Prishöjning Krafft?

D

Diablo

Har fodrat min häst med Krafft Grund i flera år priset har legat på ca 120 kr för 30 kg.

Då jag är gravid och hästen har mest lunkat har det inte gått åt så mycket. Handlade sista säckarna i juli tror jag. Och igår va jag tvungen att fylla på foderlagret.

Va förvånad jag blev när en säck Grund kostade 159 kr på Lantmännen i Karlstad. En höjning på 39 kr på mindre än 4 månader....

Vad 17 är det som har hänt? Är det bara på Lantmännen i Värmland eller är det höjda foderpriser överallt? Är Hippo lika dyrt?

Tycker annars att Krafft är bekvämt och bra att fodra med, då det är svårt och bökigt att få tag i korn kross. Men funderar allvarligt på att sluta med Krafft.
 
Sv: Prishöjning Krafft?

De har höjt priserna ganska mycket senaste månaden/månaderna.

Jag har i flera år betalat 5:-/kg för lusernhacket, men nu kostar det 5,80/kg. En höjning med 20:-/säck, alltså.

Jag gjorde även en prisförfrågan på MinerVit för någon månad sedann. En säck skulle då kosta 339:-, men när jag äntligen kunde köpa den så kostade den 359:-...

Så jag är inte förvånad om de höjt priser på samtliga artiklar, nej.:angel:
 
Sv: Prishöjning Krafft?

sist jag kollade krafft här, för kanske 3 v sen kostade 30 kg 128kr, jag har hippo där 25 kg kostar 109kr
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Det är fler än du som fått en chock - ger Krafft Groov och det ligger nu på ung. 230 här i Umeå. Börjar faktiskt fundera på att byta..
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Ja, nog har det blivit dyrt!!!
De sa på Granngården där jag handlade mitt att det var ett dåligt foderår i år,. Det kan man iofs förstå med allt detta regnande. Men ändå:eek:. 40 spänn dyrare/säck Groov. Huu.. De e ju lixom 400 spänn på 10 säckar. Njae.. Blir nog havre i vinter, min bonde är billig:)
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Havre har gått upp något fruktansvärt också. På vår kvarn där jag betalade 1,60 kr/kg i fjol fick jag nu betala över 4 kr/kg för några veckor sedan... :eek:
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Fy va dyrt det blivit, ja ger min krafft groov 90, finns det nått likvärdigt som är billigare som man kan ge?
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Tja, det är ju ett gyllene tillfälle att börja räkna på foderstaten och se om inte havre räcker ovanpå höet. ;)
För mig gör det helt klart det då jag har lite fööör bra hö i år!
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Världsmarknadspriserna på spannmål har stigit och även i Sverige, därför har i princip alla fodertillverkare fått lov att höja priserna! Men det finns ju färdigfoder som är billigare än Krafft, tex Edel sortimentet, även om de också höjt.

I år får en bonde nästan det dubbla för sin foderhavre jämfört med i fjol när de levererar till Lantmännen tex.
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Det är priset på spannmål som gör att även Krafft måste höja sina foderpriser, såg att granngården här tog 69kr för 15kg havrekross det blir 4.60/kg. Tur man har sin bonde o köpa havren av, ger 1,50/kg, färsk krossad, ringer bara en stund innan jag kommer o hämtar o han krossar upp den mängd jag vill ha.
 
Sv: Prishöjning Krafft?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=817418

Det finns en ytterligare tråd där vi diskuterat höjningen på Krafft här på forumet. Jag kollade upp pris kollade både i södra, mellersta Sverige och där var det samma pris.

Anledningen till att priserna på kraftfoder stigit är att priset på spannmål också ökat. Bönderna ser att om de lägger om från andra grödor till spannmål kan de tjäna stora pengar. Vi har just nu spannmålsunderskott vilket vi tidigare inte haft. I lantbrukspressen har det varit artiklar om många bönder som skall sluta odla tex sockerbetor( man gör Betfor av dessa) till att börja odla spannmål.

Nu gäller det att gilla läget och ta tjuren vid hornen. Kontakta en lokal lantbrukare och fråga om det finns spannmål att köpa. Kan jag få det krossat? Hur mycket jag måste köpa per gång etc. Kan det bli billigare att åka till bonden eller till Granngården, det kostar ju att resa dit också. Gynna de lokala handlarna på foder. Finns det något annat foder(kraftfoder) som är billigare som är väl så bra som det foder vi pratar om.

Jag har själv en foderhandlare som är toppen. Priserna på deras foder har ökat men inte så mycket som Krafft. I den tidigare tråden hade jag gjort en uträkning och vissa av Krafft foder( Krafft Grund) hade ökat med 32,50 %. :eek:

Vad jag förvånas över är att många köper enstaka säckar och så gör flera i samma stall. Det måste gå att tjäna pengar. Varför inte försöka köpa en hel pall direkt till stallet. Då kanske det kommer direkt till dörren. Om inte så kanske man kan ta hästtransporten till foderhandlaren och han lastar pallen direkt in i kärran.(Säg nu inte att det inte går, för det gör det, Det är ju så jag får mitt foder.
Jag har en toppen foderhandlare med en underbar service. Alltid foder hemma, leverera till dörren, jag kan köpa större mängder och få ett bättre pris mot enstaka säckar.

Kavla upp ärmarna och gå ihop och köp foder tillsammans.

Lycka till
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Det är kanske nu allt hästfolk börjar analysera sitt grovfoder och öka grovfodergivan istället för att ge hästarna onödigt och DYRT kraftfoder? :idea:
 
Sv: Prishöjning Krafft?

*knapplån*


Finns det ngn motsvarighet till Kraft groov 125 i Hippos sortiment?

Är det billigare?
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Om man går rent energimässigt så Hippo Basic eller Cool.. de ligger på runt 10,5 MJ annars är det nog svårt att hitta helt lika foder..
Priset är ju billigare..kanske 150-170 kr ist?
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Om man går rent energimässigt så Hippo Basic eller Cool.. de ligger på runt 10,5 MJ annars är det nog svårt att hitta helt lika foder..
Priset är ju billigare..kanske 150-170 kr ist?

Tack för svar!

Var lite slö och googlade inte först men vid en snabb googling så kom jag fram till att vad det gäller just råproteinet så var Hippo Breed det som låg närmast grov 125.

Ngn som vet priset för Hippo breed?
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Hippo Grow Alfa har lite mer protein än Krafft Groov 125, 135g, och kostar nu 162:- i min foderaffär för 25 kg (höjt från ca 139:- i somras). Krafft Groov låg högre i pris, jag kikade runt i affären för att se om det fanns mer prisvärda alternativ, men hittade inga. Hippo har varianter med mindre protein med, de är billigare, men jag har inga siffror.
 
Senast ändrad:
Sv: Prishöjning Krafft?

Tack snälla!

Jag ska nog ta och besöka min Hippoaffär och ta och jämföra lite...
 
Sv: Prishöjning Krafft?

Man kan ge bra havre som man köper direkt av bonden.

min havre är finare är K´s röda o kostar mindre än hälften.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp