Problem äta liggande?

C

cafu

Kanske är detta en jättedum fråga men frågar man inte får man ju inga svar eller hur!

Jo, jag undrar huruvida det gör någon skillnad, om det kan bli problem på något sätt rent matsmältningsmässigt, om hästen äter när den ligger ner? Den är ju ändå anpassad för att beta från marken stående...

Skulle nämligen precis ge kvällsgivan och slängde ut mat till den gamle i hagen (lösdrift). Gick in i ligghallen och såg att unghästen låg ner därinne. Ville inte störa henne utan lade bara lite försiktigt in lite hösilage bredvid. Gick tillbaka in men gick sedan ut igen en stund senare för att kolla och då hade hon börjat äta, fast liggande...

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Problem äta liggande?

Ingen fara det gör min med ibland.//bonny

Det är vanligt att hästarna ligger och äter framförallt unghästarna men jag vet faktiskt inte om det gör någon skillnad för matsmältningen, det borde inte göra det.

Mvh
Camilla

Tack för svar båda två!

Hon har legat ner andra gånger när jag fodrat men då har hon snabbt varit på benen. Det var därför jag blev lite konfunderad...hade aldrig sett henne ligga ner och äta förut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar