prisutveckling på hästar (utbruten från Annonsera mera VI)

Men är verkligen hobbyhästarna så mycket dyrare nu om man ser till löneutveckling och vad pengarna är värda? Hur många månadslöner fick man lägga för att köpa en medelbegåvad häst på 90 talet, eller för 10-15 år sedan jämfört med nu? Diskussionen om att hästarna blivit så dyra ser jag lite överallt men saknar jämförelsen med lönenivåerna.

Väldigt bra aspekt! Jag själv var barn på 90-talet så jag har ingen lön att jämföra med förrän nu. Dock vet jag att min bransch ständigt sjunker i reallön och inte ens hänger med inflationen, så med det i åtanke skulle det nog ändå kunna vara dyrare. Det måste bero lite på bransch alltså, tänker jag?

Det jag tycker är den stora skillnaden är eg mest att det försvunnit ett billigt segment de säg senaste 10 åren.
Jag gissar det bidrar rejält till känslan av att det blivit mycket dyrare. Att det som kostade 10 - 30 då nu ligger på 30 - 50. Samtidigt som många verkar ha en tro/åsikt att en frisk, sund hobbyhäst ska kosta 30-60 k.
Då blir det en stor kalldusch kolla priset.

On point för min förvirring på Hästnet tror jag. Att det finns ett "hål" där jag förväntade mig att hitta hopphästar som går lätt klass, typ.

Som uppfödare så måste jag säga att jag blir inte så lite misströstig när jag ser folk som tror de ska kunna köpa hästar som tävlar 1,20-1,30 för 150K..... Det är ungefär vad mina unghästar har kostat att ta fram som oinridna 3-åringar....

Ytterligare en klok aspekt som jag inte tänkt på. Kanske har det förändrats också, att stam blivit så viktigt att det bara är hästar med dyr stam = dyr utvecklingskostnad på marknaden? De här med sämre stam eller t o m okänd stam verkar inte heller förekomma i samma utsträckning. Vad tänker ni om det?
 
Varför är det absurt? Folk lånar till olika saker, inkl konsumtion och resor. Ser inte varför det skulle vara så konstigt att ta lån för att finansiera ett hästköp.
Ja men det anses ju rent allmänt vara ett problem att svenskarna lånar till konsumtion. Det är inte bra att göra. Man ska generellt sett låna till saker som behåller ett värde som ett hus tex, eller som man måste ha för att få in lön som en bil. (eller antar jag ett fint avelssto kanske som är en investering för ett företag) Men inte till resor och dyl utan det är bättre att spara pengarna först och resa sedan.
 
Väldigt bra aspekt! Jag själv var barn på 90-talet så jag har ingen lön att jämföra med förrän nu. Dock vet jag att min bransch ständigt sjunker i reallön och inte ens hänger med inflationen, så med det i åtanke skulle det nog ändå kunna vara dyrare. Det måste bero lite på bransch alltså, tänker jag?



On point för min förvirring på Hästnet tror jag. Att det finns ett "hål" där jag förväntade mig att hitta hopphästar som går lätt klass, typ.



Ytterligare en klok aspekt som jag inte tänkt på. Kanske har det förändrats också, att stam blivit så viktigt att det bara är hästar med dyr stam = dyr utvecklingskostnad på marknaden? De här med sämre stam eller t o m okänd stam verkar inte heller förekomma i samma utsträckning. Vad tänker ni om det?
Nej exakt, inflationen ska ju ha varit ganska låg på sistone enligt riksbanken, vilket skulle talat emot en stor höjning av hästpriser, men undrar vad de räknar på, vissa saker har gått upp väldigt mycket i pris. Gissar att kläder, resor och elgrejor stått still och resten rusat i 120. (inflationen runt 80-talet ska ju varit ganska hög däremot tror jag)
 
Nej exakt, inflationen ska ju ha varit ganska låg på sistone enligt riksbanken, vilket skulle talat emot en stor höjning av hästpriser, men undrar vad de räknar på, vissa saker har gått upp väldigt mycket i pris. Gissar att kläder, resor och elgrejor stått still och resten rusat i 120. (inflationen runt 80-talet ska ju varit ganska hög däremot tror jag)
Riksbanken mäter inflation på vissa varor. T ex , Olja är en stor del, dvs energi, och olja är på utfasning ändå sett i längre perspektiv. Mat, och mat sjunker och sjunker pga mer handel, teknikutveckling. Det är iallafall inte alla varor de mäter inflation på.

Tar man t ex sadlar och hästkärror , stigbyglar etc dvs lyxkonsumtion så är ju inflationen enorm. 40 lapp för en sadel är ju vanligt idag för tio år motsvarade sadel 24 tusen typ. Bett... 1000 kr är ungefär.

Säkert liknande prylprisinflation i diverse andra sporter.
 
Senast ändrad:
Riksbanken mäter inflation på vissa varor. T ex , Olja är en stor del, dvs energi, och olja är på utfasning ändå sett i längre perspektiv. Mat, och mat sjunker och sjunker pga mer handel, teknikutveckling. Det är iallafall inte alla varor de mäter inflation på.

Tar man t ex sadlar och hästkärror , stigbyglar etc dvs lyxkonsumtion så är ju inflationen enorm. 40 lapp för en sadel är ju vanligt idag för tio år motsvarade sadel 24 tusen typ. Bett... 1000 kr är ungefär.

Säkert liknande prylprisinflation i diverse andra sporter.
Jo precis, men ibland undrar man om de borde justera sin kasse. Dvs vissa varor sjunker i pris pga produktionsförhållanden. Andra saker som ökar snabbt kanske inte finns med. Samtidigt har det ju verklig inverkan på vår köpförmåga att tex kläder och TV har blivit billigare så det är kanske lite dubbelt.
 
Väldigt bra aspekt! Jag själv var barn på 90-talet så jag har ingen lön att jämföra med förrän nu. Dock vet jag att min bransch ständigt sjunker i reallön och inte ens hänger med inflationen, så med det i åtanke skulle det nog ändå kunna vara dyrare. Det måste bero lite på bransch alltså, tänker jag?



On point för min förvirring på Hästnet tror jag. Att det finns ett "hål" där jag förväntade mig att hitta hopphästar som går lätt klass, typ.



Ytterligare en klok aspekt som jag inte tänkt på. Kanske har det förändrats också, att stam blivit så viktigt att det bara är hästar med dyr stam = dyr utvecklingskostnad på marknaden? De här med sämre stam eller t o m okänd stam verkar inte heller förekomma i samma utsträckning. Vad tänker ni om det?

Det är nog de fasta kostnaderna som står för större delen. 3000 kr per månad t ex i 3 år = 108 000 kr
 
Jo precis, men ibland undrar man om de borde justera sin kasse. Dvs vissa varor sjunker i pris pga produktionsförhållanden. Andra saker som ökar snabbt kanske inte finns med. Samtidigt har det ju verklig inverkan på vår köpförmåga att tex kläder och TV har blivit billigare så det är kanske lite dubbelt.
Tror de använder en korg, särskilt nu när det införts en särskild skatt på kassar :)
 
Jag tror inflationen och räntorna varit låga i närmare 25 års tid, från en inflationsekonomi har vi gått till en låneekonomi.
 
Hmm undrans förresten om det spelar in lite lite också med att jag gissar att det numera är vanligt med semin och station medan tidigare kanske naturlig betäckning var vanligare (det förra ger kanske bättre tillgång till fina hingstar men kanske bidrar till ökade kostnader i stallning på station osv. Tex även om man jämför med galoppen som ser ut att ligga lägre och antagligen fortfarande har naturlig betäckning.)
 
Hmm undrans förresten om det spelar in lite lite också med att jag gissar att det numera är vanligt med semin och station medan tidigare kanske naturlig betäckning var vanligare (det förra ger kanske bättre tillgång till fina hingstar men kanske bidrar till ökade kostnader i stallning på station osv. Tex även om man jämför med galoppen som ser ut att ligga lägre och antagligen fortfarande har naturlig betäckning.)

Siffrorna var väl mellan 2017 och 2020 om jag minns rätt så det är knappast förklaringen.

Fullblod kan ju kosta miljontals kronor att betäcka med så min bild är snarare att spridningen är mycket större där. På ridhästsidan är materialet något mer homogent.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Siffrorna var väl mellan 2017 och 2020 om jag minns rätt så det är knappast förklaringen.

Fullblod kan ju kosta miljontals kronor att betäcka med så min bild är snarare att spridningen är mycket större där. På ridhästsidan är materialet något mer homogent.
Jo men själva tråden hade ju ett större tidsspann. Så jag hamnade väl på fel inlägg helt enkelt.

Självklart är det ett stort spann med fullblod, ned till 2 000 i språng rent av tror jag det fanns nu när jag tittade. (När pappa betäckte sina för många herrans år sedan så tog de bara ut en av fullblodshingstarna (som stod i träning) ur boxen till stallplan (efter att han nosat lite från boxen) :D det var mindre cirkus än ponnybetäckningar jag sett. Men de var väldigt avslappnade i allmänhet.)

Om regeln fortfarande är naturlig betäckning så måste man ju skeppa stoet till hingsten om det är så att man vill ha en dyr. Och det blir ännu dyrare iom att han har en lägre gräns i hur många betäckningar det kan bli.
 
Senast ändrad:
Hoppas verkligen inte en 4-5-åring hoppar 1,30 med ryttare.
Med mindre nogräknade hästutbildare gör de nog tyvärr det även uppe i Sverige. Här nere hos oss har vi en 20-årig sk. "hästutbildare" på landslagsnivå som i våras sköt ut bilder på sig själv i sociala medier hoppandes de höjderna med en fyraåring. Vet sedan faktiskt inte vad som var värst. Det faktum att hon gjorde det från första början eller kommentarerna som löd "å men vad fint han hoppar". Såg typ inte en enda som ifrågasatte vad hon höll på med 😱
 
Hmm undrans förresten om det spelar in lite lite också med att jag gissar att det numera är vanligt med semin och station medan tidigare kanske naturlig betäckning var vanligare (det förra ger kanske bättre tillgång till fina hingstar men kanske bidrar till ökade kostnader i stallning på station osv. Tex även om man jämför med galoppen som ser ut att ligga lägre och antagligen fortfarande har naturlig betäckning.)
Jag tror också det är en ganska betydande del av prisökningen om man går lite längre tillbaka i tid men det fanns då också bra Flyingehingstar utstationerade så för många stoägare tillkom inga extra kostnader förutom språng- och fölavgift.
 
Ytterligare en klok aspekt som jag inte tänkt på. Kanske har det förändrats också, att stam blivit så viktigt att det bara är hästar med dyr stam = dyr utvecklingskostnad på marknaden? De här med sämre stam eller t o m okänd stam verkar inte heller förekomma i samma utsträckning. Vad tänker ni om det?

Stammen har nog inte så jättemycket att säga för priset, själva betäckningen brukar gå på 20-30K totalt inkl allt av avgifter med de hingstar jag använder. Och de flesta varmblodiga ridhästar äter ungefär lika mycket oavsett stam. Så det att fokusera på stam/betäckningsavgifter tror jag är ett blindspår...

Men saker som kostar lite extra som man kan få med hästar från seriösa uppfödare, är t.ex. dolda fel försäkring sedan föl, noggran regelbundet hovvård, tandvård och avmaskning sedan de är små (mina föjls även upp av kiro under tiden de växer), och givetvis att de (och deras mammor) fått en bra foderstat så de inte växt för snabbt (fara för ocd), utvecklat magsår eller fått näringsbrister...


Det är nog de fasta kostnaderna som står för större delen. 3000 kr per månad t ex i 3 år = 108 000 kr

Glöm inte det året man ska hålla stoet innan det blivande fölet ens är född.... Med div tillskottsfodring, abortvirusvacciner, etc etc... :)
 
En lite mer allmän fundering/fråga kring annonser: Har varit ur sporten rätt länge och senast jag hade häst var 10+ år sedan. Nu har jag börjat kika lite på Hästnet igen och blir lite chockad över prisutvecklingen på vanliga storhästar som går 120-130 på hobbynivå. Jag kan inte minnas att en sådan häst gick på +150 k när jag tittade på annonser senast. Satte för skoj skull priset på max 100 k och det är ju väldigt klent utbud i den kategorin alltså.

Hur tänker ni om det här? Och min spontana tanke: hur har hobby-Svenssons råd med hästköp idag? Har folk alltså 100-200 k på fickan att köpa häst för eller tar man lån för att utöva sin hobby?
Vad folk vill ha och vad folk i slutändan får för sina hästar är två helt skilda saker.

Annonspriser på häst visar sällan den korrekta bilden. Min erfarenhet är att många säljare och/eller köpare egentligen vet vad en häst ska kosta och varför.

Men för de hobbyryttare som spenderar pengar på sina hästar är det ju ofta en fråga om prioriteringar. Det är ju ingen skillnad mot de som samlar klockor, konst eller bilar. De har ju oxå prioriterat sina hobbies.
 
Stammen har nog inte så jättemycket att säga för priset, själva betäckningen brukar gå på 20-30K totalt inkl allt av avgifter med de hingstar jag använder. Och de flesta varmblodiga ridhästar äter ungefär lika mycket oavsett stam. Så det att fokusera på stam/betäckningsavgifter tror jag är ett blindspår...

Men saker som kostar lite extra som man kan få med hästar från seriösa uppfödare, är t.ex. dolda fel försäkring sedan föl, noggran regelbundet hovvård, tandvård och avmaskning sedan de är små (mina föjls även upp av kiro under tiden de växer), och givetvis att de (och deras mammor) fått en bra foderstat så de inte växt för snabbt (fara för ocd), utvecklat magsår eller fått näringsbrister...




Glöm inte det året man ska hålla stoet innan det blivande fölet ens är född.... Med div tillskottsfodring, abortvirusvacciner, etc etc... :)

Jodå, och att nånstans ska förlusten för fölet eller stoet som omkom täckas och och och

Det var mer för att visa att det snabbt blir höga summor över åren även om det är lite då. Eller som att köpa ett föl för att "spara pengar" - när fölet är tre år har man sannolikt lagt minst 100 000 kr ändå. Dvs köpa ett föl för 50 eller en treåring för 150 går på ett ut rent så - och plötsligt inser man att 150 för en treåring inte var så orimligt...
 
Den dyraste hästen att ta fram är min fullblodsuppfödning. Hans mamma stod i Danmark för betäckning. Han kan däremot i slutändan gå plus om han springer in pengar åt oss samt ger oss uppfödarbonus 😊.
I år tack delvis tack vare pandemin har jag gått plus när jag sålde mitt treåriga halvblod.
Sen hade jag tur att vid jul innan pandemin tog fart förhandla mig till en häst till halva priset
 
Jag betalade 49 000 kr för min super snälla, trygga import från Ungern för 4 år sedan. Han var 5 år, 160 cm och bara grundriden men va super snäll i allt.

Jag letar efter nåt liknande nu och har inga problem att köpa import. Jag vill ha en snäll, schysst häst som ska vara snäll och kunna grunderna i ridning. Mitt största krav är att den ska vara snäll att rida ut på i både sällskap och ensam.
Det känns som att leta efter en enhörning.. :arghh:

Jag kollade ändå priserna långt innan Corona kom och kan säga att priserna skenat sedan i våras! Jag kollade vad hästarna jag kunde tänkas köpa kostade då och de låg på mellan 50-65 000 kr.
Nu ligger de på 80-100 000 kr. Importer då och vill inte veta vad en svenskuppfödd kostar nu :angel:.

Menar nu inte att de svenska uppfödarna inte är värda deras hästars pris men jag som hobbyryttare som kommer rida i skogen, ta några skutt då och då samt träna lite dressyr, inte vill betala över 65 000 för min häst.

Jag vill inte ta lån för att kunna köpa min häst. Men samtidigt vill jag inte lägga över 65 000 kr för jag måste ha råd att den skulle skada sig och jag vill inte stå där med ett lån på en obrukbar häst. Låter hemskt men jag har inte lust till det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp