privat dagis/nattis/helgis

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har sett insändare i tidningarna här runtomkring om att det saknas möjlighet till barnomsorg på "obekväma tider" i mina trakter. Det har fått mig att fundera på vad som krävs rent formellt för att man ska kunna erbjuda detta i privat form? Alltså som privat dagmamma/nattmamma/helgmamma. Är det någon som har någon aning? Krävs det egentligen något mer än en F-skattsedel, någon extra försäkring och ett väl barnsäkrat hem?
Misstänker att det kan vara svårt att få några kommunala bidrag för det, så att man hamnar i maxtaxe-systemet. Eller?

Sv: privat dagis/nattis/helgis

Mycket intressant, gick hos en dagmamma som liten men vet inte om det finns längre. I mitt tycke är det ett jättebra alternativ. Inte bara på obekväma tider. Men jag vet inte om hon jag gick hos var privat, får fråga henne, (vi är grannar).

Senast ändrad:

Men egentligen borde det ju funka kan jag tycka. Alltså, det finns ju privata förskolor, vad är skillnaden? sedan vet inte jag vad man har för krav på utbildning som dagmamma, alltså om man i alla fall måste vara barnskötare, eller allra helst förskollärare.
Jag har ingen aning, men det är mycket intressant!

Min svärmor ansökte om att bli dagmamma när hon varslades från förskolan.
Då kom tror det var 3 pers hem till henne och besiktade huset. Hon fick avslag då hon inte hade kämskydd på dörrarna, spalje i vardagsrummet och ingen dörr till trappan till övervåningen. En vanlig grind var inte godkänt. Sen fick hon avslag för de inte har staket runt hela tomten.

Ska man sen laga maten själv hemma så ska det göras någon livsmedelsinspektion.

Nu är hon dagmamma för en som är sjukskriven, men i en lägenhet som kommunen hyr. Den är godkänd men inte för att laga mat, så hon får matlådor från skolköket varje dag.

Konstigt.

Hon fick avslag då hon inte hade kämskydd på dörrarna, spalje i vardagsrummet och ingen dörr till trappan till övervåningen. En vanlig grind var inte godkänt. Sen fick hon avslag för de inte har staket runt hela tomten.

Ska man sen laga maten själv hemma så ska det göras någon livsmedelsinspektion.

Måste vara olika i olika kommuner eller nåt.
Ingen av de 2 dagbarnvårdarna sonen är hos har klämskydd i dörrarna vad jag har sett. Ingen grind i trappan (bara den ena som har trappa inomhus) och staketen går bara delvis runt tomten.

Sen hur det står till med matlagningen vet jag inte. Men mat lagar de hemma trots att det finns djur där (om nu DET gör någon skillnad)

Det bästa är nog att prata med komunen direkt, det skiljer lite mellan olika komuner. I våran komun så finns det ett par privata dagmammor som även har nattbarn, men det finns efterfråga efter fler.
Jag tror att det finns ett stort behov i hela sverige, speciellt eftersom komunerna inte är så villiga att ta kostnaden.

Inte heller den DBV som mina barn går hos, hon bor dessutom bredvid vägen och har inte staket. Inga klämskydd. I hallen går trappan ner till källaren och där är det bara ett lågt "staket" och en vanlig grind, dvs en klätterapa kan trilla ner.
I den DBV-lokal svärmor jobbar som DBV idag, och där alla andra DBV barn är 2 dagar i veckan, har inga klämskydd. Men är tydligen undantag där då det bara är tillfälligt när de fick låna ut sin "dagislokal" till en förskola på orten som råkade ut för vattenläcka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka