priser på häst

videnlis

Trådstartare
vad jag läst här på buke så är det köparens marknad just nu.
när man kollar hästnet är det rätt så mycket "billiga" hästar.

här i finland är priserna nåt helt annat.

ett 14 årigt sto, bedömd till en 2, men med exem har ett begärt pris på 12.000 euro ( kanske typ 130.000 kr) är det bara jag som tycker det är dyrt?

visserligen kan man ju begära vad som helst, men får man faktiskt sålt då?

jag tror jag kommer till sverige efter häst när tiden blir mogen..

Sv: priser på häst

Har funderat i flera timmar på vad som skulle kunna göra ett eksemsto så värdefullt.

Jaa, tankefel:o
Men ändå!
Här är alla dyra.
De billigaste är 5500-6500 och då är det 4 åringar.
Denna okristligt tidiga morgonstund vågar jag mej inte på att
Räkna det i kronor...;)

Tillgång och efterfrågan styr priset.
Det är ju möjligt att det dyra stoet är en bra tävlingshäst. Men det kan vara svårt att få ut det priset om man inte nämner det i anonsen.

hur kommer prisskillnaden sej ?

Svaret behöver inte vara svårare än att Sverige och Finland är olika länder...

Jag har inte koll när det gäller priser på islandshästar i olika länder.
På "halvblods"sidan är det dock ganska välkänt att priserna är lägre i många länder i Europa jämfört med svenska priser.

Det blir ju lite matematiskt jobbigt när du skriver ut priser i Euro, eftersom jag inte har koll på aktuell kurs.
Men visst annonseras det många vettiga islandshästar för ganska snälla priser här i Sverige.

I somras köpte jag en femårig oinriden valack efter en klass 1 hingst och ue en annan klass 1 hingst, alltså vettig stam (BLUP dock inte mer än 105).
Jag fick ge 18000kr vilket också var annonspriset.
Hästen är väldigt trevlig, numera inriden.
Det stora minuset är att han knappt har koll på benen. Han är duktig på skritt och tölt och kan med god vilja båda galopperna och enstaka gånger har han lyckats trava, så han ska inte vara dyr pga sina svårigheter med gångarterna.

För en månad sedan köpte jag en BLUP-hingst inklusive tio betäckningsrätter för 20000kr som tvååring. Det var nog ganska billigt.
Han rör sig trevligt och har god reda på gångarterna, visar skritt, trav, tölt och galopp i hagen.

Men OK, jag letar ju upp de riktigt billiga exemplaren.
Jag tycker dock att man ser ganska många annonser om till synes trevliga unga hästar i fyra-femårsåldern för under 30000kr här och det är väl rimligt.
Sedan finns det ju annonser med överraskande höga priser även här.

Vi i sverige kasnke har för många hästar än vad vi har köpare?
Och att man i finland inte har de..

Jag upplever de som att i Sverige har vi för många hästar överlag, många halvdanna vilket gör att ska man köpa en halvdann häst har man som köpare en enormt stor marknad och som säljare månmga konkurenter tyvärr.
Vilket gör att som säljare måste man gå ner i pris om du vill sticka ut och få sålt nu och inte sen!

Har funderat i flera timmar på vad som skulle kunna göra ett eksemsto så värdefullt.

Ja nu så är det väl i sig inga eksemhästar, men känner till ett par som sålts för 260000 kr samt 450000 kr. Så att priserna skulle stå still, nja hos vanliga dödliga kanske. Medan de som kan vet att de kostar med riktigt bra hästar.:eek:

Avelshingstar har en tendens att få manen/ svans avskavd av stona under betäckningssäsongen.
Nu är det längs sen jag hörde den förklaringen men ändå:angel:

Läste ett repotage från Stenholmen ang försäljning av hästar att debatten var större för ett par år sedan, man frågar inte lika mycket ang eksem när man köper häst. Det är lättare att sälja islandsfödda nu igen.
Det har väl också imporerats en hel del hästar från Island på sistone vilket ökar mängden saluhästar och på sikt även % eksemhästar.
Kan ej statistiken på födda föl men nog föds det mera föl.
Även avelshingstar har det blivit fler av. Nya hingstar, Blup och färg som marknadsförs dyker upp hela tiden.

jag vet inte om stoet är tävlat.
men mera exempel på härliga priser :
en 17 årig valack som bara ridits i terängen, travar och galopperar men bjuder pass. tölten behöver tränas.. exem, för 3.600 euro.. vet inte vad det är i kronor men ca 36.000..

detta är ett galet land, där allt som heter islandshäst kan åtminstone försöka säljas till vilket pris som helst.
en bra , till hobby , valack, frisk tills vidare kostar 8000.

Det föds föl, självklart, men inte lika många som för några år sedan. Antalet betäckta ston har stadigt minskat sedan 2009-2010 ca. Tror siffran för 2012 låg på runt 1500 betäckta ston, har inte tidningen framför mig. Hur många av dessa som är hos seriösa avlare är en annan fråga, har sett många annonser från människor som lägger ner eller minskar sin verksamhet.

Nya hingstar verkar det alltid finnas marknad för, trots att "de gamla" ligger ute på annons länge. Före 2008 såg man ju knappt hingstannonser utan de såldes ändå.

Folk begär tokiga priser i Sverige också, så en annons nyligen minns inte exakt men i still med att hästen skulle säljas för ägaren vill ha en häst att tävla öppna klasser och utveckals. 60. 000 ville de ha för de 16-åriga eksemstoet som inte räckte till för detta.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag letar efter en egen islandshäst, men priserna är ju hutlösa just nu! Så när man hittar en lite billigare häst blir man ju...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 905
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Islandshäst Det här är bara en nyfiken fråga kring en islandshäst jag har den stora äran att få rida ibland, ägaren lär nog inte sälja sin ögonsten...
2
Svar
20
· Visningar
4 221
Senast: Petronella
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II