Problem att byta galopp...

cela

Trådstartare
Hjälp, har verkligen fastnat i det här med att försöka få till byten med min häst, men har minst sagt kört fast. Hästen har en stadig bra och reglerbar galopp, enkla byten fungerar men sen kommer vi inte vidare. Han byter i princip inte i "frihet" heller, och i så fall bara fram, har endast sett honom byta rent ett par gånger när han är lös... Provat med bom och det kan fungera någon enstaka gång, men oftast blir det byte fram eller att han snabbt som attan redan flera meter innan bommen lägger in ett travsteg o sen ny galopp. Han förstår uppenbarligen vad tänkt slutresultat skall vara men inte på vilket sätt det skall utföras. Såklart blir det inte bättre av att piloten förmodligen har dålig tajming...Tips på bra övning någon?

Ta hjälp utav en duktig tränare. Lär sig hästen byta orent, så kommer du ha mkt mer jobb framför dig.

@cela Försök få honom snabb och lite stampig i galoppen då är det mycket lättare att få dom att byta. Om dom blir lite långsamma i aktionen så är det nästan omöjligt att få till byten. Jag har faktiskt tyckt att det är lättare i skogen då man ofta har bättre bjudning. Men det är ju bra som ovan skrev att ha någon på backen som ser för annars är det lätt att dom byter efter med bak och det kan vara svårt att känna. Det gör inte så mycket om dom blir före bak för det är lätt att korrigera men när dom väl lärt sig att byte efter med bak så är det ett helv**e att få dom att sluta.

Hjälp, har verkligen fastnat i det här med att försöka få till byten med min häst, men har minst sagt kört fast. Hästen har en stadig bra och reglerbar galopp, enkla byten fungerar men sen kommer vi inte vidare. Han byter i princip inte i "frihet" heller, och i så fall bara fram, har endast sett honom byta rent ett par gånger när han är lös... Provat med bom och det kan fungera någon enstaka gång, men oftast blir det byte fram eller att han snabbt som attan redan flera meter innan bommen lägger in ett travsteg o sen ny galopp. Han förstår uppenbarligen vad tänkt slutresultat skall vara men inte på vilket sätt det skall utföras. Såklart blir det inte bättre av att piloten förmodligen har dålig tajming...Tips på bra övning någon?

Kan du i skritt och trav gå från höger sluta till vänster sluta utan att bogarna driver? Och göra övergångar fritt mellan det fram och åter kvickt?

Tillräckligt med bjudning, koll på bogarnas balans och tänk sluta till sluta i galopp.

Så tänker jag..

Tror ditt största problem handlar om galoppen. Förändra galoppen innan bytet så att hästen lär sig skillnad på när den ska byta eller ska fortsätta gå i förvänd. Precis som super påpekar snabba upp galoppen innan.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 664
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur