Privatperson och jordbruksfastigheter.

M

Mestur

Hej!
Jag har vart och kikat på ett helt fantastiskt hemmarn där möjligheten finns för att ha häst (med lite ombyggnationer). Problemet är dock att det är ett gammalt värperi på gården som skulle behöva rivas (det håller på rasa) och min fråga är:

Om jag INTE driver ett jordbruksföretag, kommer jag att måste betala för deponin av murblocken (som stora tegel av betong)?
Så vitt jag har förstått det så kan man som privatperson deponera sådant gratis(till viss mängd) medan företag får betala ung 1 kr/kg (blir c:a 400 000 bara i deponi, utan frakt :( ).
Men om jag som privatperson är boende på en jordbrukstaxerad fastighet.....
Hur blir det?

Om jag lagt tråden fel ber jag om ursäkt till Moderator.

Mestur// Förvirrad:confused:

Sv: Privatperson och jordbruksfastigheter.

Du blir inte företagare per automatik bara för att du bor på en jordbrukstaxerad fastighet. Huruvida du skall betala eller inte beror antagligen på huruvida du dumpar dessa murblock i egenskap av privatperson eller för verksamhetens räkning. Det bästa är väl att ringa direkt till dem som skall ta emot blocken och fråga!

Jag tror du har svårt att hävda att du är privatperson om du skall dumpa så stora massor.

Men är det rent stenmaterial? I så fall är det ju fyllnadsmassor och brukar kunna vara gratis att bli av med. Då måste dock allt annat sorteras bort.

Du blir inte företagare per automatik bara för att du bor på en jordbrukstaxerad fastighet. Huruvida du skall betala eller inte beror antagligen på huruvida du dumpar dessa murblock i egenskap av privatperson eller för verksamhetens räkning. Det bästa är väl att ringa direkt till dem som skall ta emot blocken och fråga!
Jo, faktiskt blir man det... äger man en jordbruksfastighet har man automatiskt en enskild firma. Något jag inte hade en aning om, men som vår revisor talade om.

Jo, faktiskt blir man det... äger man en jordbruksfastighet har man automatiskt en enskild firma. Något jag inte hade en aning om, men som vår revisor talade om.

Japp. Man är passiv näringsidkare har jag för mig att det heter.
Då får man göra en massa avdrag på deklarationen.

/M

OK, jag uttryckte mig klumpigt. Ur skatterättsligt perspektiv blir man det som ägare till en jordbruksfastighet, men ur tippens (eller vem det nu är som skall ta emot dessa betongblock) perspektiv är det inte givet att man anses dumpa betongblocken i egenskap av företagare om jordbruksfastigheten är vilande. Det beror väl helt på vilken policy de har, så det bästa är kanske att ringa och fråga.

Håller med, ringa och fråga är naturligtvis bäst!:)

Tack för svaren!
Har försökt kika runt på skatteverket för att se hur det står där ang jordbruksfastigheter, men hittar bara att man måste ha en firma (enkel firma tror jag det heter nu) om man ska ha en näringsverksamhet. Jag har inga problem med att hålla en bokföring och om man skulle kunna lyfta moms på reparationerna av stallet så skulle jag inte bli ledsen, =).
Ni får hålla tummarna för mig, ska och kika på huset och se om det ens går att göra nått av nästa vecka. =)
Om det blir ett köp så kommer vi hur som hellst att försöka spara så mycket som möjligt av byggmaterialet från värperiet, för att tex kunna bygga ett garage, eller som min far tycker, strunta i att bygga om ladugården och bygg ett NYTT stall av det. :D

TomasN: Det är inte sten, det är gjutna betongblock, utan armering så vitt jag vet.

Mestur// Som vill (ännu mer) ut i skogen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka