min, du tar precis lika väl hand om dig häst somjag gör.

Även om vi gör olika och har olika åsikter betyder det inte att en har rätt och en har fel.

Jag förespråkar ett glatt humör och att man har kul med sin häst.... solen skiner nu UT och riiiid och ha de mysigt och NJUT av livet till häst!:love::love:

På Island ja. Men ingen har ju sagt att detta ska göras i Sverige, för vi har inte dom markerna att kunna göra det här.
Det folket skrev var att man kan ha många hästar tillsammans som inte känner varandra sen tidigare ihop i flock, BARA DOM HAR ETT BRA HÄSTSPRÅK.
Undrar vem det är som inte läser.

Jag har aldrig rackat ner på isisfolket så förstår inte vad du menar.
Har inte ens nämt de i denna diskusion att isifolk ska va sämre än storhästfolk och virevärsa.
Det är du som tolkar fel och hittar på saker som jag säger som inte är sant.Och då blir de så himlans fel tyvärr... vilket är tråkigt.

Om man ska se till sanningen var det inee jag som skrev storhästfason denna gång.. utan just en annan som hoppade på alla oss som lindarben och har hästarna själva. Vi fick en liten känga där;)

Jag vet massa ponnyägare som har sina dyra tävlingshästar ensamma i hagen alltså inga storhästryttare utan ponnyryttare.. precis som vi som har islänningar också är=)

Jag vet också massa islandshästägare som har framförallt sina hingstar själva i hagen men även dyra VM hästarn själva.

Så att ha hästar ensamma i hagen finns överallt och inte bara inom storhästvärden va inte så trångsynt.. och nej detta säger jag inte bara för du skulle va en isisägare utan för att du som person är trångsynt ibland.
Är väl lika bra att säga de så du inte tror att jag säger de bara för du äger en islandshäst:grin:

däremot har jag några gånger vidabefodrat vad jag varit med om,, alltså delat lite erfarenheter ur mitt liv.
Och tyvärr har jag hört vissa klankat ner på oss isisryttare och sagt vad dom anser om oss. Det betyder ju inte att JAG har dom åsikterna.. men tyvärr missuppfattar du ochmånga andra här och väljer att läsa de som att JAG tycker ist för att lära vad som faktsikt står..
Att andra säger och tycker.

De sade jag senast för nått inlägg.. att jag HÖRT folk sagt till mig om vad de anser och tror om oss isisryttare OCH vad jag hört isisfolket säga om storhästfolket.
De är ju bara att läsa här inne vad vi själva anser och tycker om dom eller hur.
Men jag har även hört bland mina vänner som själv har isis vad dom tycker och tänker om storhästfolk.

Jag har alltså faktiskt fått glädjen att få ta del av bägge sidors åsikter och MIN erfarenhet är att de framgår lika mkt fördommar och skitsnack från bägge hållena.
Jag tar ingen i försvar jag har själv plockat vad jag anser de bästa från bägge sidorna och gjort mig en egen blandning av hästhållning.

Ist för att säga...

Ja hon där borta lindar sin häst när hon rider men själv anser jag inte min häst behöva de så färför lindar inte jag..

Så kan man tydligen inte låta bli och säga...

Stackars häst som går lindat så himlans onödigt hästen blir bara svag i sina ben.
Jag lindar inte för min häst slår sig inte och jag anser att en häst mår bäst av att få gå så naturligt som möjligt.

Och tvärtom.

Kolla hon där hon rider hlt utan någon form av benskydd, men herregud stackars häst.Den kan ju skada sig den där ägaren är verkligen inte rädd om sin häst.Självklart måste man ha lindor på hästen eller skydd annars är man en dålig hästägare.

Istället för att säga.. jag lindar benen på min häst för jag tycker de är fint och kul och min häst behöver lite extra stöd sedan gör jag de i förebyggande syfte.
Min stallkamrat har inga benskydd alls, men hennes häst behöver inte de tydligen, jag är säker på att min stallkamrat vet vad hon&han gör. Hon /han har så väl hand om sin häst.

Vad är de som gör oss hästmänniskor så oförmögen att säga som de snälla alternativet??Utan att vi bara måste prata ur de otrelivare perspektivet?

Såå tråkigt...

De ska va kul att ha häst eller hur? och det är inte roligt om man får höra andra säga att man gör fel och inte tarväl hand om sin häst..Tänk på att ni kan såra.. de vill ni väl inte??

De ska alla tänka på isisägare som hbl ägare som ingen hästägare alls... tänk på vad ni säger innan ni säger de..

Nä nu skall jag kolla på Dressyren på OS och moffa GODIS=)

Lev väl mina kära hästvänner ni är älskade ni ÄR bra.. ni är UNIKA tänk på de.

Oj vad långt...

Jo du rackar ner på islandshästvärlden i så gott som alla dina inlägg och jag är inte ensam om att påpeka det utan du får jämnt och ständigt påpekande om din trista attityd.

Tråkigt att den här tråden skulle generera i en massa tjafs. Niela, hur du orkar lägga energi på det här är beyond me. Varför hålla på när du vet de andras åsikter. Acceptera och gå vidare.

Det finns säkert folk som anser att de häsatr som går p ålösdrift lider och inte ha de bra.

Vissa saker handlar inte om tyckande utan om fakta. Just att hästar skulle må dåligt av att kunna välja om de är ute eller inne är inget som det finns någon som helst stöd av i vetenskapen. Det finns givetvis undantag, vissa individer, kan må dåligt av lösdrift men det är en väldigt liten minoritet.

Man måste skilja på fakta och tyckande.

Fakta -
Hästar är flockdjur och mår bäst av att gå i grupp.
Hästar utvecklar ibland ovanor/sjukdomar av att stå uppstallade även om stallmiljön är god.

Tyckande
Tävlingshästar trivs bättre när de får gå ensamma i lugn och ro.
Islandshästar kan inte stå på stall.

Tråkigt när "dyra/värdefulla hästar" måste ge upp sitt sociala flockliv bara för att h*n råkar vara duktig inom en diciplin. Känns lite som en straff...

Jag har ett väldigt starkt ledarsto. Hon har funkat toppen med allehanda hästar förutom två hästar, båda islandsvalacker som inte varit vana vid att gå i flock. De kunde inte prata hästspråk och hästarna slogs så att de höll på att sparka ihjäl varandra. Jag flyttade mitt sto illa kvickt därifrån. Dessa hästar har kunnit gå med ranglåga valacker som inte kräver den respekt som mitt sto kräver. Dessa hästar har även bristande respekt för människan, väldigt tråkigt att se.

Nu har vi en väldigt bra blandflock, mitt 11åriga sto, en 4årig valack, ett 1årigt sto och en 27årig valack. Alla hjälps åt i flocken och har sin plats, de leker, äter och sover ihop, toppen! När vi tidigare bara haft två hästar i flock har det inte alls blivit samma dynamik.

kl

Apropå dyra hästar ska skötas speciellt mot alla andra har jag aldrig fattat de och då har jag ändå skött hästar som värd upp till 1miljon inom travet i mitt tidigare liv. Väldigt få som varit själva i hagarna och kan bara komma på 2 och varav en som gick själv under betäckningssäsong men resten av året hade han en shettis som sällskap. Den andra var inte psykiskt frisk och lika ilsk mot både folk och hästar (men avlades friskt på :crazy:).

Är ju inge ovanligt att avelshingstarna går och fostrar unghingstar när de inte är betäckningssäsong.

Kl
Kan inte inlägg som är HELT off topic tas bort? Så tråkigt att trådar blir kapade av gnäll och påhopp! Kan inte personer som gång på gång skriver långa ovidkommande och ofta dryga inlägg i trådarna få ngt "straff"?

Eller så kanske det är dags att starta en Skittråd där alla som skriver skitinlägg kan fajtas utan att ta ONÖDIGT utrymme!
Tack!

Min valack har också varit en stökig kille. Har haft honom ensam i perioder.
Han känner väl till hästarn språk men är med "sin" flock väldigt beskyddande. Kan gå med hästar han inte känner, men introduceras nya hästar till "hans"flock blir han väldigt dominant och hård.

Jag hoppas att det kommer gå bra att släppa ihop dem, lita på dn magkänsla och om du kan var på plats. Antagligen kommer det gå bra om det var ston som han vaktade.
Berätta gärna hur det går efter ihop släppet!:)

Lite KL

Jag har också en sån valack, han försvarar sin ston mot nya ston i flocken. Nu ska ev ett ardennersto komma in i vår isisflock och jag är tveksam för min kille är inte i toppkondis eller så är det bra för då orkar han kanske inte så mycket. Eller så får stona göra upp innan han kommer in i bilden.

Liten uppdatering:

Den besvärliga hästen är nu ihopsläppt med en annan häst och det verkar fungera bra. Min powny går i en hage med en häst som skall flytta om ett par veckor. Om bråkstaken sköter sig med sin nya kamrat går jag antagligen med på att släppa ihop min powny med dem. Idag har vi pratat i stallet och det har kommit fram fakta som tyder på att det antagligen var brunstiga ston med i bilden som bidrog till bråk tidigare.

Tack för alla synpunkter! :)

Kul att höra. Det brukar alltid gå att hitta lösningar på den här typen av problem om man är flexibel, observant och lyhörd. En del valacker kan agera ganska rejält ikring brunstiga ston, trots att de i andra fall fungerar mycket bra i flocken.

Lite konkreta tips som ni kan prova.

Ta ut hästen det gäller och den häst som han ska gå med och rid intensivt tillsammans en period. Hästar som tränas ihop brukar ofta bli "vänner" i hagen.

Dessutom kan jag rekommendera (Hoppas att jag får skriva det) "Naughty Gelding" från D&H. Har lugnat hormonerna fint på min grabb. Men räkna med att det kan ta några veckor och var försiktig vid invänjnng då det finns enstaka fall som varit känsliga mot vissa örter i blandningen. (Har hört om ett fall-ryktesväg) ;)

Rids hästen mycket?

Hoppas att det kan hjälpa er. :)

Neila, det finns ingen forskning som visar på att hästar i flock skadar sig mer än hästar som går själva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
5 516
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar