PROB mot mugg och rasp?

Immer

Trådstartare
Jag fick nyligen hem en nordsvensk bruks som visade sig ha mugg och rasp på alla fyra benen. Något ben är rejält angripet, de andra i varierande grad.
I marknadsföringen för PROB står att det är fungerar utmärkt mot mugg, och jag undrar om det är någon här som provat, och hur resultatet blev.
Tidigare har jag använt PROB-schampo och -olja mot klåda, med utmärkt resultat.

Immer

Sv: PROB mot mugg och rasp?

Helt ärligt tror jag att om det fungerar eller inte beror på anledningen till muggen. Men har du det hemma så prova. Annars kan det vara bättre att reda ut orsaken till muggen och raspen innan man börjar behandla. Det finns ju så många orsaker och olika behandlingar för dem

Jag har inte testat PROB.
Men kan starkt rekommendera Socatil blandat med mat-olja eller olivolija. (Blir lättare att smörja på muggen/raspen)
Socatil är iofs receptbelagt, men är verkligen super mot rasp/mugg.
På min häst såg jag resultat redan dagen efter :)

Så helt klart värt att prova.

Har provat Prob oljan på en kompis hästs mugg. Verkade göra mer ont än nytta, kanske tog på för mycket, fast hon var ganska sårig också. Löste det sedan med animalintex bandage nattetid - borta på en vecka. Du har ju 4 olika ben att prova på. Kan ju testa olika medel och se vilket som funkar best:idea:. Equibona har jag också testat på lindrig mugg och det funkade bra. Men är det mycket krustor rekommenderar jag animalintex.

Hej!
Jag har provat,schamponerade först och lät verka ca 20min
smörjde sedan in med olja när benet torkat ordentligt.
smörjde sen med oljan varje dag. Bara på ett par dagar såg jag en ordentlig förbättring. Tyckte det funkade mycket bra!!
Har använt prob produkterna på lite av varje,har aldrig varit missnöjd.

Helt ärligt tror jag att om det fungerar eller inte beror på anledningen till muggen.

Precis min tanke...
Jag har ju haft ett helvete med "mugg" så jag är superförsiktig.

Det bästa tipset jag kan ge dig att torskleveromslag, det gör dem på djursjukhusen och är ingen hemmakur som kan förstöra mer än det gör nytta.

När vår nordsvensk fick rasp så fick jag rådet av veterinär att behandla med 2% Salicylsyrevaselin. Smorde in rejält både morgon och kväll och redan efter några dagars användande så började krustorna lossna. När alla krustor var borta följde jag upp med vanlig Idominsalva för att hålla det i schack. Om det börjar dyka upp igen så smörjer jag bara med vaselinet vid minsta tecken så vänder det direkt igen.
Har aldrig haft mugg så där har jag aldrig provat men det borde inte vara några problem. Används till bebisar med mjölkskorv och finns receptfritt på apoteket.

Jag testade PROBolja under höst/vinter/vår.
Jag har visserligen bara använt mig av PROBolja mot mugg så jag har inte mycket att jämföra med.
Min häst hade inte så mycket mugg men det som fanns försvann illa kvickt, tog kanske en vecka med behandling varje dag.
Fungerade lika bra på mammas sto och kompisens ponny.
En stor fördel tyckte jag var att det är så enkelt att använda!
Dock verkar det svida lite för de två första gångerna fick man se upp lite för viftade hovar, så kanske är det inte så bra om det finns öppna sår eller irritation...

testa gärna mitt recept i den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=895315
Prob har hjälp NÅGORLUNDA, hästen hatar det. Efter tre smörjningar med den här soppan är raspen fullkomligt borta och det är bara skönt för hästen och luktar inte tjära. Jag smörjer henne i karleden också och hon har aldrig varit så hel och fin som nu. Proben svider och som sagt hjälper bara sådär. TROLIGEN har neemoljan tom effekt på fotskabb om han har det också vilket inte är helt otroligt eftersom det verkar hänga ihop alla de här bengrejerna med hovskäggshästar. Funkar dessutom helt sanslöst sårläkande på fyra dagar läkte tre ganska stora ytliga klisår efter en smorning...

Har provat Prob oljan på en kompis hästs mugg. Verkade göra mer ont än nytta, kanske tog på för mycket, fast hon var ganska sårig också. Löste det sedan med animalintex bandage nattetid - borta på en vecka. Du har ju 4 olika ben att prova på. Kan ju testa olika medel och se vilket som funkar best:idea:. Equibona har jag också testat på lindrig mugg och det funkade bra. Men är det mycket krustor rekommenderar jag animalintex.

Exakt! Är det sårigt kan oljan svida ordentligt eftersom den innehåller en del alkohol.

Till TS: Har precis som du bara testat prob på eksem med bra resultat. Men har hört att det ska funka bra på mugg, sen om någon verkligen testat vet jag inte, kan vara så att dom också 'hört' det bara.

jag har bara använt sulfa+torskleverolja i bandage som fick sitta några dagar.
funkade super. ingen mugg/rasp efter det :banana:
(om jag minns rätt hade pållen tidigare haft problem med återkommande mugg)

Liknande trådar

Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 525
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka