Pris för enbart bete

Tussemaja

Trådstartare
Vad kan man ta för enbart bete, per månad? (Eller nästan bara bete. Nåt/några kilon hö kanske också blir aktuellt men det får i så fall betalas per kilo) Gräset som växer kostar ju åxå, i skötsel, stängsel, gödning mm mm
 
Sv: Pris för enbart bete

Det beror ju på var i landet (konkurrens) och vilken service som ingår och vad man har tillgång till. (ridbana/ridhus, spolspilta, osv.)
 
Sv: Pris för enbart bete

Betalar 500 kr/månad för bete inkl. tillsyn och vattenförsörjning. Jag kan alltså bara lämna hästen där och hämta i höst (om jag så önskar). Skulle det bli tal om tillskottsfoder bekostas det av hästägaren själv.
 
Sv: Pris för enbart bete

Jag kommer betala 2000:- för bete på 30ha hela sommaren, inklusive tillsyn. Bor i Dalarna.
 
Sv: Pris för enbart bete

Tack! Då lägger jag mig nog på 400. Inget toppbete, men fullt ok för hobbyhäst.
 
Sv: Pris för enbart bete

Menar du 400 kr/häst eller för hela betet? Och du med 30 ha för 2000 kr inkl. tillsyn, hur många hästar får du ha där?
Jag har fått låna ett skogsbete utan tillsyn och utan vatten förra året, han ville ha 3000 kr från 1/7 -säsongslut men det tackade jag nej till. Det slutade med att vi fick beta gratis för de ville ha det avbetat.
Jag tyckte att 3000 kr + att jag måste åka dit varje dag och fylla på vatten och kolla hästar 1½ mil bort enkel resa skulle bli för dyrt då jag hade bete gratis på närmare håll.
 
Sv: Pris för enbart bete

500kr/månad är nog vanligt, det är inkl daglig tillsyn och vatten.


Jag har dock haft gratis bete på vissa ställen också där markägaren får bidrag för att hålla marken betad men ej haft egna djur.
 
Sv: Pris för enbart bete

Jag har betalat 1500:-/månad. Samma som kallhyran för boxen legat på. (Samma ställe som tillhandahållit betet) Man har kunnat välja om man vill ha hästen på bete eller installad. Har man den installad så får man sköta all service själv under betessäsongen. Stallägarna har kunnat ställa upp med något pass om man frågat/betalat. Tillgång till paddock och ridhus. Vatten har fyllts på av stallägarna. Likaså har staket fixats av stallägarna. Tillsyn ingår egentligen inte, men är man i hagen så förväntades man se till övriga hästar med. Kan man säga. Står någon på 3 ben eller verkar ha problem säger man till, men det känns så självklart för mig personligen, att jag inte ens tänker på det.
 
Sv: Pris för enbart bete

Och du med 30 ha för 2000 kr inkl. tillsyn, hur många hästar får du ha där?
Ingen aning. Jag kan inte alls något om rekommenderat/lagstadgat maxantal hästar per hektar, eller hur man nu räknar, men jag utgår ifrån att det är en någorlunda stor flock som ska gå där.
 
Sv: Pris för enbart bete

Jag tror hon menade hur många hästar du får ha där för det priset :-)
 
Sv: Pris för enbart bete

Jaha, haha. Argona, det gäller en häst. Har ingen aning om de kör paketpris för folk med fler hästar, eller någon annan lösning, jag har bara en häst så det var ingen aktuell fråga.
 
Sv: Pris för enbart bete

KL

Runt 1000-lappen/mån är inget ovanligt att betala här för ett bra bete med näringsrikt gräs där markerna tas hand om för att betet ska vara bra.

Ingår oftast ingen direkt tillsyn utan det är enb betet och skötsel av det som man betalar för.

Verkar vara lite tillgång/efterfrågan också. De bra är oftast fulla och har kö :)
 
Sv: Pris för enbart bete

Stormkatt: Jag menade just hur många djur du fick ha där för det priset! Men det är ju uträtt nu.
 
Sv: Pris för enbart bete

Jag betalar ca 800 kr och vi fyller på vatten själva men har uppdelade veckor så i princip behöver man bara vara i stallet den veckan.

Tidigare har jag betalat allt från gratis mot att jag såg till hästarna en vecka då ägaren (en vän) skulle på semester till 2000 kr.
Vanligast har varit runt 1000 kr och det har varit ett bra bete med full tillsyn som oftast.
 
Sv: Pris för enbart bete

*kl*
Jag brukar ta 200 kr månader per häst. Jag har ett 5 ha naturbete och då ingår daglig tillsyn, vatten, salt och mineraler. De har även tillgång till uppbidningplats inomhus och sadelkammare och kan använda min lösdrift som box om de vill.
 
Sv: Pris för enbart bete

Jag betalar 700 kr/månad/häst. Då är det full tillsyn där både visitering och insektsmedel ingår. Jag kan välja betestyp, från "fång-bete" till kuperad åker/äng med god gräsväxt. Ston och valackar går i skilda hagar. Dom som har stallet är petnoga - jag bara :love: dom!
Vill jag rida under betesperioden är det fritt att använda ridbanan, duschspiltan och stallgången.
 
Sv: Pris för enbart bete

När vi hade egen gård med jättefina kuperade beten tog vi 200 kr/veckan eller 500 kr/månaden har jag för mig. Då fixade vi vatten.

Nu var det 2 år sedan jag skickade iväg min häst på bete. 500 kr för hela sommaren betalade jag då. I mitt ordinarie stall tog de 600 kr/månaden och då fixade man vatten och tillsyn själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 218
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp