prispengar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare raven_82
  • Startdatum Startdatum
R

raven_82

hur är det med prispengarna är dom skattade och klar när dom kommer in på kontot el lägs det på min inkomst så jag får skatta sedan på deklarationen??

Sv: prispengar

Prispengarna ska du skatta för, det räknas som "inkomstgivande hobby". Men du får dra av för kostnader du haft fem år tillbaka i tiden. Det är en speciell blankett man använder.

Saxat från STC "Mervärdeskatt på prispengar inbetalas av STC för hästägarnas räkning till skattemyndigheten i Stockholm. I respektive proposition angivna prispengar är således exklusive mervärdeskatt."
Så momsen fixar STC, din skatt betalar du.

Fast är hästägaren en privatperson (som inte är momsregistrerad) så betalas väl pengarna ut utan mervärdeskatten... Så BÖR det vara i alla fall...

Väcker liv i denna uråldriga tråd eftersom hästen springer fortare och fortare för var dag ;)
Vi är två privatpersoner som äger hästen, hur tus-n regleras skatten?
Om kusen springer in (glatt räknat) 75.000:- i år, jag är företrädare - vad händer sen?
Kvitton i dessa tider med Internetbank och man dealar med kompisar. Jag hjälper dig så hjälper du mig osv.
Kommer jag då få 75.000:- på toppen av min inkomst och får skatta ca 30% eller vadå :confused:

Snälla alla som tjänar högvis med pengar på sina travare - hjälp önskas!

Har du inte haft en krona utgift på hästen över huvud taget och inte delar vinsten med din delägare alternativt att delägaren står för alla utgifter och du tar alla inkomster så blir det så. ;)

Den del av prispengarna som förs över till andra delägaren är ju lämpligt att du skriver kvitto på.

Själv har jag inte haft några som helst problem att åtminstone skrapa ihop 80 - 140 000 i utgifter/år på hästarna. :o

Och då har jag eget stall = inga stallhyror osv...

Tack för svar! Jag och delägaren delar på utgifterna men hästen står inhyrd hos en kompis. Kan man ta typ en standarsumma per månad för kostnaderna?
Det är nog enklare om man har eget stall och köper foder, strö mm själv.
Skickar ATG inkomstuppgift till skatteverket? I så fall skickar dom då total vinstsumma under året, minus avräkning för licens, banavgift etc?
Knasiga frågor, jag vet! Men ingen har kunnat svara...mina bekanta i branschen har företag och revisor som fixar.
För en häst kan jag få ihop kostnaden till 35.000:- lågt räknat. Transporterar gör vi genom "byteshandel" men kan man dra resekostnad mil x ?? kronor?
Jag har ju alltså hobbyverksamhet, vad är skattesatsen då?
Har försökt läsa på via skatteverket.se men trots en bakgrund i bankvärlden ger jag upp.
Nästan så man hoppas att det inte går med ++ :eek:

Svarar mig själv efter närmare studier av T2 blanketten. Man får alltså dra av för kontanta utgifter för flera år! Då ska det väl gå om inte miljonerna rasar in! Och då har man ju råd lixom :D

STC skickar väl in vinstsumman men de drar inte ifrån det de fakturerar det får du redovisa själv.

Får du granskning så är det verifikationer som gäller så det kan vara riskabelt att dra av boxhyra om du inte har några kvitton. Kom ihåg att redovisa milkostnader i samband med träning och tävling (veterinärbesök och dylikt också så klart).

Att det är förluster fem år bakåt som gäller står ju tidigare i tråden! :idea:

Svarar mig själv efter närmare studier av T2 blanketten. Man får alltså dra av för kontanta utgifter för flera år! Då ska det väl gå om inte miljonerna rasar in! Och då har man ju råd lixom :D

Så funkar det inte riktigt! Du har rätt att kvitta kostnader mot din inkomst från ditt "vanliga" jobb i fem år om du startar ett företag. Bokslut och deklaration är årsvis så man kan inte komma med ett kvitto som är 3 år gammalt och tro att man ska få dra av det. Självklart kan man lägga in det på den 1/1 det aktuella bokföringsåret men det är upp till skatteverket om de vill bevilja det eller inte vid en eventuell granskning.

Däremot får du bära med dig kostnaden/minusresultat från tidigare år och slipper på så sätt skatta för eventuell vinst framöver eftersom du i såfall har så stort underskott. Det är därför det är vanligt att man har flera företag och på så sätt kan flytta vinst och kostnad sins emellan dem för att göra det mest fördelaktigt.

Sen är det ju faktiskt så att kvitton av nån typ måste finnas på alla transaktioner som är gjorda. Ifall det inte finns tydliga sådana kommer knappast skatteverket att godkänna de avdragen vid en eventuell granskning :grin: Jag har blivit granskad två gånger och tro mig då jag säger att de vänder upp och ner på varenda liten papperslapp som finns. Hittar de nåt som är otydligt så säger de: "Det här gills inte" "Det får du plocka bort" osv Du yrkar ju bara avdrag i din deklaration och sen är det upp till farbror skatten att antingen avslå eller bevilja:)

Så funkar det inte riktigt! Du har rätt att kvitta kostnader mot din inkomst från ditt "vanliga" jobb i fem år om du startar ett företag. Bokslut och deklaration är årsvis så man kan inte komma med ett kvitto som är 3 år gammalt och tro att man ska få dra av det. Självklart kan man lägga in det på den 1/1 det aktuella bokföringsåret men det är upp till skatteverket om de vill bevilja det eller inte vid en eventuell granskning.

Däremot får du bära med dig kostnaden/minusresultat från tidigare år och slipper på så sätt skatta för eventuell vinst framöver eftersom du i såfall har så stort underskott. Det är därför det är vanligt att man har flera företag och på så sätt kan flytta vinst och kostnad sins emellan dem för att göra det mest fördelaktigt.

Sen är det ju faktiskt så att kvitton av nån typ måste finnas på alla transaktioner som är gjorda. Ifall det inte finns tydliga sådana kommer knappast skatteverket att godkänna de avdragen vid en eventuell granskning :grin: Jag har blivit granskad två gånger och tro mig då jag säger att de vänder upp och ner på varenda liten papperslapp som finns. Hittar de nåt som är otydligt så säger de: "Det här gills inte" "Det får du plocka bort" osv Du yrkar ju bara avdrag i din deklaration och sen är det upp till farbror skatten att antingen avslå eller bevilja:)

Men du - T2:an är ju hobbyverksamhetsblanketten.

Du verkar prata mer rent företag? Jag tror inte jag vet någon som blivit granskad som använder T2? Även om det säkerligen förekommer då hästarna går plus något år.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Travaren Evartti har nu tjänat sammanlagt 1 156 145 euro i prispengar på sina lopp. Det är mer än den legendariska Viesker vann under...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
837
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 034
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar