Prisrosetter i andra länder

S

summerfruit

Hej!
Jag undrar om någon vet hur prisrossetterna ser ut i andra länder? I sverige är ju förstapriset blågult som svenska flaggan, men så har dom ju knappast i tex tyskland och frankrike.

Sverige har:
1a - blågul
2a- blå
3a- gul
4a - röd
5a- grön
6a och övr plac - vit

Det skulle vara superkul att veta hur det ser ut i andra länder :)

Sv: Prisrosetter i andra länder

Hej, i England ser det ut såhär;

1 - Röd
2 - Blå
3 - Gul
4 - Grön
5 - Lila (Rosa?)
6 - Orange (Lila?)

Fast det är egentligen sanning med modifikation, för jag har också fått höra att fjärdeplats skulle vara vit.. Dock inte träffat på. Däremot fått en femteplacering med en orange rosett och en sjätteplacering som var mer rosa än lila (även om bägge färgerna var med). Fördelen är i alla fall att i de tävlingar jag har varit med i så står det tryckt på rosetten vilken plats man hamnat på, så man behöver inte komma ihåg färgerna :angel:

Åh vad roligt, har du bott/bor i england? :)

Jag har hört någonstans att förstapriserna i Tyskland ska vara gula? Vet någon?

Hur gör man på internationella tävlingar? Blir det efter det landet som anordnar eller blir det speciella internationella rosetter? :)

Japp, bodde där ett år efter studenten. Jobbade i ett tävlings- och försäljningsstall så då blev det några rosetter för egen del oxå!

Ingen aning om hur det funkar på internationella dock? Men tycker det borde vara en fancy variant av värdlandets egna rosetter och färger :)

Kanske finns nån bra info här? http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_show

USA:

1 - blå
2 - röd
3 - gul
4 - vit
5 - rosa
6 - grön
7 - lila
8 - brun
9 - grå
10 - ljusblå

9 och 10 tycker jag aldrig man ser, men det beror väl på hur stor klassen är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka