Prisvärda proteinrika foder

tinafinis

Trådstartare
Försökte få svar på min fråga i en annan tråd, men jag lyckades inte skaka liv i den så jag fick göra en ny.

Har ett hö med dåliga värden nu tyvärr sista månaden av utfodringssäsongen..
Måste få upp proteinen!

Tipsa mig om prisvärda proteinrika fodermedel!!!
Kraft 125 - har dom något mer som är kraftiagre???
Hippo Breed Alfa eller Grow - Är det mer protein i alfan än i 125:an?? Begriper mig inte riktigt på för det står inte på samma vis på säcken. Det står:
Kraft 125: Råprotein: 13,5%
Smältbart råprotein: 125 g
Hippo breed alfa: Råprot: 17%
Smältbart: 13,5%

Detta är dom två fodermedlen jag känner till. Sedan finns det ju en uppsjö andra.
Kanske det finns bra ickefärdigfoder att rek?

Tipsa så kan jag söka på nätet och kollat priset själv om man inte får skriva här.

Sv: Prisvärda proteinrika foder

Kvarnbys lucernpellets! Bättre kan det inte bli ;-)
150gr protein per kilo foder.
Råprotein 17%
Smrp 15%

Krafft Plus Grön ligger på 200g smb rp
Krafft protein ligger ännu högre, jämförbart med soja vill jag minnas.
Kvarnbyfoders Proteinmineral (skumt namn på det för övrigt...) ligger på 300 g smältbart, där proteinet kommer från bryggerijäst, potatisprotein och lucern - dvs sojafritt.

Tack tack
Det ända lucernet dom har i den butiken jag brukar handla är greenpower lucern.

krafft protein har 330 g SmRp och kostar ca. 450 kr för 30 kg, om man räknar på hur mkt protein den behöver så är krafft protein nästan dubbelt så billigt som tex mustangs protein +

Krafft Plus Grön ligger på 200g smb rp
Krafft protein ligger ännu högre, jämförbart med soja vill jag minnas.
Kvarnbyfoders Proteinmineral (skumt namn på det för övrigt...) ligger på 300 g smältbart, där proteinet kommer från bryggerijäst, potatisprotein och lucern - dvs sojafritt.

Vet du vad priset är på Kvarnbyfoders protein foder? Är det som mineraler i konsistensen eller pellets?

Oj, vad dyrt känns de som!
Jag tror att jag skulle klara mej (eller hästen) på kraft plus grön.

har inte kollat på pluss grön, men jämförde iaf krafft protein, mustangs protein och kraffts msuli grön. hade han ätit mustang lr muslin hade han behövt äta 1 kg/dag och då hade en säck räckt 20 eller 25 dagar, med kraffts protein behöver han bara äta 0.3 kg/dag och säcken räcker då ca. 90 dágar....

Jmf man de två så är Krafft protein mer ekonomiskt sett enbart till priset för proteinet.

Lucern är ju inte så dyrt ca 169kr för en säck pellets på granngården o man behöver ju inte ge så jätte mkt heller .

Mitt varmblod får nu 1 kg hippo breed grow samt ca 0,5 kg betfor. Lucern (ca 1,5-2 kg) Fri tillgång på ensilage/hösilage. En säck hippo kostar mellan 100-150 kg beroende på var jag köper. Man ser inga revben, men tycker ändå hon kunde lägga på sig lite. Jag vet att det är dåligt med protein i mitt grovfoder.
Kanske hon behöver ett annat sorts kraftfoder istället för hippo growen.
Det är därför jag undrar lite över vad som finns.

Så tacksam för hjälpen!
Ännu är det ingen som nämnt och tipsat om något "ovanligt" kraftfoder.

Vetekli, kostar ca 70 kr för 15 kg på granngården. Också rikt på b vitaminer, så de får fin päls av det. Kommer inte ihåg värdet just nu.

Hippo Grow breed innehåller ju inte särskilt mycket protein, trots vad de skriver. 95g smrp/kg är ju i stil med havre ungefär.

Räkna ut hur mycket protein du ger i tillskott nu (breed och lucern, betforen ger inte så mycket) och räkna ut vad du betalar för det. Kolla sen över vilka foder som har högre proteinvärden/kilo, hur mycket du skulle behöva ge av dem för att ge samma proteinmängd som idag och räkna då ut vad kostnaden skulle bli.

Att skriva att man ger lucern idag, säger inte så mycket då det kan skilja allt från 100-150 g smrp/kg.

Att du inte fått tips om några ovanliga foder är helt enkelt för att utbudet på proteinrika foder är väldigt begränsat.

De som ligger högst är KP, Kvarnbyfoders proteinmineral, soja och jäst, sen kommer KPG och därefter ett gäng som ligger runt/strax under 150g tex Kvarnbyfoders lucern, Hippo grow alfa, Mustang protein plus. Eggersman har också något strax under 150, Derbyfoder har också något runt där. Sen när man kommer ner runt 100g så finns det massor.

Det finns en gammal tråd någonstans där priset per 100g protein är uträknat för olika foder. Leta efter den! :)

Jag ger krafft protein. Smrp: 330 g/kg. Sjukt bra foder som är billigt med tanke på hur mycket protein man får för pengarna :smirk:

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hippo Grow Alfa,Hippo Grow Breed,Åsebro Cool. Min dator vill inte gå in på deras sidor men jag behöver veta: %TS MJ/kg foder g...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: CindyLou
·
K
Foder & Strö Hej! Har funderingar kring detta med proteinrika färdigfoder. Själv har jag har ett smäckert vbl.sto som saknar muskler. Upplever...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka