Prissättning -tidigare skada

K

knyttet

Har funderat mycket fram och tillbaka på att sälja min häst, men kan inte bestämma mig.
Funderar mycket på det här med prissättningen!
Hästen hade en skada som treåring, en sparkskada på en bakkota, där även böjsenan blev skadad. Ultraljud har visat att böjsenan är helt läkt, men hon har mycket ärrvävnad kvar som gör att hon alltid (?) kommer att vara lite stelare i det bakbenet.
Hon började att ridas vid 4 års ålder igen efter skadan och är nu riden regelbundet i två år. Både dressyrriden och riden ute i skogen, bara lite hoppad för det vet jag inte om det är bra för henne.

Hur mycket ska skadan påverka priset? Hon är ju frisk nu, men man kan ju aldrig veta hur framtiden ser ut, det beror nog på hur man bygger upp och tränar hästen. Hon har ingen reservation på försäkringen nu, men byter man bolag och de kollar upp skadehistoriken så kanske man riskerar att få det, det vet jag faktiskt inte.

Hon är A1-försäkrad för 30000. Jag tycker egentligen att hon är värd betydligt mer, men har aldrig höjt beloppet. Vågar man sälja hästen för mer än försäkringsbeloppet, eller ska man t.o.m lägga sig under beloppet?
Jag hade tänkt att (om jag nu säljer) begära 30000, för då har köparen en garanti att få ut det värdet om något skulle hända.

Hur skulle ni resonera?

Man ska aldrig kopa en hast for mer an forsakringsbeloppet. Man forsakrar ju sin hast med det beloppet den ar vard.

Hastar med gamla senskador går desvarre oftast ner i pris. Garanterat under forsakringsbeloppet.

Fast, försäkringsbeloppet behöver ju inte vara det samma som hästens marknadsvärde. Försäkringar är dyra och det är inte alla som har råd eller känner att en hög livförsäkring på hästen är just det man vill lägga sina pengar på.

Jag tror t ex inte att jag kommer att försäkra upp min unghäst (1 år) så särskilt mycket (står i 15 000 i A1 idag) även då han om några år, inriden utbildad o med OK stam kommer att vara värd betydligt mer. Jag vill inte lägga enorma försäkringspremier, och 15 000 var ungefär vad det kostade att "göra" honom. Vet att många andra resonerar likadant - man väljer att ha hästen vet vårdsförsäkrad samt livförsäkrad till ett lägre belopp än marknadsvärdet, just p g a de höga premierna.

OM det rör sig om en fullt frisk häst kan ju dessutom köparen försäkra upp.

I trådskrivarens fall tycker jag dock det är klokt att sälja för (max) försäkringsvärdet OCH att rekommendera att köparen tar över den redan befintliga försäkringen, m a o inte byter bolag e d.

Man forsakrar ju sin hast med det beloppet den ar vard.

Jag försäkrade ner min häst till 5000kr för ett år sedan. Han är värd mycket mer än så men när jag inte vill lägga 6000kr om året på föräkringen så valde jag att gå ner i livvärde och behåla vet.vården.

Tycker det låter vettigt att sälja hästen för det belopp den är försäkrad för, och att lägga alla kort på bordet om hur det ligger till med hästen. I värsta fall har ju köparen möjlighet att få ut samma belopp då om hästen inte skulle hålla.
Har själv köpt en häst med en tidigare skada, också helt friskförklarad och försäkrad utan reservationer. Fick honom billigare än motsvarande helt oskadad häst men inte så alltför mycket.
mvh Maria

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tog för ca fem år sedan upp ridningen efter 6 års uppehåll. Tidigare red jag på ridskola och hade olika medryttarhästar. Red väl...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: gicageli
·
N
Hästvård Har hittat ett halvblod på 13 år, verkligen snäll och lätthanterlig. Har varit tävlingshäst tidigare (hoppning) men har nu fått en skada...
Svar
11
· Visningar
7 649
Senast: sandrew
·
S
Hästvård Jag tog ett budjonny sto på foder i november förra året. Förra vintern medan hon stod på ridskola hade hon och några andra hästar tagit...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: soffii
·
T
Hästmänniskan Efter alltför många turer till veterinärer, viloperioder, igångsättningar m m så funderar jag nu på följande lösningar; sälja hästen...
Svar
6
· Visningar
1 332
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama