Probavet för strålröta

Limelight

Trådstartare
Någon som testat det på sin häst eller vet någon annan som gjort det, fungerar det ?

Jag har en häst som fått röta ( hålvägg ) och hovslagaren har klippt upp hoven. Rengör med Virikon, Väteperoxid och Jodopax ( varvar med dessa )
Och sedan trycker jag fast bomullstussar så gått jag kan som är indränkta med strålrengöring ( Trusch Buster ).
Vet inte om det blir skillnad, men jag googlade runt på hur man ska bete sig bäst för att bota hålväggen och då kom jag in på Probavet, känns mera naturligt än strålrengöringen ( det står till och med på flaskan att det kan vara cancerframkallande ), så kanske är värt att testa.

Vad säger ni ? Någon som vet något om Probavet för strålröta ( Inte den för mugg ). Fungerar det eller är det rena skräpet ?

Sv: Probavet för strålröta

Här har det bara fungerat med kopparsulfat. Hälften vatten hälften kopparsulfat penslat vi på. I hålväggen och även i stålen.
I början var dag och sen varannan och nu en två gånger i veckan.

Men använda hanskar då kopparsulfat inte är bra att få på huden. En del bönder har det till kor med klövröta. Kan köpas ganngården och liknade ställen.

Min häst har bärrandsröta tror jag man kallar det, sitter på kanten av själva hoven. Strålen är hon torr och fin på, låter som att den leran är mera för hästar med strålröta.
( Mitt fel att jag inte skrev att det var bärrandsröta och inte strålröta. )

Kopparsulfat har jag knappt aldrig vart i närheten av, ska läsa på om det :)
Men stannar det kvar på hoven ?

Det sitter kvar ;) Funkar kanon till de flesta hovåkommor.Jag kan bara varmt rekommendera dessa 2 medikamenten. Drygt dessutom så det är värt pengarna. Du väljer själv vart du vill placera "pastan".

Kanske är värt att testa :)
Hur ofta "byter" man leran ? Eller gör man det när det ramlar av.

Leran stannar kvar tills man kratsar ur den.Men jag brukar gå över hovarna ordentligt 1gg/veckan. Var noga med att rengöra hålrum etc innan ni "kletar" in leran.

Okej, ska läsa lite om det och se om jag beställer hem det :)

Men vill veta för nyfikenhetens skull om någon testat Probavet ?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 938
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka