Problem behöver er erfarenhet !!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 369

gylle

Trådstartare
Nu har det strulat till sig riktigt här, stoet som fortfarande inte är avvänjt (går ihop dagtid, separata boxar från 18-08) har troligen dragit på sig en senskada i hagen och efter att några dagar nu sett ut att hålla sig utan att bli sämre med stödbandagering ute har idag blivit klart försämrad så nu måste jag sätta henne i boxarrest fram tills senan är ultraljudad i nästa vecka, att ha henne ute i sjukhage kan jag glömma då hon går rakt igenom staket för att komma till sitt föl oavsett om det är el eller trästaket (därav att hon fortfarande går med henne dagtid hade hoppats på att hon skulle släppa greppet så småningom, "fölis" är nu 8 mån).
Det jag är mkt bekymrad över är att hon har väldigt mkt mjölk fortfarande, att sina henne stillastående är kan jag tänka mig inte så lyckat, men funderar på iom att hon är van att stå utan att bli diad hela perioden de är inne (18-08) tror ni det räcker att man låter fölis gå in och dia ur henne en runda morgon och kväll första perioden för att undvika att spä på problemen med en juverinflammation dessutom ?
Nästa sak är att jag kommer att droga ner mamman med Vetranquil innan utsläppet imorgon annars kommer hon att spränga boxen, har någon koll på om detta går över i mjölken ?

Sv: Problem behöver er erfarenhet !!

Det är väl ett gyllene tillfälle att få dem delade ordentligt en gång för alla. Jag tror inte att ditt sto har särskilt mycket mjölk kvar heller, om jag ska vara ärlig. Juvrets storlek säjer inte sanningen... Håll bara koll på juvret så att det inte blir någon juverinflammation.
OM det lugnande går över i mjölken? Ja, sannolikt. Men då i den koncentration som finns i hennes blod, = låååg dos. Men det spelar ju ingen roll om fölet ändå inte ska dia.... ;)

Tyvärr är jag inte lika övertygad som du om att hon inte har mkt mjölk den där mjölkkon som står där ute, juvert är gigantiskt varje morgon och när ungen dyker in och buffar så sprutar mjölken omkring, när fölis äter på morgonen så rinner det mjölk om hela munnen på fölis, när hon brunstar förser hon dessutom även den stora fölisen med mellanmål hela dagen (som hon tacksamt förser sig med trots att hon varit avvand i 5 månader nu), och inte verkar det vara något problem med tillgången när dessa två stora fölisar snuttar friskt från vars en sida (ser minst sagt lite roligt ut). Hon har ju hela tiden haft gigantiskt med mjölk (anledningen till att fölis växt så mkt), lägg där sedan till att det är den damen som är totalt omöjlig att spruta (därav min näst intill hysteriska rädsla för att få en juverinflammation på henne). Nu har jag ju inte så mkt tidigare erfarenhet av hur lätt de får detta, men känns som om är det inte att be om problem att ställa henne helt stilla i en box och låta henne sina ? Pga benet är det ju inte precis så lämpligt att ta ut och röra på henne ordentligt som man normalt rekommenderar för att hjälpa dem att sina. Usch varför kan inte saker och ting bara flyta på normalt och varför i skulle klumpmärren skada sig nu, nu har hon snart gått här och skrotat i 2 år och nu när hon skulle igång för att tävla då skall hon ut och härja i en hal hage och lyckas med detta, funderar skarpt på att övergå till kaninuppfödning....

Kom på en annan sak också, idag går småttingarna själv med detta stoet, planerna var att sedan skulle de gå med min gamla fullblodsvallack som är en ordningspolis ut i hovspetsarna för att de små kaxiga damerna skulle få lära sig ett och annat. Minstingen (alltså hennes föl) är lite försiktig när det gäller de andra vuxna hästarna, tycker ni att jag skall låta fölungarna gå själv i en hage imorgon eller skall jag introducera vallacken som en avledande manöver så att hon får något annat att tänka på än att mamma inte är ute ?

Kaninuppfödning kanske vore ngt, själv har jag funderat på knyppling;)
Vad händer om knoddarna får vara ensama? Tror du inte att de coolar ner sig efter ett tag?
Kan du du inte bara vända på rutinen, låt fölet vara med stoet under nätterna och korta tiden succesivt den vägen.
Det ska tydlingen hända saker hela tiden när man är uppfödare:crazy: Hoppas det löser sig och lycka till!!

Knypling, där sa du något, ingen som kan bli sjuk eller skada sig, är klart värt att fundera på.......
Har ännu inte släppt ut dem (sitter här och väntar på att mamsen skall bli groggi, får verkligenhoppas att hon är en av dem som Vetranquil tar på, har inte gett henne det innan)
Problemet med att ha dem ihop på natten är att det börjar bli ganska trångt om saligheten iom att lilldamen redan är 150 hög och alltså inte ett litet föl längre, båda har nu lärt sig att uppskatta att få ha lite egen plats, i början när lilldamen fick gå in en runda och dia innan nattning så fort hon hade diat så ställde hon sig vid dörren och ville gå in till sig själv så uppenbarligen uppskattar hon också att ha lite egen plats. Så om det skall bli något så får det nog bara bli att in och dia. Jag vill ju gärna avvänja dem helt så som Ameo sa här är ju ett perfekt tillfälle, är bara risken för juverinflammation jag är så rädd för.
Har jag tur så är det ju inte så allvarligt med senan, men vågar ju inte chansa förrän den är lyst iom att jag såg en tydlig försämring igår (är djupa böjsenan därför betydligt svårare att palpera senan ordentligt för att bli klok på hur omfattande det kan vara). Så vi får se nästa vecka om damen själv gjort valet annorlunda än jag (beträffande att tävla kontra betäcka igen) blir kanske en betäckning ändå iår.

Visst är det kul när de bestämmer själva vad det ska bli av dem:crazy: 2-åringen smällde tåsträckaren bak. Och när hönsiga matte obevekligen skulle till klinik så händer det... idiot som körde om samtidigt med dubbelmöte av långtradare:eek: Tvärbroms, lillan far ikull, får panik så inredningen flög åt alla håll, upplysningsvis så sitter inte transportskydd kvar när de ligger på rygg och sprattlar. Blod överallt. Djurambulans med ledsår kota o has vb, carpus vf. Sövning ledspolning, 16 dgn på H-borg, minus 70 kg. Tackolov för fast självrisk. Hon får bli avelsto, mot min önskan.
Men hon har från 1 1/2 års ålder accepterat total boxvila, till idag med lösdrift och tillhörande hage som succesivt ökats.

På måndag kommer "domen" allt ska röntgas och senan lysas, men det blir en dos plegg innan lastning.Annars får jag frispel om det börjar gunga i transporten.

Ja de är underbara de där djuren, har nu släppt ut fölis och det gick över förväntan även om det blev någon egendomlig cirkelgång och lite bakbensövningar när hon insåg att inte mamma var med.
Mamma tar det lugnt inne i boxen (även om man inte kan se ett spår av det lugnande trots dunder dos inte ens simmig i ögonen, men hon har ju tydligt ont i benet så det påverkar förhoppningsvis henne till att själv vilja stå stilla), fölis är lite ledsen där ute men står nu och äter hö ihop med Jola så hon verkar också lugna ner sig rätt snabbt.
Fölis var inne i morse och snuttade mjölken sprutade som vanligt så lite mjölk är där ju inte tyvärr.

Hej! Låter som om du drabbats av "lagen om allts jävlighet". Trist, men kan hända den bäste.
Mitt råd är att du tar bort allt kraftfoder omgående o ger inget av det alls tills all mjölk är borta helt.
Då kommer hon inte ha så mycket att göra mjölk av.
Dessutom om du ger kraftfoder o ungen inte får dia så mycket o stoet står på box finns inte bara risken för juverinf utan även korsförlamning.
Stoet lugnar nog dessutom ner sig betydligt, minska gärna hö eller ensilage intaget några dagar också, men se till att det finns bra halm att sysselsätta sig med o tillgodo se stråfiber intaget med.

Låt fölis gå in o snutta när du ser att juvret är stort,men bara så länge att hon snuttar ur det värsta trycket,annars underhåller man "utbud o efterfrågan". Fortsätts det att efterfrågas så fortsätter tillverkningen, så lätt är det.
Precis som du säger så kan hon mycket väl vara ett sto med extrem mjölkproduction, har själv en här hemma.
Låt små hästarna gå ihop, det kommer gå bra.

Tyvärr är där inte mkt mer kraftfoder att skära ner på, det gjorde jag redan när jag satte dem i separata boxar på natten just för att försöka få henne att sina ner. Har sista månaden ätit ett halvtkilo havre och en kladd betfor om dagen, havren tog jag direkt (eller ja några korn får hon för att blanda i det lugnande i) när jag bestämde mig för boxvila, kladden betfor får hon fortfarande för inte skall du tro att hon går med på att inte få någonting matvrak som hon är, men den kan ju bara vara bra för att hålla magen igång nu när hon står stilla. Tyvärr står de i år på torv så höet kan jag inte skära ner på hur mkt som hellst. Fölis var ute hela dagen och fick sedan gå rakt in till mamma och ta sig en snutt, mamma var då klart för spänd och det gjorde lite ont när den hårdhänta dottern skulle till så hon stod och småkved först, men sedan lättade det. Så uppenbarligen var det lagom i tid att hon fick lätta på trycket då.

Om jag var du skulle jag ta bort betforn just för att det är sådan energi kick...om hon är het i huvudet ändå. Ger lite dubbla budskap i skallen med först lugnande o sen betfor som är uppiggande.
Ge lite kli eller linfrö istället om du är orolig över magen.
Jobbigt med mjölkisar men ännu värre med dem utan mjölk....;)

Det jag är mkt bekymrad över är att hon har väldigt mkt mjölk fortfarande, att sina henne stillastående är kan jag tänka mig inte så lyckat, men funderar på iom att hon är van att stå utan att bli diad hela perioden de är inne (18-08) tror ni det räcker att man låter fölis gå in och dia ur henne en runda morgon och kväll första perioden för att undvika att spä på problemen med en juverinflammation dessutom ?
Samma sak hände oss för något år sedan och jag mjölkade på råd från expertis att mjölka ut ca 1-1,5 dl morgon och kväll första dagen och sen mjölka mindre och mindre hela tiden. Det borde ta 4-5 dagar att få henne helt sinad utan problem med inflammationer eller liknande!

Det första är att strypas ALL kraftfoder.
Hjälper inte detta-mjölka ur som Ramonarunds beskriver.
Inte speciellt svårt, och tar som sagt bara några dagar...

sedan hjälper det att se med "positiva ögon" på det hela-fölet behöver inte vara med sin mamma längre...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka