Prisklass hingst?

Sv: Prisklass hingst?

Håller helt med dig poängen på island bruka vara rätt mycket högre än i sverige.

Sen är det svart med de bilder för i ökat tölt är den mot pass och traven är fyrtaktig. På island är det ok på många tävlingar här i sverige är det inte.

Jag håller helt med valvis i frågan om både bilderna/takten och poängläget.

/Malin

Ni få ursäkta men har kollat upp hingsten mer och räkna inte med några pengar för den i Norden och Europa.

Den har ändå haft 3 olika ryttare och ingen har haft bra resultat (för att komma upp i pris). Han är bedömd flera gånger med samma resultat och ingen blup samt ointressant stam. Hans far har tyvärr inget bra ryckte heller (finns i DK och jag känner honom väll) och modern har en helt ointressant stam.

Jag har jobbbat men hästförsäljning i ca 10 år med islandshästar.
Över 100.000 som hingst aldrig.

Det finns idag hästar utanför Island som är bedömda över 8 med kul färg och som tävla med bättre poäng för rund 100.000 - 150.000 och dessa är svara att sälja.

Vi köpte vår nya hingts för 150.000 inkl moms första klass fyrgångsbedömd, isabellblack med bläss, förstaklass föräldrar och han var till salu ett bra tag.

Nej, jag hade ingen tanke som helst på de. Men eftersom du inte upplyste om hästen i sig utan bara gav lite info så kändes de som "personliga" åsikter inte var de du var ute efter och eftersom jag inte har koll på marknaden i Sverige kändes de inte som att jag hade så mycket att ge längre.

Och Silversvart, å andra sidan vet jag en hingst som såldes ut i höstas för över 350000svkr och han är bara med en bra fyrgångsförstaklassbedömning plus rolig färg, bara nån bedömd avkomma hitills. Visserligen rolig stam och stam som har visat funkat både på mors o fars sida.

Helt enkelt kan du ju få så mycket pengar som någon vill köpa hästen för, går ju alltid att sätta ut hästen för överpris och så får du ju sänka om de inte händer något om man vill bli av med hästen iaf :)

Och angående poängen så tävlas de överlag väldigt sällan i idrottstävlingar förrutom i ridhus vinterhalvåret. Och det ända jag tycker är att det är lite si och så med att byta gångarter på rätt ställe, blir lätt lite väl fritt på den punkten. Flest tävlingar sommartid är ju gædingakeppni som de för det mesta tävlas i, är ju bara svårt för dom på norra att lyckas kvala till Islandsmót som hålls varannat år och är idrottstävling. Året det är LM är det väldigt få idrottstävlingar.

//Petronella

För de som inte förstår "svislenska" menar Petronella sporttävling när hon skriver idrottstävling. (i motsats till gaedingakeppni).

Men åhhh Mist måste man tänka också ;) 5år på ön = mvg-svenskan börjar sjunka undan smått och smått ;)

Åh andra sidan vet jag en nyligen kastrerad valack som såldes för 150 000, med mycket sämre bedömning för ridegenskaper, otävlad och med okänd mamma, ingen "rolig" färg hade han heller.
Man får de pengar som köparen är villig att betala. Skulle jag vilja sälja häst utomlands från island skulle jag definitivt inte vända mig till Sverige dock, med tanke på överskottet av hästar där.

Jag håller med om att det är slappare med taktmissar, slarvigt ridna program och skulle vilja tillägga tempo missar, här på Island.
Det kommer väl säkert från att man är van att döma "det bästa av hästen" som man gör i Geadingakeppni. Och att hästen oftast är "flottare" när den går fortare än vad som beskrivs att hästen ska göra i sporttävling. Här kan man få bra poäng fast programmet inte riktig satt.

Men, hur jag menade att det är svårare att få poäng här är; Att nästan alla tävlingshästar på Island har nuförtiden GALEN aktion. Många har myycket bättre än denne hingst.
Jag har uppnått 6.0 i fyrgång i Sverige med en häst som hade aktion i nittio graders vinkel, hon skulle säkert inte komma över 5,20 här.:grin:
Här är de är vana att se så mycket mer aktion. Här ska hästen "looka vel" som islänningarna säger, alltså den måste vara kraftfull, utrycksfull med helt galet ökat tempo och aktion.
Sen tycker jag att det aaldeles för ofta bedöms mycket högre poäng när det är en omtyckt kändis eller släkting som kommer in på banan. Det är mycket viktigre att "vara någon" här, än det är att hästen faktiskt gick rätt gångart under programmet. I Sverige bedömer dem allafall en "nobody" liite mer rättvist enligt min uppfattning.
Denne häst har aldrig tävlats eller visats av någon som "är någon".
Jag har aldrig uppfattat att denne hingst har taktmissar eller ojämna gångarter, därav drog jag slutsatsen att om han tävlades i Sverige av en svensk ryttare som lägger ner mer energi på att rida programmet duktigt, och som domarna vill se det där, så skulle han få högre poäng i Sverige än vad han fått här. Det var så jag tänkte.:p

Jag tackar er allihop för en intressant diskussion :laugh:! Ägaren tycker samt att 70 000 sek visst ÄR pengar. Det är många månaders heltidslöner i detta land idag.

Ni få ursäkta men har kollat upp hingsten mer och räkna inte med några pengar för den i Norden och Europa.

Den har ändå haft 3 olika ryttare och ingen har haft bra resultat (för att komma upp i pris). Han är bedömd flera gånger med samma resultat och ingen blup samt ointressant stam. Hans far har tyvärr inget bra ryckte heller (finns i DK och jag känner honom väll) och modern har en helt ointressant stam.

Jag har jobbbat men hästförsäljning i ca 10 år med islandshästar.
Över 100.000 som hingst aldrig.

Det finns idag hästar utanför Island som är bedömda över 8 med kul färg och som tävla med bättre poäng för rund 100.000 - 150.000 och dessa är svara att sälja.

Vi köpte vår nya hingts för 150.000 inkl moms första klass fyrgångsbedömd, isabellblack med bläss, förstaklass föräldrar och han var till salu ett bra tag.

Det var din jag syftade på, såg honom på annons ett tag innan ni köpte honom så trots att han har en fin bedömning, intressant stam och läcker färg gick det ganska segt att sälja honom och priset var ju inte speciellt högt det heller, såg en hingst med ganska låg bedömning på island visad flera ggr och sen hade den precis gått in i stambok, isabell och halvbra stam, de skulle ha 400 000 för den, en annan 2 år gulbrun visserligen bra stam men man vet ju inte alls vad det blir av den skulle de ha 150 000 för exkl alla importkostnader.

De ligger mkt högre i pris där, frågan är om de verkligen får ut sina fantasipriser när det finns hästar med samma kvalite här för hälften så mycket.

Ha sett flera riktigt fina hästar här i sverige i 150 tusen klassen och de ligger inte alls lika högt i pris längre som för några år sen, men så är det med allt nånting blir populärt det kostar jätte mycket och det avlas fram jätte mycket och så sjunker priserna.

Men frågan är ju om de inte får ut priserna till svenskar får de verkligen sålt dom till andra islänningar för dom priserna? det lär ju inte vara så länsamt att inte få sålt dom alls heller.

Ja jag hade lätt (om jag haft pengarna) köpt en sån fin häst för futtiga 70 tusen det är ju ett riktigt klipp.
Hur gammal var den?

Sen måste du lägga på importkostnaderna så du är säkert uppe i närheten av 100 tusen innan du har honom hemma i stallet.

Tack det gläder i hjärtat att höra :)
Han blir 12 år i år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka