Privatperson som köper parti ridkläder

mortill3

Trådstartare
Hej, jag har fått tips om ett parti ridkläder...är privatperson o har inget företag.
Hur kan jag sälja dessa, måste jag starta företag el kan jag göra det privat? Ngn som vet vad som gäller??
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Du får tjäna 10000kr i din hobbyverksamhet. Skatt måste självklart betalas. Sedan måste du starta företag.
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Vad tycker ni....kan köpa ridkläderna för 30.000+moms....värde strax över 200.000..... kan använda en väninnas företag och köpa in dom via, och sälja genom och på så sätt ta ut lön?

Köpa privat o sälja, hur fungerar det med vinsten när man sålt allt, betalar man in skatt på det eller kommer det sen på deklarationen...vilka är för o nackdelar...?

Köpa o sälja via företag och ta ut lön(ist för vinsten) för o nackdelar?
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Nu kommer jag säkert låta som ett juridiskt pucko, men funkar det inte att bara sälja av dem på t ex Tradera eller Blocket? Att köpa ridkläder för 30 000 "kan" man väl göra som privatperson, och sen ångra sig och sälja av allt. Man kanske var manisk eller full eller vem vet vad :D

Finns ju folk som har stora garagerensningar och säljer som tusan på nätet, där värdet säkerligen uppgår i många tusenlappar. Mig veterligen startar de inte företag eller gör något särskilt innan de säljer.
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Nu kommer jag säkert låta som ett juridiskt pucko, men funkar det inte att bara sälja av dem på t ex Tradera eller Blocket? Att köpa ridkläder för 30 000 "kan" man väl göra som privatperson, och sen ångra sig och sälja av allt. Man kanske var manisk eller full eller vem vet vad :D

Finns ju folk som har stora garagerensningar och säljer som tusan på nätet, där värdet säkerligen uppgår i många tusenlappar. Mig veterligen startar de inte företag eller gör något särskilt innan de säljer.

Man får lov att sälja saker som tillhört ens eget lösöre utan att betala skatt på föräljningen. Upp till ca 30-50000 per år. Summan beror lite på vad skattemyndigheten kan tycka är rimligt.

Detta gäller alltså möbler, kläder, prydnadssaker etc.

Men grundkravet är att man SKA ha skaffat sakerna för att ha dem för EGET bruk. ( Däremot finns det inte krav på att sakerna ska ha varit i bruk en viss tid).

Däremot om man har köpt in saken i syfte att sälja vidare för att tjäna en slant- då ska man betala skatt på vinsten från första kronan.

Därför är det tveksamt att ett helt parti med liknande varor som sen säljs vidare kan sägas vara för eget bruk.

Men man får alltså köpa in ett parti varor och sedan sälja vidare på tex tradera som privatperson utan att ha företag. Men vinsten ska man skatta för.

Sen finns det ju en gråzon också, har du köpt in kanske 20 ridbyxor i storlekar som din familj har och du sen säljer bort en del av dom ( för att du behållit de som passade bäst och vart snyggast) så är det troligen ingen som säger nåt för när det är rea i affären så kanske man inte har alla barnen med som kan prova. Men om det är lika många ridbyxor av exakt samma modell och av storlekar som ingen i din familj har- då är det tveksamt...
 
Senast ändrad:
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Vad har väninnan för bolag? Aktiebolag eller enskilt?

Vi kan göra ett litet räkneexempel.

Du tar ut 10 000 kr i lön. Ska det vara rätt tillkommer semesterersättning på 12 %. Sedan kostar det 31,42 % till Skatteverket i arbetsgivaravgift. Din skatt är ungefär 30 %.

Du får alltså ut 7840 kr (inkl. semestersättning och minus skatten)
Det kostar företaget 14719 kr att ge dig de 7840 kr.

Vad gäller varan så ska momsen redovisas, om du säljer en tröja för 100 kr går 20 kr bort till Skatteverket.

Företaget betalar skatt på sin totala vinst under året, vid deklarationen. Här varierar det väldigt beroende på bolagsform.
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Med så bra pris, se till att kolla att kläderna inte är stöldgods. Har t ex för mig att Mountain Horse fick ett stort parti kläder stulna förra året.
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Nu kommer jag säkert låta som ett juridiskt pucko, men funkar det inte att bara sälja av dem på t ex Tradera eller Blocket? Att köpa ridkläder för 30 000 "kan" man väl göra som privatperson, och sen ångra sig och sälja av allt. Man kanske var manisk eller full eller vem vet vad :D

:rofl::laugh::banana:
 
Sv: Privatperson som köper parti ridkläder

Skatteverket vet inte att/vad du sålt privat och hur mycket du fått i vinst. Du tar alltså själv upp det i din inkomstdeklaration, och ansvarar för att skatten betalas in.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 186
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 658
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp