Sv: Prisklass hingst?
Jag håller med om att det är slappare med taktmissar, slarvigt ridna program och skulle vilja tillägga tempo missar, här på Island.
Det kommer väl säkert från att man är van att döma "det bästa av hästen" som man gör i Geadingakeppni. Och att hästen oftast är "flottare" när den går fortare än vad som beskrivs att hästen ska göra i sporttävling. Här kan man få bra poäng fast programmet inte riktig satt.
Men, hur jag menade att det är svårare att få poäng här är; Att nästan alla tävlingshästar på Island har nuförtiden GALEN aktion. Många har myycket bättre än denne hingst.
Jag har uppnått 6.0 i fyrgång i Sverige med en häst som hade aktion i nittio graders vinkel, hon skulle säkert inte komma över 5,20 här.
Här är de är vana att se så mycket mer aktion. Här ska hästen "looka vel" som islänningarna säger, alltså den måste vara kraftfull, utrycksfull med helt galet ökat tempo och aktion.
Sen tycker jag att det aaldeles för ofta bedöms mycket högre poäng när det är en omtyckt kändis eller släkting som kommer in på banan. Det är mycket viktigre att "vara någon" här, än det är att hästen faktiskt gick rätt gångart under programmet. I Sverige bedömer dem allafall en "nobody" liite mer rättvist enligt min uppfattning.
Denne häst har aldrig tävlats eller visats av någon som "är någon".
Jag har aldrig uppfattat att denne hingst har taktmissar eller ojämna gångarter, därav drog jag slutsatsen att om han tävlades i Sverige av en svensk ryttare som lägger ner mer energi på att rida programmet duktigt, och som domarna vill se det där, så skulle han få högre poäng i Sverige än vad han fått här. Det var så jag tänkte.
Jag tackar er allihop för en intressant diskussion
! Ägaren tycker samt att 70 000 sek visst
ÄR pengar. Det är många månaders heltidslöner i detta land idag.