Problem efter öronmärkning??

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni kanske kommer ihåg har min ögonsten titt som tätt haft lite problem med kliande öron. Nu misstänker jag att han fått någon slags jästsvampsinfektion i örat. Örat är svullet, rött och varmt. Jag ringde uppfödaren och bad om råd och då visar det sig att åtminstone tre av hans syskon har samma typ av problem - det märkta örat.

Så var vi hos ett par vänner igår (och kikade på deras 10 veckors RR-valp) och de berättade att deras stora RR har haft samma problem, och hans syster likaså, och ytterligare någon de kände.

Har ni någon erfarenhet av samma sak? Att det märkta örat spökar? Är det allergi mot färgen? Jag läste att svampinfektioner kan uppkomma vid exempelvis allergi.. Vad ska man göra?

Sv: Problem efter öronmärkning??

Jag tror snarare att det är så att valpar och unghundar har lättare att ta åt sig olika saker. Våran har ju oxå öronproblem men det är båda öronen.

Se till att ta odlingsprover innan ni behandlar så ni vet att ni behandlar rätt sak! Det kostar lite men är klart värt det i långa loppet!

Nu har jag bokat tid till veterinären, ska dit i morgon.
Ställde frågan till henne, hur det kommer sig att så många i min omgivning har samma typ av problem och dessutom med samma öra, men hon trodde att det var mer en slump än någonting annat.
Uppfödaren hade ringt till den som öronmärkt valparna och hon kände inte heller till att det skulle finnas ett samband mellan öronmärkningen och denna typ av problem. Hon trodde mer på att det var någon slags virus som behandlas med jodopax.
Vad jag tycker är konstigt är att det i dessa fall alltid varit det märkta örat (kan förresten tillägga att samtliga hundar är Ridgeback)...

Jag har många gånger genom åren hört från djurägare som fått problem just i det märkta örat. Stoppar därför alltid ner en bomullstuss i örat som får sitta tills färgen torkat.
PL

På vilket sätt har de fått problem med örat? Öroninflammationer? Svamp? I hörselgången eller själva öronlappen? Detta är ju väldigt intressant!

Är det problem som de får dras med resten av sitt liv, eller går det att behandla och sedan bli av med det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka