Sv: Probimin
Jag har sedan många år god kontakt med återförsäljaren och då som sagt probimin är mjölsyrebakterier i väldigt koncentrerad pulverform så balancerar det upp tarmfloran otroligt fort. Man ser ofta resultat redan efter en till två dagar vid akuta trauma såsom,kolik,diarre,rubbningar vid kraftiga foderomställningar,proteinförgiftningar och bäst av allt, vid allt typ av fång som orsakats av mag,tarmrubbningar. Det akuta fångstadiet avklingar avsevärt fortare vid användande av probimin.
Probimin är oxå ytterst effektivt på nervösa hästar som ofta lider av rubbad tarmflor med latenta magsårsproblem,likväl hästar med redan konstaterade magsår.
Varför jag kom i kontakt med denna återförsäljare va att jag tidigt misstänkte ett samband med rubbad tarmflora och dålig hovkvalite så vi inledde ett sammarbete där vi på helt ogrundad forskning tillsatte probimin på 50 hästar i min kundkrets som enligt mig hade onormalt dålig hovkvalite, ägarna fick strikta order om att ingen annan förändring varesig i miljö,foder eller hantering fick föreligga under denna försöksperiod som varade i tre månader.
Gruppen va indelad i 10st föl upp till åringar. 10 st fånghästar i åldern 8-20 år varav 5 st med kronisk fång.10 st hästar i ridskoleverksamhet och slutligen 20 hästar i högpresterande tävlingsverksamhet inom trav/Galopp,Hoppning och Dressyr.
I samtliga fall uppvisades en klar förbättring i hovkvaliten,avsevärt färre kolikanfall,bättre upptagning av foder med glansigare hårrem,bättre hull,mindre tidigare stressade individer,avsevärt bättre prestationer från dom högpresterande hästarna samt en klar återklingning på dom kroniska fånghästarna.
Jag kan bara rekomendera daglig tillskott av probimin utifrån hur vi för dagen fodrar våra hästar och den miljö dom lever i utifrån den miljöförstöring vi åsamkar deras tidigare naturliga levene och beten.
Många Vet. kliniker i Sthlm säljer Probimin, bl.a. Mälarkliniken och ATG Täby.