R
raven_82
hur är det med prispengarna är dom skattade och klar när dom kommer in på kontot el lägs det på min inkomst så jag får skatta sedan på deklarationen??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svarar mig själv efter närmare studier av T2 blanketten. Man får alltså dra av för kontanta utgifter för flera år! Då ska det väl gå om inte miljonerna rasar in! Och då har man ju råd lixom
Så funkar det inte riktigt! Du har rätt att kvitta kostnader mot din inkomst från ditt "vanliga" jobb i fem år om du startar ett företag. Bokslut och deklaration är årsvis så man kan inte komma med ett kvitto som är 3 år gammalt och tro att man ska få dra av det. Självklart kan man lägga in det på den 1/1 det aktuella bokföringsåret men det är upp till skatteverket om de vill bevilja det eller inte vid en eventuell granskning.
Däremot får du bära med dig kostnaden/minusresultat från tidigare år och slipper på så sätt skatta för eventuell vinst framöver eftersom du i såfall har så stort underskott. Det är därför det är vanligt att man har flera företag och på så sätt kan flytta vinst och kostnad sins emellan dem för att göra det mest fördelaktigt.
Sen är det ju faktiskt så att kvitton av nån typ måste finnas på alla transaktioner som är gjorda. Ifall det inte finns tydliga sådana kommer knappast skatteverket att godkänna de avdragen vid en eventuell granskning Jag har blivit granskad två gånger och tro mig då jag säger att de vänder upp och ner på varenda liten papperslapp som finns. Hittar de nåt som är otydligt så säger de: "Det här gills inte" "Det får du plocka bort" osv Du yrkar ju bara avdrag i din deklaration och sen är det upp till farbror skatten att antingen avslå eller bevilja