Privathäst i turridnings-/ridskoleverksamhet

F

_flisan

Hej!

Jag är lite på gång att köpa en häst som för tillfället går i en turridnings-/ridskoleverksamhet och jag (och versamhetsägarna) vill "hyra ut" honom till verksamheten (deltid).

Grundtanken är att han får gå i verksamheten mot avdrag på lösdriftshyran och att verksamheten tar varannan hovslagarräkning och jag varannan.
Men det är såklart en hel del andra frågor som måste regleras med ett avtal. Veterinärkostnader, försäkringar och hur många timmar/v hästen ska lånas ut.

Någon med erfarenhet av detta?

Jag är supertacksam för all feedback jag kan få, jag gillar verksamhetsägarna och vill att vi har så mycket som möjligt i ett avtal för att minimera riskerna för konflikter.

Sv: Privathäst i turridnings-/ridskoleverksamhet

Jag hade ung. det uplägget i början med min häst. Han gick i verksamheten 3 dagar i veckan och jag och stallägaren delade på hovslagare och stallhyra.
Jag var inte superförtjust i upplägget (inte kul att se andra rida min häst), men har man ont om pengar/tid så är det en bra lösning.

Ja, det där med att andra rider på min häst är väl något man får ta med i beräkningen. Nu är den här hästen inte en helt enkel häst (inte besvärlig på något sätt men ganska het) vilket gör att det bara sitter erfarna ryttare på honom. Det känns ganska tryggt. Sen har de ett andelssystem vilket innebär att det finns två ryttare som rider honom vars en dag i veckan och jag tror att han kommer att behålla sina andelsryttare + någon enstaka tur/lektion med erfaren ryttare. På så sätt minimerar man antalet personer som rider hästen och de flesta som rider honom känner honom väl.

Härligt att höra att det fungerat bra. För tillfället är det både en tids och pengafråga. Det känns tryggt att veta att han hålls igång och blir ompysslad även de dagar jag inte har tid.

Trodde nästan att det var mitt 1 år gamla inlägg som dykt upp igen. :)

Jag köpte häst för ett år sedan. Jag hade just byggt nytt hus och med man, 4-årig dotter och fulltidsjobb så är det tufft att hinna med häst flera dagar i veckan. Så han fick stå kvar i ridskolan och verksamhetsägaren fick ha honom 3 dagar i veckan (2 varddagar och 1 helgdag). Jag betalade kallhyra (lösdrift 700.-) men vi delade på drift (skoning, kraft, hö osv). Jag stod för försäkringskostnader och utrustning. Fick även ha stallsysslor en gång per vecka (mocka, fodra, vattna, utsläpp....).

För mig har det funkat ganska bra och det är absolut inget jag ångrat. Jag har lärt mig massor! Även om nackdelarna är fler än fördelarna så är ändå fördelarna så tunga poster att det kanske kan väga upp det för dig. :)

Nackdelar:
Man inte kan strunta i att komma till stallet en dag för att komma nästa dag - nästa dag kanske han skall gå i ridskolan. Detta kan man givetvis ändra på, men lite framförhållning behövs ju så man kan inte ändra sig i sista stund. Man tappar lite frihet och den är för mig viktig. Jag har t.ex valt att inte låta dottern rida så mycket då jag själv har behövt all ridning jag kunnat få... innan jag köpte hästen så hade jag ridit totalt 2 terminer på islandshästridskola... så jag är ingen van ryttare om man säger så.

En annan nackdel för mig är att hästen inte tyr sig till mig. Jag tror inte att han vet vem jag är, han handskas ju av så många människor så jag tror han har stängt av på den fronten. Eller så kanske han har det i sin personlighet - att inte vara en häst som visar "känslor" till människor. Svårt och flummigt område. :)

Om du är intresserad av NH eller klickerträning så kan det också vara svårt att få till bra eftersom att alla människor gör olika saker med din häst - allt från hur den hämtas från hagen till hur de sadlar eller kratsar hovar.

Om de skall använda din utrustning så finns det stor risk att det blir förstört. Oaktsam hantering, sadlar läggs på marken då det är fullt av folk i sadelkammaren osv. Saker som försvinner, lånas utan att det läggs tillbaka osv. Inte kul om man köpt ny sadel för xx-tusen eller har fina saker osv.

Fördelar:
Man åka bort 4 veckor och veta att hästen har fått röra på sig osv medans man varit borta. Man kan vara sjuk längre perioder utan att man behöver åka till stallet för att hästen skall få motion och skötsel. Om hästen blir sjuk och behöver medicin mitt på dagen el. likn så har jag inte behövt åka dit. Så det är verkligen både för- och nackdelar.

Jag ordnade ett inackorderingskontrakt där allt stod med och det har inte varit några oklarheter på vägen. Viktigt att ha med är uppsägningstid.

Nu flyttar jag till ett riktigt islandshästprivatstall där de har en pytteridskoleverksamhet. Full service så jag slipper stallsysslorna, tillgång till ridhus och en herrans massa andra träningssaker och t.o.m solarium med fön till hästen(!!). Får se om jag trivs bättre där....? :) På somrarna tror jag att jag kan låna ut honom till hans gamla stall och få bli ridlägerhäst, så jag hoppas att jag fortfarande kan vara bortrest länge utan att hästen behöver bli som en tunna. :)

Lycka till!!! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ett utförligt och bra svar!

Det där med uppsägningstid hade jag inte tänkt på. Tackar för det!
Utrustning är också en sak att tänka på, beror såklart på hur han kommer att användas i verksamheten (andelshäst eller turridning/lektion). Verksamheten är av det mindre slaget (7 verksamhetshästar, totalt 20 hästar på lösdriften) så det känns ganska tryggt på det sättet. Det är inga mängder med människor i omlopp där.

3 dagar känns som ganska lagom att låna ut honom och jag förstår precis vad du menar med att det mister frihet. Samtidigt så känns det som ett bra alternativ att börja med. Jag har aldrig ägt häst innan och som du säger, man ska få det där med barn och jobb och annat att gå ihop också :)

Jag hoppas såklart att så småningom kunna ha honom helt själv (och gärna ett gäng hästar till så att hela familjen kan dra ut i skogen ;)) men än vi inte där. Jag får börja min hästsamling med en liten halvtidshäst.

Jag hade verksamhet tidigare och en del av inackorderingarna gick med i verksamheten mot gratis boende och hö. Ägaren stod i stället för skoning, försäkring, övr omkostnader som avmaskning vaccinationer mm och utrustning. Det var flera som liksom du köpte sin första häst och tyckte om fördelen att inte stå ensam med ansvaret. Jag kunde ju tala om när hästen behövde skos, om den verkade trött eller skadad osv vilket inte alltid är så lätt med första hästen. Vi skrev kontrakt med antal nyttjandedagar, vad som ingick samt uppsägningstid och villkor. Hade någon en speciell häst som krävde t.ex. erfaren ryttare, ryttare med mjuk hand etc skrevs det i kontraktet. Ville man t.ex. över sommaren ha sin häst själv betalade man full stallhyra aktuell tid och sa till minst en månad i förväg.

Vi hade ett minimum och ett maximum antal timmar hästen skulle gå. Blev någon skadad kunde ägaren välja att antingen låta hästen gå mer vid senare tillfälle (t.ex när ögaren skulle på semester...) eller betala stallhyra under skadeperioden. Lånades hästen mer än maxtimmarna betalade jag för övertiden genom att t.ex betala en skoning.
Vi hade fasta dagar som hästen gick i verksamheten så ägaren visste att de dagarna var hästen upptagen och jag visste att till den/de lektionerna hade jag tillgång till just den hästen.

Fördel för hästägaren:
Trygghet, billigare, verksamhetsägaren kan tipsa om sånt man inte är så bra på, hästen får fasta rutiner och rids regelbundet. Man är inte bunden 7 dgr/vecka. Man har alltid någon att fråga som redan känner hästen.

Fördel för verksamheten:
Man får tillgång till en häst på timanställning och slipper köpa in egen. Eller som jag gjorde, kunde ha verksamhet 7 dgr/v och ändå låta varje häst vila en dag/v.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Det där med att ha hästen mer under vissa perioder var något jag inte tänkt på. En månad i förväg låter rimligt.

Jag tycker att det känns väldigt bra att det finns människor där som vet hur hästen fungerar och som kan hjälpa till med kunskap och goda råd när det behövs. Precis som du säger så är det skönt att inte ha allt ansvar själv innan man blivit varm i kläderna som hästägare.

Jag tackar för all information. Ska samla ihop allt jag ska komma ihåg att ta upp med verksamhetsägarna och ta ett litet möte med dem. Jag återkommer med rapport om hur vi löser det hela.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka