problem hos hingsten

videnlis

Trådstartare
har ni haft problem med att hingstägaren inte hör på vad ni säger,angånde betäckning??
vårt sto har varit dräktigt 3 ggr förtut och varje gång då,har hon haft en ända dag i brunsten som hon låtit hingsten betäcka, och då oxo alltid blivit dräktig,

nu vill inte hingstägaren lyssna,utan säger att stona betäcks max varannan ´dag. om den "rätta" dagen då infinner sej en sån dag då hingsten inte visas för stoet,blir hon ju inte dräktig..:(
vad ska vi göra? det e ju inte gratis precis att ha henne där och språngavgift kan´ske man måste betala fast hon inte låtit betäcka?

Sv: problem hos hingsten

Man brukar oftast betäcka varannan dag och inte varje, även om man naturligtvis kan göra det också om man inte har så många ston.

Sperman är livsduglig i flera dygn så man täcker liksom befruktning dom dagar man inte betäcker. Det är inte bra att betäcka för ofta/i onödan -större risk för infektioner osv hos stoet och mer slitage på hingsten.

Men det klart, om man har ett sto som enbart släpper till en dag så måste man ju ha koll och betäcka den dagen.

Normalt är ju varannan gång, men att vara så envis att alla ston ska passa den mallen...
Vet du som stoägare att stoet bara släpper till hingsten en dag i brunsten så tycker man ju att hingsthållaren borde uppskatta den informationen istället..

Rent krasst hade jag bytt hingst/hingstägare. Om dom inte tar stoägarna på allvar så kan det vara annat dom inte tar på allvar heller.

Håller med om att dom borde betäcka den dagen om det nu är ett sådant sto. Men samtdigt hade jag nog som stoägare gjort klart med den informationen innan jag valde station/bokade hingst och körde dit mitt sto.

jag ringde dit, och dom sa att stoet fått en spruta för att få igång brunsten idag.sen skulle dom försöka se och med ultraljud kolla..men dom skulle inte försöka betäcka varje dag. hoppas hon nu blir dräktig,det har kostat skjortan hittills..

hittills har hingsten bott på granngården,och det har varit enkelt att visa stoet varje dag...jag tror dom flesta hingsthållar har det där med varannana dag..det förstår jag bra,men när stoet är sådant som det nu är..:crazy:
vi sa före vi förde,att hon måste kollas varje dag.men kanske dom nu bara tycker vi är överkänsliga eller nåt..

Jo jag förstår ju att det är en trist sits och det vore ju inte så svårt för hingsthållaren att vara tillmötesgående.

Varför skulle dom spruta igång henne?

Man brunstkollar ju stoet varje dag tills den står för hingsten, när den står för hingsten betäcker man den, sen finns det ingen anledning till att betäcka den mer än varannan dag. Lika gäller när man seminerar, man kollar ägget på UL och ser att det är moget, man försöker i möjligaste mån endast seminera 1 gång, men ibland gäckar stoet en och står i flera dagar.
I år har det varit ett krångligt år, långa brunster och många ston som ej brunstat alls trots PG spruta.
Det är att skona stoet att inte betäcka varje dag, om hon endast tar hingst en gång under eller strax före ägglossning blir det ju då.
Det är mycket bra om man är osäker på ett sto att UL det och se hur livmodern ser ut om det är en riktig brunst och om man ska släppa på hingst.
Ditt sto tar endast ett språng och då får man ju kolla stoet mot hingst varje dag tills hon tar emot hingsten, inget konstigt alls. Var glad att hon endast blir betäckt en gång, om hon då tar hingsten lever sperman i 3-4 dagar inne i henne så du behöver inte vara orolig för att missa henne.

Håller helt med dej, men i den här situationen trodde jag det var så att stoet endast testas för hingsten varannan dag? Och kollar man då fel dag så är det ju kört i det här fallet.

hon for till hingsten när hon hade brunst.vi kollade doch inte med ultra.när vi kom till hingsten,släppte hon inte honom på,fast hon såg ut och betedde sej brunstigt. veterinären råkade vara där o kolla andra ston,då kollade vi oxo,och hon hade en follikel på 4 cm..några dagar senare var den 8 cm,och livmoderhalsen var fast.hon fick en kur regumate för att nollställa allt,efter det fick hon en "brunstspruta".
hon släpper som sagt till hingsten bara en enda dag på brunsten (hittills åtminstone,de 3 senaste dräktigheterna).
det e ju bättre för henne att släppa till bara en gång.hingsten slipper kanske oxo lättare undan.men jag är rädd för att den dagen går förbi,om de inte visar henne åt hingsten varje dag,dom har inte heller veterinär på plats alla dagar..hittills har det kostat många tusen med körning dit,en månads hyra där+kurer och ultraljud..om hon sen dessutom inte ens slipper till själva akten så är det eländigt..

sen funderade jag, paranoidt nog, att vem kan intyga att hon faktiskt BLIVIT betäckt..tänkte att om dom missar dagen då hon släpper till, men hingstägaren kan ju SÄGA att jo,hon blev betäckt..o ta sin språngavgift,fast stoet i själva verket blev obetäckt..jag kan ju inte kolla upp det!är jag onormalt paranoid nu?

Håller helt med dej, men i den här situationen trodde jag det var så att stoet endast testas för hingsten varannan dag? Och kollar man då fel dag så är det ju kört i det här fallet.

jo, dom visar INTE stoet åt hingsten varje dag.

Jag förstår att du är orolig om de gör så.

Men eftersom de nu missat en brunst och förhoppningsvis är rädda om sitt rykte så kanske de tänker till lite extra till nästa brunst och lyssnar lite mer på dig då?

Lycka till, hoppas du får henne både betäckt och dräktig! :)

det hoppas jag oxo!
fölet blir inte mitt,men det var jag som lurade iväg henne dit..
(vi äger henne till hälften med en kompis..dom får fölet,men det var jag som valde hingsten.:o)
dom har haft en massa ston i år, så dom kanske inte bryr sej om en stoägare.men hoppas! nu vet dom åtminstone hur det ligger till!

Men va tråkigt när de inte lyssnar. Mitt sto har varit på betäckning nu i år för första gången hon ville inte ta hingst de första dagarna av brunsten så hingstägarna provade varje dag både morgon och kväll så de inte skulle missa något och det tyckte jag kändes välldigt tryggt och seriöst men jag vet inte för det är första gången i år :)

Kan förstå om de inte betäcker samma sto flera dagar på raken men om hon inte dagen innan ställt upp sig. Så är det knepigt att de inte testar dagen efter?

Men problemet är ju att stoet inte blir betäckt alls, eftersom hon bara står 1 dag och testar man bara varannan dag är ju risken 50% att man missar hela brunsten.

hon for till hingsten när hon hade brunst.vi kollade doch inte med ultra.när vi kom till hingsten,släppte hon inte honom på,fast hon såg ut och betedde sej brunstigt. veterinären råkade vara där o kolla andra ston,då kollade vi oxo,och hon hade en follikel på 4 cm..några dagar senare var den 8 cm,och livmoderhalsen var fast.hon fick en kur regumate för att nollställa allt,efter det fick hon en "brunstspruta".
hon släpper som sagt till hingsten bara en enda dag på brunsten (hittills åtminstone,de 3 senaste dräktigheterna).
det e ju bättre för henne att släppa till bara en gång.hingsten slipper kanske oxo lättare undan.men jag är rädd för att den dagen går förbi,om de inte visar henne åt hingsten varje dag,dom har inte heller veterinär på plats alla dagar..hittills har det kostat många tusen med körning dit,en månads hyra där+kurer och ultraljud..om hon sen dessutom inte ens slipper till själva akten så är det eländigt..

sen funderade jag, paranoidt nog, att vem kan intyga att hon faktiskt BLIVIT betäckt..tänkte att om dom missar dagen då hon släpper till, men hingstägaren kan ju SÄGA att jo,hon blev betäckt..o ta sin språngavgift,fast stoet i själva verket blev obetäckt..jag kan ju inte kolla upp det!är jag onormalt paranoid nu?

Men i det fallet som du beskriver har ju inte hingstägaren gjort fel, ditt sto var aldrig brunstig, om ett sto släpper till en gång så är det just vid ägglossning eller strax före, nu fanns ju ägget kvar och var 8cm(jättestort) livmodersmunnen stängd, då hade det ju inte spelat någon roll hurvida dom betäckt eller inte.
Helt rätt att nollställa henne och invänta en ny brunst. Ditt sto kan inte bli dräktig om hon står för hingst mitt i brunsten utan det måste vara i slutet av brunsten. Sen tycker jag kanske att hingstägaren bör brunstkontrollera stoet varje dag, speciellt om hon har korta brunster.
Stoet måste ha en riktig brunst för att kunna ta emot en hingst, jag hade aldrig släppt på någon av våra hingstar på ett sto som har "knepig" brunst utan kollat henne med UL som dom också gjorde.
Om ditt sto var i brunst när det kom till station är det inte helt ovanligt att dom kan avstanna sin brunst när dom byter miljö, det är otroligt många faktorer som spelar in, speciellet denna sommar med sträng kyla i våras och enorm hetta under sommare.

Senast ändrad av en moderator:

jag förstod att den första brunsten var fel,och hon måste nollställas..

problemet var närmast det, att de inte vill VISA stoena VARJE dag för hingsten..när dom väl släpper till, så förstår jag att det inte behövs BETÄCKAS varje dag..men VISA och BETÄCKA är olika saker.

nu har hon varit där i en månad just, har fått ny brunst,och de har faktiskt visat hingsten för henne varje dag, så till sist så lyssnade dom.hon fick sin brunstspruta på fredagen, och igår och idag ville hon inte träffa hingsten..idag ska hon ännu ultras.

Men som sagt,först sade de att de inte visar stoena varje dag..

Det var ju precis så jag menade;).
Man provar tills stoet låter hingsten betäcka henne.
Då kan man inte prova varannan dag för då kan man missa den "rätta" dagen.

precis!
nu verkar dock det problemet vara ur världen,och budskapet har nått fram,sentomsider..
nu är problemet det,att hon inte låter betäcka.
fick alltså brunstspruta på fredagen, igår,tisdag var follikeln 3,5 men livmoderhalsen var helt fast..liksom förra brunsten.vad kan detta bero på?
hon har som sagt blivit dräktig med en gång alla 3 gånger tidigare.
om hon inte låter hingsten komma nära i morgon heller, då blir det inget föl..åtminstone inte i år..(alltså nästa år)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka