Privatlektioner vs lektion i grupp

S

susekl

Jag kanske kan ta privatlektioner regelbundet för en obetydligt större kostnad än lektion på ridskola, jag har inte egen häst. Ser det på ett sätt som en stor fördel att få rida en häst varje gång och inte behöva ägna halva lektionen till att lära känna hästen och lära mig hur den fungerar och reagerar på tygeltag, hjälper etc. Det jag tvekar om är om man liksom förlorar förmågan att snabbt anpassa sig till nya hästar. Eller om det kommer att föra min ridning framåt, jag har aldrig haft chansen att rida privatlektioner regelbundet på en och samma häst.

Borde jag ta den här chansen, det känns som att det kan föra min ridning framåt, har ridit i drygt elva år och inte kunnat rida samma häst på privatlektioner i någon större utsträckning då ekonomin aldrig har funnits för egen häst. Jag ska testa privatlektion där på söndag och ta extralektioner där under ht, för den har jag redan betalat på ridskolan. Villrådig men kan ju fundera till våren så jag vill höra era erfarenheter.

Sv: Privatlektioner vs lektion i grupp

tycker absolut att du ska ta chansen.

privatlektioner ger så otroligt mycket mer än ridning i grupp på ridskola, tycker inte att det går att jämföra.

Om du har möjlighet att rida en utbildad häst för en duktig instruktör kommer det förstås att föra din ridning framåt. För en självlärd instuktör som bara kan flängridning och en oskolad häst är det väl inte frågan om, även om det verkar vara "billigt"?

Visst kommer du att förlora lite av för förmågan att anpassa dig till andra hästar om du tex undet 2-3 år enbart rider en häst, men jag är ganska övertygad om att med den nya nivån du förhoppningsvis har då på din ridning har du stora möjligheter att ta igen det ganska snabbt. Troligen kommer du även att komma till en ny nivå med lektionshästarna för du har fått en helt ny känsla för vad du sträver efter och reagerar mycker säkrare på när hästen är på väg "åt rätt håll" än innan.

Å andra sidan får du en helt ny kravnivå, så det är mycket möjligt att du tycker det går skitdåligt även om du får lektionshästen att gå bättre än du någonsin lyckats med tidigare...

Jag tycker att det ger mkt mer att rida privat än i grupp.
Att rida samma häst kan vara en fördel då man verkligen lär sig hur just den hästen fungerar, men det är även nyttigt att rida olika sorterst hästar.
Men jag skulle satsa på att rida privat.

Tack för era svar. Givetvis handlar det om en duktig instruktör och en välutbildad häst. Det känns mer och mer som jag kommer att ta chansen att ta ett steg vidare och tänka på min ridning, tänk att "bara" kunna koncetrera mig på min ridning och inte behöva lägga så mycket kraft och tid på att känna efter hur hästen är. Tror också det är bra med alla kunskaper jag kan ta till mig eftersom jag ska försöka få en medryttarhäst såsmåningom, då handlar det ju också om att rida en häst. Så känns allt bra på söndag då blir det privatlektioner för hela slanten i vår! :banana: Tar gärna del av fler erfarenheter!

Om det är en utbildad instruktör och välutbildad häst (viktigt om du vill komma framåt) så tycker jag att du ska satsa på privatlektionerna. Det ger så mycket att få ha samma häst flera gånger i rad. Då behöver du inte börja från början varje lektion utan vet hur mycket du kan "ta" i hästen och hur den behöver ridas fram för att gå bäst.

Jag har på ridläger och privatlektioner gjort enstaka galoppombyten och ridit öppna och sluta ganska så bra. På ridskolan kommer jag liksom aldrig dit när man byter häst efter fyra gånger (på vissa ställen oftare).

Har du ridit i elva år tror jag inte att du tappar vanan att rida olika hästar. Är du orolig för det kan du ju fortsätta att även rida på ridskola (om du har tid och råd med båda...).

Har ingen speciell erfarenhet av privatlektioner, däremot kan jag hålla med dig om i vad du säger om ridskola. Varje lektion ägnas åt att lära känna hästen, har man tur får man rida samma häst igen efter 1 vecka å d tar då kanse halva lektionen att färska upp minnet och få kontakt med hästen. Jag blir dessutom ibland osäker på att jag använder hjälperna rätt för att få hästen att gå bra å då vore det ju skönt att få lite fler tips. På ridskolan säger dom ju för det mesta bara det uppenbara som man redan hört tusen gånger och vet.. Jag tycker helt klart att du ska byta, och om du mot förmodan skulle tycka det var sämre kan du ju alltid byta tillbaka! :)

Jag tycker att det var en ganska dum fråga... klart du ska ta chansen!

Jag tycker helt klart du ska ta chansen! det är mycket mer lärorikt att rida själv och på samma häst. Se bara till att inte fastna på samma häst, det är inte bra. Jag vet... :angel:
Personligen föredrar jag att rida 2-3. Då har inte instruktören uppmärksamheten på mig hela tiden.

_Liljan skrev:
Jag tycker att det var en ganska dum fråga... klart du ska ta chansen!

Eeeeh, varför var det en dum fråga? Jag hade funderade lite på det jag skrev i första inlägget, just förmågan att rida olika hästar. Men ja jag ska ta chansen bara jag känner att det stämmer mellan mig och instruktören.

Jag rider själv privatlektioner och kan varmt rekomendera det:)
Mvh Christian

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 908
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II