Sv: Privathäst i turridnings-/ridskoleverksamhet
Trodde nästan att det var mitt 1 år gamla inlägg som dykt upp igen.
Jag köpte häst för ett år sedan. Jag hade just byggt nytt hus och med man, 4-årig dotter och fulltidsjobb så är det tufft att hinna med häst flera dagar i veckan. Så han fick stå kvar i ridskolan och verksamhetsägaren fick ha honom 3 dagar i veckan (2 varddagar och 1 helgdag). Jag betalade kallhyra (lösdrift 700.-) men vi delade på drift (skoning, kraft, hö osv). Jag stod för försäkringskostnader och utrustning. Fick även ha stallsysslor en gång per vecka (mocka, fodra, vattna, utsläpp....).
För mig har det funkat ganska bra och det är absolut inget jag ångrat. Jag har lärt mig massor! Även om nackdelarna är fler än fördelarna så är ändå fördelarna så tunga poster att det kanske kan väga upp det för dig.
Nackdelar:
Man inte kan strunta i att komma till stallet en dag för att komma nästa dag - nästa dag kanske han skall gå i ridskolan. Detta kan man givetvis ändra på, men lite framförhållning behövs ju så man kan inte ändra sig i sista stund. Man tappar lite frihet och den är för mig viktig. Jag har t.ex valt att inte låta dottern rida så mycket då jag själv har behövt all ridning jag kunnat få... innan jag köpte hästen så hade jag ridit totalt 2 terminer på islandshästridskola... så jag är ingen van ryttare om man säger så.
En annan nackdel för mig är att hästen inte tyr sig till mig. Jag tror inte att han vet vem jag är, han handskas ju av så många människor så jag tror han har stängt av på den fronten. Eller så kanske han har det i sin personlighet - att inte vara en häst som visar "känslor" till människor. Svårt och flummigt område.
Om du är intresserad av NH eller klickerträning så kan det också vara svårt att få till bra eftersom att alla människor gör olika saker med din häst - allt från hur den hämtas från hagen till hur de sadlar eller kratsar hovar.
Om de skall använda din utrustning så finns det stor risk att det blir förstört. Oaktsam hantering, sadlar läggs på marken då det är fullt av folk i sadelkammaren osv. Saker som försvinner, lånas utan att det läggs tillbaka osv. Inte kul om man köpt ny sadel för xx-tusen eller har fina saker osv.
Fördelar:
Man åka bort 4 veckor och veta att hästen har fått röra på sig osv medans man varit borta. Man kan vara sjuk längre perioder utan att man behöver åka till stallet för att hästen skall få motion och skötsel. Om hästen blir sjuk och behöver medicin mitt på dagen el. likn så har jag inte behövt åka dit. Så det är verkligen både för- och nackdelar.
Jag ordnade ett inackorderingskontrakt där allt stod med och det har inte varit några oklarheter på vägen. Viktigt att ha med är uppsägningstid.
Nu flyttar jag till ett riktigt islandshästprivatstall där de har en pytteridskoleverksamhet. Full service så jag slipper stallsysslorna, tillgång till ridhus och en herrans massa andra träningssaker och t.o.m solarium med fön till hästen(!!). Får se om jag trivs bättre där....?
På somrarna tror jag att jag kan låna ut honom till hans gamla stall och få bli ridlägerhäst, så jag hoppas att jag fortfarande kan vara bortrest länge utan att hästen behöver bli som en tunna.
Lycka till!!!