Pris på nordsvensk?

kopparberg

Trådstartare
Idag var jag och kollade på kallblodspremiering. Var kul, flera fina hästar! Jag är en inbiten halvblodsnörd, men det var jättekul att komma ut och se andra raser ändå!
Sambon köpte ett program, jag läste intresserat fast stamtavlorna ju inte sa mig ett dugg, men man kan väl lära sig! ;)

I allfall så var det några av nordsvenskarna som var till salu. Bla en 3-årig valack och ett par 2-åriga ston.
Fick frågan av sambon vad en sådan kostade, och jag som brukar kunna prissätta de flesta halvblod någorlunde var helt :confused: .
Jag har inte en susning, vad kostar ovanstående hästar ungefär?

Sv: Pris på nordsvensk?

Beror ju på vad det är för stam på dem, vad som är gjort med dem etc.

Det kan variera väldigt. Finns inga direkta riktlinjer heller men jag skulle kunna tänka mig att 2-årsstona cirka 15 000 kanske. Valacken (om han är körd) runt 20 000kr.

Jag skulle tippa på högre prisklass än så om det är en vettig till mkt bra stam på dem.

Dom hade körprov, tror valacken gjort det.
Den var jättefin! Hade så fina ögon!

Och fölungarna var underbara! Fast det är iofs alla fölungar! :D

Ja, någonstans mellan 20 000 och 30 000 skulle jag tippa. Den bästa häst jag ridit var en nordsvensk, mjuk och smidig som en katt var hon och trots sina ynka 1.47 i manken löshoppade hon lätt 1.50, uppsuttet provade ja 1.20 - inga problem! Piaffa kunde hon med! Halvblod och fullblod i all ära men nästa häst för mig blir en nordsvensk.

skrev en tråd om ämnet för lite sen. Men den togs bort.
Jag undrade samma sak. Om hur mycket en nordsvensk skulle tänkas kosta.
En nordsvensk, föl eller åring (oinkörd förståss) och toppstammad.
Vad kan en sådan kosta?
Min sambo som håller på med ardenner tippade på att dom inte var så jättedyra typ max tiotusen för ett föl?!

Var du på kvinnersta?

Jag är inte heller någon kallblodsmänniska men var där och kollade, dom är så himla fina! Frågade en bekant med fjordning vad de kostade ungefär, och hon svarade att har de bra stam osv så ligger de runt ca 20-30.000. Jag tycker det är skamligt låga priser på dessa fina hästar.

Fjordingarna har rekomenderade priser men hittar dem tyvärr inte på nya hemsidan.
3-åringar och uppåt är iaf från 25 000 beroende på utbildning.
Och jag tror 2-åringar ligger runt 15 000- 20 000 kr beroende på stam.
Nordsvenskarna ligger som jag har förstått lite högre.

De begärde 15 000 kr för mitt sto e: Heirums Nils ue: Faxus (köpte henne som 1.5 åring).

Men sen finns det ju såklart hästar som ligger mkt lägre och de som ligger högre också för den delen.

var på gång att köpa ett topp topp stammat 1års sto mkt bra stostam, utvald av granskningsnämd etc, superfin, en blivande stjärna faktiskt.
De begärde 25+moms.
Vilket jag tyckte var mkt men ändå rimligt.
har en själv en valack, 4 år högställd, 160 mkh = en rikigt bra ridmodell som jag skulle begära 30´ för om jag skulle sälja.

Jag gav 10tusen (för 9 år sedan) för mitt 3 1/2 åriga brukssto, skamligt billigt tycker jag! (Men tur för mig var det väl :p) Hon var inkörd men hade vart med om något och var rädd (numera på god väg inkörd igen i lugn och ro), var riden några gånger i skogen.

Jamen, jag var i Kvinnersta och kollade. Bor ju "nästgårds" och kompisen ville dit och kolla på sin hästs systerbarn och prata med sin hästs uppfödare.

Det låter rätt dyrt.
Tänker på ardenner nu. Ett föl kan säljas i vanligaste fall låt säga för 5000-15000. 15000 är rätt dyrt var jag har förstått, även om det har fin stam och föräldrar med bra påäng. Visst, det kan ju finnas andra beprövade avkommor efter mamman.
Men i alla fall så reagerade min sambo som håller på med ardenner över två föl som såldes för 10 respektive 13000 kr.
Han har ändå rättså bra koll inom området.
Har nordsvenskar mer värde än ardenner?

Det kan variera väldigt. Finns inga direkta riktlinjer heller men jag skulle kunna tänka mig att 2-årsstona cirka 15 000 kanske. Valacken (om han är körd) runt 20 000kr.

Jag har hört prisuppgifter på ca 13-14000 kr plus moms för ett noprdsvenskt bruksårsföl med god stam.

Vi köpte vårt b-premieradenordvenska bruks sto, då 16 år för 8000:- förra året, men hon har en skada i ena frambenet vilket gör henne endast lämplig för avel och försiktig ridning och körning. Hade hon varit fullt frisk så hade hon säkerligen kostat 25000-35000 kronor någonting.

Nordsvenskarna har ökat i pris väldeliga de senaste ca tio åren, men de är fortfarande billiga om man jämför med de flesta andra raser.

/KT

Senast ändrad:

25-35 tusen för en fullt frisk, fullt brukbar häst i bästa prestationsålder är billigt tycker jag! Jag håller ju på med halvblod, och för de summorna får man inte mycket om man tänkt sig träna och tävla, om än på låg nivå! ;)

håller också med att 25-30 tusen låter rimligt för en inkörd häst!! Det stiger snabbt ivärde om den är inkörd.

Gör det något på priset om den är inriden? Och i så fall gör det skillnad på hur utbildad den är? Eller är det körningen som spelar mest in på en nordis?

Det beror nog på hur duktig den är! Skogsmulle eller dressyrriden?

Köpte nordsvenskt sto med föl vid sidan för 10 000 för 9 år sedan (både stoets pappa och fölets pappa var elithingstar). Inriden och kontinuerligt riden. Sålde henne ca 4-5 år senare för 15 000, då inhoppad och tillriden ca 11 år gammal. Ej inkörd och ganska lättskrämd madame. Idag hade priset kanske legat på 20 000.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka