Probiotika

MiaMaria

Trådstartare
För några år sedan hade en av mina hästar obalans i magen. Testade då flera olika typer av probiotika. Har med henne kommit fram till att det som funkar bäst är Proviva och vanlig bakjäst.

Nu har jag en fånghäst, och vad jag förstått bör jag ge honom probiotika även om jag inte märkt att han har en dålig mage. Obalansen finns där tydligen ändå... Jag vill inte ge Proviva, och bakjäst vet jag inte om det är ok för en fånghäst heller. Vad ger ni andra? Och hur får ni i er hästar det?

Jag har inget tips att komma med utöver proviva och jäst. Men kan berätta att jag gav min proviva vid fång och fick magen väldigt stabil, väldigt fort. Men jag förstår att man tvekar pga sockret.

För några år sedan hade en av mina hästar obalans i magen. Testade då flera olika typer av probiotika. Har med henne kommit fram till att det som funkar bäst är Proviva och vanlig bakjäst.

Nu har jag en fånghäst, och vad jag förstått bör jag ge honom probiotika även om jag inte märkt att han har en dålig mage. Obalansen finns där tydligen ändå... Jag vill inte ge Proviva, och bakjäst vet jag inte om det är ok för en fånghäst heller. Vad ger ni andra? Och hur får ni i er hästar det?

Nej, Proviva skulle jag aldrig våga ge en fånghäst. Kan varmt rekommendera Pro Equo, som är det enda jag provat som faktiskt fungerat! :)

Nej, Proviva skulle jag aldrig våga ge en fånghäst. Kan varmt rekommendera Pro Equo, som är det enda jag provat som faktiskt fungerat! :)
Personligen tycker jag mest det var dyrt och var inte alls så pass mycket bättre än vanlig bakjäst trots den extrema prisskillnaden. Vår häst skulle ha 1 liter om dagen och jag tror vi räknade ut att det skulle gå kring 1000kr per månad :O

Jag har inget tips att komma med utöver proviva och jäst. Men kan berätta att jag gav min proviva vid fång och fick magen väldigt stabil, väldigt fort. Men jag förstår att man tvekar pga sockret.
Ja, i normala fall är det ju toppen, och lätt att få tag på. Hur märkte du av din hästs obalans, och hur såg du att han blev bättre? Min verkar vara helt normal, så jag vet inte hur jag ska se om det verkligen hjälper...

Om proviva ska göra någon skillnad får man ge dem flera liter om dagen. Proviva är dessutom gjord till människor, inte till hästar. Vi jäser ju inte maten så som en häst gör.

Det man kan ge är vanlig bakjäst men även yea-sacc ger väldigt bra resultat på mina hästar. Yea-sacc är ett pulver som är smakligt och enkelt att få i hästen. Yea-sacc finns att köpa hos Svenska foder och även i vissa lokala kvarnar.

Jästen kan man ge som den är. Mitt sto älskar jäst och äter den gärna som godis direkt ur handen om hon får. Annars kan man smula ner den i fodret precis innan utfodring eller lösa upp den i lite vatten och hälla över fodret och blanda runt. Man ska vara noga med att fodret inte står sedan för då börjar det jäsa och blir otjänlig föda för hästen.
I värsta fall om hästen inte vill äta jästen så kan man lösa upp jästen i lite vatten och spruta in den direkt i munnen. Man stoppar då in en spruta (utan kanyl så klart) i mungipan och sprutar försiktigt mot kinden.

Om proviva ska göra någon skillnad får man ge dem flera liter om dagen. Proviva är dessutom gjord till människor, inte till hästar. Vi jäser ju inte maten så som en häst gör.

Det man kan ge är vanlig bakjäst men även yea-sacc ger väldigt bra resultat på mina hästar. Yea-sacc är ett pulver som är smakligt och enkelt att få i hästen. Yea-sacc finns att köpa hos Svenska foder och även i vissa lokala kvarnar.

Jästen kan man ge som den är. Mitt sto älskar jäst och äter den gärna som godis direkt ur handen om hon får. Annars kan man smula ner den i fodret precis innan utfodring eller lösa upp den i lite vatten och hälla över fodret och blanda runt. Man ska vara noga med att fodret inte står sedan för då börjar det jäsa och blir otjänlig föda för hästen.
I värsta fall om hästen inte vill äta jästen så kan man lösa upp jästen i lite vatten och spruta in den direkt i munnen. Man stoppar då in en spruta (utan kanyl så klart) i mungipan och sprutar försiktigt mot kinden.

Jo, jäst och Proviva blandar jag i vanliga fall i fodret, men eftersom min häst nu har fång ger jag varken honom betfor eller lusern, som han får normalt på vintern. Nej, jag upplever inte att Proviva behöver ges i stora mängder. Jag ger ca 1 dl/dygn. Det kanske är som du säger men jag har testat det mesta på denna häst (inte den med fång) och Proviva är det enda som stabilserat magen när den varit i fullkomlig obalans.

Jag föredrar att ge ett preparat som innehåller både probiotika och prebiotika. Sen vad som funkar bäst är ju så extremt individuellt dock, det som funkar på en funkar inte på en annan.

Man kan ge lusern, betfor och vanlig bakjäst till en häst med fång.
Man bör se till så att det är urvattnad betfor eller betfibrer utan tillsatt melass och lusern utan melass.

Betfibrer består av lättsmälta fibrer som är bra för tarmen.
Lusern är ett bra grovfoder med bra proteinsammansättning och det innehåller också kalk som neutraliserar tarmen.
Jäst är också bra för tarmen.

Personligen tycker jag mest det var dyrt och var inte alls så pass mycket bättre än vanlig bakjäst trots den extrema prisskillnaden. Vår häst skulle ha 1 liter om dagen och jag tror vi räknade ut att det skulle gå kring 1000kr per månad :O

Tja, visst blir det pengar men jag tycker att det är SÅ värt det om det funkar, vilket det verkligen gjort för oss. Vår ponny är dessutom väldigt liten och behöver bara två-tre dl om dagen så det blir ju inga enorma summor heller. :) Som sagt, provat precis allt annat och ingenting har hjälpt det minsta. Han har varit kass i magen så länge vi har känt honom och sedan vi började med Pro Equo så pajar hans mage nästan aldrig längre. Underbart!

Jag gillar biopremium (små pellets) till fånghästar, brukar börja med pastan som numera har det fyndiga namnet Quick-fix, visst det kostar men det är bra! Gav min egen biopremium resten av livet, ett litet matskedsmått om dagen, ges direkt från handen.

Jag gillar biopremium (små pellets) till fånghästar, brukar börja med pastan som numera har det fyndiga namnet Quick-fix, visst det kostar men det är bra! Gav min egen biopremium resten av livet, ett litet matskedsmått om dagen, ges direkt från handen.
Jag har också börjat med Quick-fix och sen pulver nu när min häst står på Metacam och penicillin.

Biopremium heter nu gut balancer och är pulver :)

(Det är fö det jag ger :))

Jag började ge bokashikli för några veckor sedan när en av hästarna var risig i magen. Tog två dar, sen var han bra igen.
Så jag fortsatte ge det, till båda hästarna, i hopp om att det ska vara nyttigt ;)
Båda djuren äter det utan knussel.
Det innehåller melass, men jag tror det är en så försumbart liten mängd. Jag blandar till mitt kli själv, det går 0,5 dl melass på 50 liter kli. Det är inte mycket om man ger 50 g/dag.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka