Prmenad med kroniskt halt häst

J

Jansson

Jag fick en halt häst för ett par månader sedan, ett 3 årigt fullblodssto som ev skulle in i aveln här.
Stort framknä på vänster fram.

Körde in henne till kliniken för att rönkta osv och få svar på frågorna om hon skulle hålla för avel och så det inte var ngt ärftligt.

Enligt rönktenbilderna verka det som om hon haft en fraktur i knät och inte fått behadling utan fortsatt tränas så hon har ju broskbildningar.
Enligt veterinären skulle hon hålla för avel sålänge hältan inte blev avsevärt sämre.

Hon skulle även kunna gå med de andra på lösdrift vilket går bra.

Hon haltar, men hon verkar inte ha ont, rör sig med de andra i hagen och verkar allmänt glad och tillfreds. Eller kan inte säga att hon haltar eftersom hon inte visar ngn smärta, utan hon är rörelsehindrad, hennes vänstra ben ser ut att vara kortare än det högra, plus att knäets storlek gör att hon inte kan trampa ut steget ordentligt.

Whatever, nu till frågan; Kan jag ta ut henne på lite promenader och dyl framåt våren trots att hon är halt? Om jag gör det, ska knät lindas?

Tänkte om det skulle stärka henne lite samt för att variera dagarna lite.. Tycker inte att hon ska behöva skrota i hagen resten av livet.
Ska betäcka henne med min ponnyhingst till våren om hon inte är sämre i benet är hon det får hon tas bort.

Endast svar på frågan tack..

Sv: Prmenad med kroniskt halt häst

Är det inte såna frågor man ställer när man besiktigar o röntgar hästen.:confused:

Frågar den som vet anamnesen, diagnosen samt förutspår prognosen.

att linda knät torde begränsa böjligheten ytterligare.

Den som är bäst lämpad att svara på en sådan fråga är den veterinär som undersökte henne, inte anonyma Svensson på ett forum som verken har sett eller känt på hästen, så kontakta den veterinär som undersökte henne istället.

En halt häst belastar sig alltid fel, eftersom den inte använder alla benen som det är tänkt för att bära tyngd och föra hästens kropp framåt. Detta gör att ju mer hästen rör sig, desto mer sliter den fel på resten av kroppen.

Jag tycker du ska ringa och prata med veterinären som gjort bedömningen när ni var inne och röntgade.

Jag skulle framförallt tänka på den psykiska biten , lite variation i livet.
Liksom bara komma utanför hagen !
Beroende på veterinärens råd och min egen uppfattning om de hästar jag haft i denna situation ,
så har jag tex. tagit korta promenader , eller kanske bara vandrat runt gården lite och letat goda grästuvor :d
Tagit med hästen på hundpromenad , eller i andra fall ridit hästen om vet. sagt att det helst ska göras.
Vilket inte är fallet med din såklart , men du fattar grejen .. stimulera sinnena och se till att det händer lite saker i livet , om nu hästen verkar tycka det är kul förståss.

Det var det jag mena var syftet med promenader, dvs att få göra ngt annat än att stå i hagen. Så hon kan få ngt att göra ibland.

Hon står som sagt på lösdrift nu och rör sig mkt i hagen utan att ngt blir sämre så tänkte om jag tagit ut henne på promenad hade det inte blivit mkt mer rörelse men kanske livat upp med ny miljö.

Ska ändå ut och gå med fölen så då hade hon kunnat få följa med och varit lite moraliskt stöd till de små.

Jag ska ringa vet, men där är stängt nu, satt och planera våren lite och fundera på om jag skulle ta med henne i planeringen eller om jag ska hålla mig till borstning med henne.

Inte alls samma skada, så egentligen kanske det inte säger något alls, men jag svarar ändå.

Jag har ett sto med strålbenshälta som varit avelssto praktiskt taget hela sitt liv. Hon mår som allra bäst när hon är dräktig eller har föl vid sidan. Hältan dyker upp ibland, speciellt om hon har stått på box länge eller om hon varit stel och frusen - annars är hon haltfri. Hon får hänga med som handhäst när den andra gammeltanten kommer ut på skogsrundor, och mår bara bra av det. Hon går dessutom på lösdrigt och kan bralla på rejält i hagen.

Hur som helst så beror det ju helt på hur hästen mår och hur den tar det hela. Jag hade nog tagit en promenad med henne, varit uppmärksam på hur hon rör sig innan, under promenaden och några dagar efteråt och sedan utvärderat det hela.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 058
Senast: lillarut
·
Hästvård nu är 19åriga Lajen halt igen.. Lite bakgrund: i maj var vi till klinik och kollade upp en TJOCK has. hasen ultraljudades och fick...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Emmahpemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama