Modest
Trådstartare
Men är verkligen hobbyhästarna så mycket dyrare nu om man ser till löneutveckling och vad pengarna är värda? Hur många månadslöner fick man lägga för att köpa en medelbegåvad häst på 90 talet, eller för 10-15 år sedan jämfört med nu? Diskussionen om att hästarna blivit så dyra ser jag lite överallt men saknar jämförelsen med lönenivåerna.
Väldigt bra aspekt! Jag själv var barn på 90-talet så jag har ingen lön att jämföra med förrän nu. Dock vet jag att min bransch ständigt sjunker i reallön och inte ens hänger med inflationen, så med det i åtanke skulle det nog ändå kunna vara dyrare. Det måste bero lite på bransch alltså, tänker jag?
Det jag tycker är den stora skillnaden är eg mest att det försvunnit ett billigt segment de säg senaste 10 åren.
Jag gissar det bidrar rejält till känslan av att det blivit mycket dyrare. Att det som kostade 10 - 30 då nu ligger på 30 - 50. Samtidigt som många verkar ha en tro/åsikt att en frisk, sund hobbyhäst ska kosta 30-60 k.
Då blir det en stor kalldusch kolla priset.
On point för min förvirring på Hästnet tror jag. Att det finns ett "hål" där jag förväntade mig att hitta hopphästar som går lätt klass, typ.
Som uppfödare så måste jag säga att jag blir inte så lite misströstig när jag ser folk som tror de ska kunna köpa hästar som tävlar 1,20-1,30 för 150K..... Det är ungefär vad mina unghästar har kostat att ta fram som oinridna 3-åringar....
Ytterligare en klok aspekt som jag inte tänkt på. Kanske har det förändrats också, att stam blivit så viktigt att det bara är hästar med dyr stam = dyr utvecklingskostnad på marknaden? De här med sämre stam eller t o m okänd stam verkar inte heller förekomma i samma utsträckning. Vad tänker ni om det?