Problem i flocken, vad göra?

H

Hemulen

Jag har aldrig skrivit här, brukar bara gå in och söka när jag vill "kolla" upp något, men nu har jag ett stort problem som jag gärna vill ha många synpunkter på.

Ungefär såhär är det: Det är problem i mitt renodlade islandsstall på grund av att en häst vid några tillfällen gått hårt på några andra valacker, både vid själva sammanslagningen och senare när de gått ett tag tillsammans och försökt betäcka några ston. Han är mycket ranghög och väldigt hingstig av sig. Vi trodde det berodde på stonas brunst, men det har hänt samma sak när vi tagit bort stona. Hästen med "problem" går nu ensam och är olycklig. Det verkar som om vi kommer försöka göra en ny sammanslagning för att det kommit nya hästar. Min häst är en av dem. På grund av en massa olika viljor har jag hamnat i kläm på detta och mitt dilemma är: vågar jag utsätta min häst för en häst som tidigare gått hårt på andra hästar? Han har bla jagat in en annan häst i ett hörn och inte låtit honom komma därifrån trots att han "lade sig."

Har ni liknande erfarenheter? Vad hade ni gjort? Tips?

Sv: Problem i flocken, vad göra?

Till en att börja med så hade vi delat flocken så att ston går för sig och valacker i egen hage, dessvärre är blandflockar ofta en bra grund för problem i en sådan flock då vissa valacker verkligen strider om stona.

Sedan händer det ibland att en del hästar inte funkar i flock, ofta pga de helt enkelt inte har vuxit upp i en sådan och därmed inte vet hur det ska fungera. Vad man gör med en sådan häst? Ja här måste omdömet råda, men jag har stått i stall där den typen av häst faktiskt blivit uppsagd pga de inte har några möjligheter att erbjuda annat än just flock och ingen egen hage.

Jag har också varit med om att folk släppt in en sådan häst hos ranghöga individer, de har fått lära sig den hårda vägen och den gången gick det bra. På Island blir de kalops.;)

Jag har själv en extrem ranghög valack som betäcker ston. Han går ihop med valacker som är lägre i rang än han själv, men det går inte att ha honom med valacker som fortsätter "kaxa" sig. Det går inte att ha honom med ston heller, så han är en besvärlig typ ;)
Dock funkar han bra ihop med unghästar och föl, förmodligen därför att de inte ifrågasätter hans auktoritet. Unghästar är han snäll och överseende mot. På vintern går han med stona, men jag sär på dem till våren när de börjar brunsta. Detta är mest för stonas skull, det är inte speciellt bra för dem att ideligen bli betäckta av valacker, det är en ganska stor infektionsrisk och man riskerar att de inte blir dräktiga när de ska till hingst.

När man har en flock som inte har stabiliserat sig, är det mycket viktigt med en riktigt STOR hage där det inte ska finnas ställen där det är trångt. Jag tror det är viktigt att släppa alla hästar i den nya konstellationen samtidigt och noga iaktta dem under några dagar för att se om det finns någon/några som inte verkar vilja ge sig för den ranghöga.

Man får nog ha lite is i magen och se det an några dagar. Det händer inte ofta att hästar skadar varandra allvarligt, även om man förstås kan ha otur om en spark träffar fel. Men ur säkerhetssynpunkt är det mycket viktigare med en riktigt stor hage utan trånga ställen.

Jag har goda vänner som har hingstbete och brukar hjälpa till vid hingstsläppet varje vår (jag har själv 2 unghingstar där nu). När ett 30-tal främmande hingstar i åldrarna 1-3 år möts, går det stundvis mycket tufft till. Ändå händer det förvånansvärt sällan att en häst blir allvarligt skadad. Efter några dagar när alla har funnit sin plats, brukar lugnet lägga sig. Men de går såklart på mycket stora marker.

Ja, hoppas du har någon nytta av mina tips, lycka till! :)

Jag vill göra ett tillägg när det gäller riskerna med blandflock, förutom infektionsrisken som faktiskt är den minsta risken så har vi sönderslagna ryggar på ston, perforerad analöppning vilket oavkortat leder till avlivning. Även ryggproblem på valacker är vanligt förekommande, pga att de gång på gång rider på stona. I enstaka fall har det uppstått kompressioner i rygg och nacke som har lett till nerv skador vilket tyvärr har gjort att man fått avliva valacken.:crazy:

Tack för era synpunkter. Ston och valacker är delade och skall så vara, det var tidigare som de gick tillsammans tydligen. Det har dock varit problem med den här hästen i bägge konstellationer tidigare. Vissa vägrar att ha sina hästar ihop med honom osv. Nu har det blivit lite så att det har blivit upp till mig, om jag vill eller inte släppa ihop. Jag vet varken ut eller in. Vänder och vrider på det. Jag trivs jättebra i det här stallet, har bara varit här sedan juli, men det här tar fan kålen på mig.

Varför inte dela upp flocken? Ta den "dumma" hästen och några få hästar som den funkar med och låt
Dom gå, sen kan resten gå tillsammans. Om den möjligheten finns alltså.

Olycklig är den nog inte bara för den har en tråd imellan sin flock:)
Om man delar av hagen men att denna"dumma" häst får gå själv alternativt är att han få gå med en annan häst bara.Någon i flocken måste han ju ha gått bra ihop med som han inte red på??
Om inte skulle jag låta han få gå själv.
Det är för riskabelt att låta hästar gå runt och betäcka både för hästen själv och för andra.
Ingen av hästägarna vill troligen vara med om en olycka där en häst blir sparkad så pass illa att den får avlivas alt att den inte kan ridas mera.

Jag skulle som hästägare kräva att en såndär häst försvann ur min häst hage, jag har en tävlingshäst och vill inte riskera att hon blir varken betäckt och får livshotande infektioner eller blir sparkad eller går omkull för hon blir jagad av en elak häst i hagen.
Och denna "dumma" häst mår knappast bra och är lycklig av att hela tiden gå runt sådär...
Då är han nog betydligt gladare och lyckligare av att få gå själv och kan slappna av och slippa hålla koll på alla andra i hagen.

Men som sagt jag skulle testa att låta han gå i en annan hage med EN annan häst bara å se hur de funkar.
Troligen om man tar den som är lägst i rang med han kommer han känna att han inte har någe behov att hävda sig eftersom den lågrangade altid ger vika och visar underkastelse.

Det är vad jag skulle ha gjort men vet att de flesta islandshästägare är starkt emot av att ha hästar själva då får man göra en bedömning vad som är bäst... Ha en flock som är orolig och ha en hög risk för skador... men de går ihop. Eller ha en lugn flock men en får antingen gå själv eller med en annan bara och man har mindre skadorisk.

Livet består bara av en massa beslut=)

Jag har också en sån där besvärlig valack, han har gått med unghingstarna och det har funkat för det mesta. Nu är han gammal och lite skacker så då orkar han inte leka med dem, utan går med stona igen. Funkar med alla utom ett som han betäcker på våren, hon är tydligen finare än nån av de andra... Så på våren är här lite bökigt med hagarna, men så här års är det inga problem.

Ibland får man finna sig i att det inte går att ha alla i en flock, enklast att plocka ut bråkstaken och nån kompis till denna. Aldrig vart med om att en häst inte tolererar nån annan.

Ja det handlar väl kanske inte om att islandshästägare är starkt emot att låta hästen gå ensam, de får helt enkelt inte gå ensamma enligt lag. Att det fortfarande förekommer vet jag, men är alltså inte tillåtet i den meningen.

Ja det handlar väl kanske inte om att islandshästägare är starkt emot att låta hästen gå ensam, de får helt enkelt inte gå ensamma enligt lag. Att det fortfarande förekommer vet jag, men är alltså inte tillåtet i den meningen.

Nej det är inte olagligt att ha hästen i en egen hage. Så här säger Jordbruksverket i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;

2 kap.
Skötsel och hantering Allmänna krav

1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.

Allmänna råd till 2 kap. 1 §

Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Det är dock inget som säger att hästen måste gå i samma hage som andra för att detta ska tillgodoses.

I en förklaring skrivs det så här:
"Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."

"Kontakt med andra hästar" - kan vara över boxväggen i stallet. Eller genom att gå i en hage bredvid andra hästar så att de kan följa varandra som en flock men med ett staket emellan.

Ha haha klar de få gå själva dummaste jag har hört. Du är rolig du.
Alla godkända hingstar som går själva och typ hela OS landslaget har sina hästar själva i hagarna.;)
Och dom är hårt kollade av lagboken ska du veta

Mitt stall är kontrollerad och godkänd av myndigheten och alla går själva i sina hagar i mitt stall och alla hästar mår prima och är glada och lyckliga.
Det som dock vart lag på är att hagen skall vara så pass stor att de kan utföra alla sina gångarter utan problem.
Strömsholm fick nerslag bla på detta då deras hagar var för små(vissa)..

Och alla sjukhagar och sjuka hästar som måste gå själv?? ska man avliva dessa bara för det skulle va olagligt att ha dom själva?

Har man hästar värda närmare miljonen eller ännu mer och tävlar på hög nivå vill man inte ha den ihop med andra så den kan bli sparkad eller biten på så det innebär att man kanske missar rida SM, vm eller ett OS.

Eller om man har en elak häst som inte går ihop med andra, ska man släppa in en sån häst med andra så den skadar andra häsatr så de får avlivas ??

Nä som hästägare har man ett ansvar mot andra hästar och man utsätter inte andra hästar för onödig fara.

Så du har just sagt att merparten som just nu tävlar OS till häst är olagliga... ska du inte ringa till djurskyddsmyndigheten och göra en anmälan??:grin:

Det faktum att det tyvärr finns massor med hästar som går ensamma i frimärkshagar, innebär INTE att det också är god hästhållning! "Många gör det" är inget argument.

Att separera på hästar pga rädsla för att de skadar varandra gör just att de riskerar förlora sitt naturliga flockbeteende. Det blir liksom en ond cirkel.

HÄSTAR ÄR FLOCKDJUR OCH SKA ALLTID HA SÄLLSKAP AV MINST EN ANNAN HÄST, HELST FLER!!! Och de ska ha tillgång till en så stor hage som omständigheterna tillåter, INTE stå ensamma i varsin liten frimärkspaddock som generar olyckliga uttråkade frustrerade hästar som utvecklar steriotypa beteenden så som gnaga på staketen, gå samma små rundor hela tiden, krubbitande mm. :cry:

Jag är otroligt trött på alla "storhästfasoner" som börjar dyka upp allt mer inom vår ras, som t ex denna tendens att förvara hästar ensamma i små paddockar.

Jag var en gång på Island och deltog i en stor hästinsamling och när det var paus släpptes ett hundratal ridhästar som inte kände varandra i samma hage. Ingenting hände eftersom alla hästar där vet hur man beter sig i flock.
Denna egenskap riskerar vi att bli av med om vi stänger in våra hästar ensamma i små hagar.

Nej det är inte olagligt att ha hästen i en egen hage. Så här säger Jordbruksverket i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;

2 kap.
Skötsel och hantering Allmänna krav

1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.

Allmänna råd till 2 kap. 1 §

Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Det är dock inget som säger att hästen måste gå i samma hage som andra för att detta ska tillgodoses.

I en förklaring skrivs det så här:
"Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."

"Kontakt med andra hästar" - kan vara över boxväggen i stallet. Eller genom att gå i en hage bredvid andra hästar så att de kan följa varandra som en flock men med ett staket emellan.

Nu är jag böjd att hålla med dig att det anses vara okej att hästen gå själv, men själv ställer jag mig frågande till hur en hästs sociala behov kan tillgodoses om den inte får gå tillsammans med andra hästar. Hästar är sociala genom olika former av fysisk beröring såsom lek, klistunder, flugviftning mm.

Skulle du nöjt dig med att kunna se andra människor på avstånd och kunna ropa till dem (och hoppas de håller sig nära dig)?

Ja nu har ju jag kontakt med vissa av dom som tävlar OS, och alla dessa hästar går faktiskt inte ensamma även om man nu vill tro det.;)

Inte ens alla hingstar, då en del går med valacker som sällskap.

Sjukhagar faller under speciella regler, likaså gäller installning av sjuk häst som kanske blir ståendes ensam inne. Det är liksom inte jämförbart.

Nu är jag böjd att hålla med dig att det anses vara okej att hästen gå själv, men själv ställer jag mig frågande till hur en hästs sociala behov kan tillgodoses om den inte får gå tillsammans med andra hästar. Hästar är sociala genom olika former av fysisk beröring såsom lek, klistunder, flugviftning mm.

Skulle du nöjt dig med att kunna se andra människor på avstånd och kunna ropa till dem (och hoppas de håller sig nära dig)?

Jag tycker såklart att hästar ska gå tillsammans i stora hagar. Jag ville bara tala om, utan att lägga några värderingar i det, att det faktiskt inte är olagligt att en häst går i en egen hage. Det verkar vara många som tror det.

Niela du har en förbaskat tråkig attityd, lika nedlåtande i varje jäkla inlägg du skriver. Så fort nån inte tycker o tänker som du beter du dig riktigt oförskämt, det hade väl vart en sak om du hade rätt ibland men bara så du vet så har du nästan alltid fel och din okunskap om hästar överlag är skrämmande låg. Tycker du får göra en stor skärpning på din attityd!!!

Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

*KL* så du inte tror att det var ett svar på ditt inlägg.

Vi har också kaxiga valacker.
Det räcker inte med att sära på ston och valacker när dessa problem finns.
Förutom stora hagar så behövs det även en frizon mellan ston och valacker.
Ligger hagarna nära varandra så räcker det för att trigga igång ett bråk.
Sent kastrerade valacker kanske inte slutar vara hingstiga. Sen finns det hingstar som kan gå med valacker året om. Brötiga hästar kan bli lugnare av mer motion. För min del så ser jag helst att hästar som absolut inte fungerar i flock skall ut ur flocken eller gå med en kompis som fungerar, om nu någon vill låna ut sin häst som sällskap. Skaderisken är stor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
5 516
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar