Pro Equo för häst som haft kolik?

T

Thildha

Är det någon som provat att ge Pro Equo till sin häst?

Mitt dräktiga sto fick kolik för en knapp vecka sedan, antagligen pga att hon stoppat i sig allt för mycket halm, i kombination med att hon inte fått tillräckligt med vatten. Detta är det en lång historia bakom (stallägaren har "flippat ur" totalt helt plötsligt, tror det är personliga problem) och mitt sto flyttar så snart magen stabiliserats. MEN - jag har fått rådet av veterinären att ge Pro Equo, en form av havrevälling från Probi, (som också står bakom ProViva för människor). Det ingår tydligen samma bakteriekultur, som ska vara kanon för magen.
Är det någon här som gett sina hästar Pro Equo, och isåfall har några erfarenheter av produkten?

Jag har talat med tillverkaren, men vill gärna höra lite om det från "real life" också!
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Thildha skrev:
Är det någon som provat att ge Pro Equo till sin häst?

Mitt dräktiga sto fick kolik för en knapp vecka sedan, antagligen pga att hon stoppat i sig allt för mycket halm, i kombination med att hon inte fått tillräckligt med vatten. Detta är det en lång historia bakom (stallägaren har "flippat ur" totalt helt plötsligt, tror det är personliga problem) och mitt sto flyttar så snart magen stabiliserats. MEN - jag har fått rådet av veterinären att ge Pro Equo, en form av havrevälling från Probi, (som också står bakom ProViva för människor). Det ingår tydligen samma bakteriekultur, som ska vara kanon för magen.
Är det någon här som gett sina hästar Pro Equo, och isåfall har några erfarenheter av produkten?

Jag har talat med tillverkaren, men vill gärna höra lite om det från "real life" också!

ProEquo är ensilerad havre och innehåller bakteriekultur isolerad från frisk hästtarm. Det ser ut som helhavre i filmjölk, det luktar exakt så och det smakar så med (jag var tvungen att smaka). Det har begränsad hållbarhet (två månader tror jag men ska inte svära på det), måste förvaras i kylskåp och är dyrt. MEN det är helt outstanding.

Så jag kan varmt rekommendera det. Dock, det kan vara knepigt att få i en del hästar det pga smaken och lukten.
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Har du provat det på en kolikhäst, eller bara rent allmänt för magens skull?
Och om det var en kolikhäst - fortsatte du "i evighet" efter att tarmfloran stabiliserats också, eller slutar man efter några veckor?
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Thildha skrev:
Har du provat det på en kolikhäst, eller bara rent allmänt för magens skull?
Och om det var en kolikhäst - fortsatte du "i evighet" efter att tarmfloran stabiliserats också, eller slutar man efter några veckor?

Det var ett lite speciellt fall, så bäst jag tar hela storyn i KORTHET..

Min förra unghäst fick en extrem reaktion på insektsbett. Akutbehandlades med finadyne och installning. Blev dock inte så himla mycket bättre av det, och var dessutom väldigt ur slag och loj och rasade i vikt. Så en vecka efter akutbehandlingen så åkte vi in på klinik där blodprov togs, skrapprov på reaktionerna från insektsbetten och hon dessutom sprutades med kortison allmänt.

Blodprovssvaret kom tillbaka och visade på en kraftig kronisk allmäninfektion och hon sattes på höga doser sulfa (Hippotrim). En vecka efter det fick hon väldigt atypisk kolik. Hon hade tarmljud så det stod härliga till, men hade ont i magen (kollade mot buken, stönade etc varvat med perioder när hon var helt oberörd). Akut in på klinik där de hittade både för lös och för hård avföring och hon var en aning öm i tarmen. Väldigt bra tarmljud. Men då hon fortfarande hade ont slangades hon, vi satte omedelbart ut hippotrimet och satte henne på ProEquo. Vi trodde då att hippotrimmet var påväg att slå ut magen. Det togs även en biopsi på bettreaktionerna.

Hon hade fått 'vanligt' magtarmpreparat under sulfakuren dock.

hon var INTE förtjust i ProEquon, men den gick ner och magen blev bättre (de atypiska koliksymptomen försvann). Sen vägrade hon äta ProEquon efter några dagar, och såfort hon inte fick den mer så kom den där konstiga koliken tillbaka och än värre än innan. Vet var ut på plats och akutbehandlade med kramplösande, slangning, och smärtstillande, men det tog inte många timmar innan det kom nya anfall. Detta var en lördag och under lördagen och söndagen hade hon säkert 20 - 25 sådana där konstiga kolikanfall av varierande grad.

Måndag morgon pratade jag med kliniken igen, och då allting redan innan magen började krångla pekade på en diagnos med nattsvart prognos, så stod jag i det läget att jag endera kunde skicka henne med djurambulansen till Ultuna för att de där skulle kunna ge henne intensivvård och göra ett bukpunktat och odla efter tumörceller. Men magen oavsett så var det en nattsvart prognos ¨på hennes reaktioner på insetsbetten.

Och eftersom hästen på bara tre veckor gått från till synes frisk till en mycket lidande individ som rasade i vikt, led och var så trött så trött och inte ville vara med längre, och dessutom på slutet fått magproblemen så bad jag klinikvet prata med försäkringsbolaget. På mån em gav försäkringsbolagets veterinär tillstånd via telefon till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Nödslakten kunde inte komma förrän nästa morgon, och natten mot tisdagen fick hästen flera anfall av den atypiska kliniken, och i samråd med veterinär sattes hon på monsterdoser med smärtstillande för att få vara smärtfri sina sista timmar i livet. Trots denna extrema smärtlindring fick hon ett par lättare kolikanfall. Hon togs bort hemma på stallplanen tidigt nästa morgon. Samma dag kom svaren på hudskrapet och biopsin som bekräftade diagnosen veterinärerna misstänkt, vilket var en lika ovanlig som dödlig autoimmun sjukdom. Vi vet inte om magen pajade pga hippotrimmet eller om hon som en följd av den autoimmuna sjukdomen utvecklat tumörer i buken, men det är mer troligt med det sista tyvärr.

Så, det ProEquoprojektet slutfördes aldrig, men den tid hon gick med på att äta ProEquon hade en en klart lindrande effekt som vida översteg de pulverpreparat som finns på marknaden.

Jag hade ju en hel del ProEquo kvar efter henne, och jag använde det dels 'bara för att' till en valack med plåtmage. Där märktes ingen skillnad alls. Jag använde även en del vid ett hastigt foderbyte. Och där kan jag bara jmf verkan med hur det varit med de pulverpreparat som finns. Och med dem så blir nämnda valack vid TVÄRA foderbyten en aningens, aningens lös i magen. Med PE märktes inte minsta lilla skillnad.

Om ProEquo funnits när jag hade fångstoet hade jag garanterat gett henne det hela tiden, just för att effekten så vida överstiger pulverpreparaten som finns (och där har jag provat alla just för jag haft fånghäst)
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Thildha skrev:
Har du provat det på en kolikhäst, eller bara rent allmänt för magens skull?
Och om det var en kolikhäst - fortsatte du "i evighet" efter att tarmfloran stabiliserats också, eller slutar man efter några veckor?

Glömde ju. Meningen var alltså att ge en 'kur' ProEquo tills tarmfloran var stabiliserad igen, och sen sluta. Aldrig att ge det 'för alltid'. Utan bara så länge det behövdes. Jag fick med mig för två veckor hem från kliniken, och vi trodde det skulle räcka, men pratade om att ev kunde hon beh två veckor till. Mn det var som sagt när vi fortfarande trodde att koliken var pga att hippotrimmet slagit ut magen.-
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Usch då, vilken sorglig historia.. :cry:
Stackars dig - och stackars lilla hästen!!

Det som skrämmer mig mest, är att symptomen du beskriver låter dessvärre allt för likt de symptom mitt sto visat!

Hon låg ner i boxen förra tisdagen när jag kom ut, vilket var ca 30 minuter efter att de kommit in. Hon stönade och såg riktigt dålig ut. Hon hade heller inte käkat vare sig hö eller kraftfoder som låg orört i krubban - mycket olikt henne. Jag ringde vet med detsamma, som kom ut efter en timme. Mellan mitt samtal och vet kom ut till stallet så gick jag med henne hela tiden, och försökte lyssna på magen - det var svårt för hon ville lägga sig ner så fort man skulle stå still. Magen var väldigt utspänd, men jag tyckte mig höra tarmljud. Detta bekräftades av vet när hon kom, som också konstaterade att avföringen var lös, men med fasta klumpar i - och att hon var öm i tarmen. Ingen feber, ingen puls - och inga rörelser hos fölet!

Hon fick då kramplösande och smärtstillande, och fick omgående tillbaks aptiten. Vet misstänkte att en eventuell kastning var på gång, och att det kanske inte var kolik.

Natten gick bra, men när hon skulle äta lite hö på morgonen (fick 1 kg), så hann hon knappt äta upp, innan hon mer eller mindre slängde sig ner igen, och "puffade" på magen, samt höll svansen till sidan. Efter en stund reste hon sig upp, och käkade upp de sista stråna. Det verkar med andra ord som att smärtan kom i omgångar. Vet kom ut, och konstaterade (tack och lov!!) att fölet rörde sig! Ingen kastning alltså, och hon fick dropp samt mer smärtstillande och kramplösande. Vet sa då att jag skulle fixa ProEquo till henne - vilket var lättare sagt än gjort, tog en och en halv dag att få tag på..!

Från och med i fredags så får hon 1 liter per dag, turligt nog så har jag världens minst kräsna häst, hon äter med utomordentlig aptit!

Vet sa att jag skulle använda ProEquo i en vecka ungefär, tillverkaren sa att det skulle vara ca 40 dagar - och där jag slutligen köpte preparatet, sa man att det kan gott användas till friska hästar också, i förebyggande syfte..snacka om mixed information!

Jag väljer nog att gå på tillverkarens rekommendation, att köra två paket, vilket blir ca 40 dagar med den dosering jag ger (1 liter/dag första veckan, sedan 1/2 liter per dag).

Men nu kan jag ju inte låta bli att fundera över vad som händer när hon inte får det längre! :crazy:
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Andas, det min lilla Tussa drabbades av är extremt ovanligt.

Sen, den här tiden på året kommer det ett skov med kolikanfall. Hästarna börjar peta i sig både det ena och det andra i hagarna som de egentligen (om de hade annat att äta) inte skulle röra. Och så störs tarmfloran.

Min dam (för att lugna dig lite så du inte tycker det låter så lika *s*) åt dessutom hela tiden, utom precis under anfallen. Och hon la sig aldrig eller liknande, utan hon stod, tittade på magen och stönade. Inte uppspänd buk, extrema tarmljud (det bubblade och hade sig så man kunde stå en meter ifrån och med blotta örat höra det) och hon hade inte fasta klumpar i det lösa, utan hon hade omväxlande för hård och för lös avföring i tarmen (det som kom ut var normalt hela tiden, var vid rektalisering de hittade både för torr och för blöt)

Din dams kolik låter faktiskt som en vanlig kolik, och jag håller tummarna för att det blir bra nu, och att fölet klarar sig! (Och jag skulle nog också ge PE såsom du tänkt..)
 
Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?

Nej, jag vet att man inte ska tro det värsta jämt, och hitta liknelser - det finns ju oftast tusen olikheter samtidigt! Det är så lätt att snöa in på några saker bara, och sedan inte se till helheten.. :angel:

Mitt sto mår ju faktiskt relativt bra igen nu, inga symptom kvar alls även om magen och tarmarna inte är stabila än på några veckor.

Men roligt att höra att du "trots allt" haft en bra upplevelse av PE!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp