principell fråga

Skummat igenom dokumenten, hittar ingenstans rekommendationer att inte låta SD eller V eller skp eller SP att erhålla demonstrationstillstånd.
Detta naturligtvis under förutsättning att man håller sig till svensk lagstiftning.

Nu har jag ju som sagt bara hastigt skummat igenom dem. Så om jag har fel så kan du väl citera stycket ;)
 
Skummat igenom dokumenten, hittar ingenstans rekommendationer att inte låta SD eller V eller skp eller SP att erhålla demonstrationstillstånd.
Detta naturligtvis under förutsättning att man håller sig till svensk lagstiftning.

Nu har jag ju som sagt bara hastigt skummat igenom dem. Så om jag har fel så kan du väl citera stycket ;)
Däremot kritik gällande Samer och rekommendationer gällande Romer.
 
"Drawing attention to the general recommendation No. 15 (1993) on Article 4 of the Convention, the Committee reiterates its previous recommendation that the State party amend its legislation to declare illegal and prohibit organizations promoting and inciting racial hatred, in line with article 4 (b) of the Convention."

Och då gäller det att man hittar denna olagliga skrivningen i partiets partiprogram.
Samt naturligtvis ger gruppen möjlighet till en opartisk bedömning.
SD har inte ett rasistiskt partiprogram, det verkar ju stå tämligen klart.
Har inte haft tillfälla att kolla SP;s program.
 
"Drawing attention to the general recommendation No. 15 (1993) on Article 4 of the Convention, the Committee reiterates its previous recommendation that the State party amend its legislation to declare illegal and prohibit organizations promoting and inciting racial hatred, in line with article 4 (b) of the Convention."

Och då gäller det att man hittar denna olagliga skrivningen i partiets partiprogram.
Samt naturligtvis ger gruppen möjlighet till en opartisk bedömning.
SD har inte ett rasistiskt partiprogram, det verkar ju stå tämligen klart.
Har inte haft tillfälla att kolla SP;s program.

Fast nu får du kanske kolla engelskan; "promoting and inciting racial hatred" har en mycket vidare innebörd än den definition av rasism som du använder. Kanske också läge att komma ihåg article 1.
"In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."
 
Fast nu får du kanske kolla engelskan; "promoting and inciting racial hatred" har en mycket vidare innebörd än den definition av rasism som du använder. Kanske också läge att komma ihåg article 1.
"In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."
Ja det kan ju gälla rent politiskt hat exempelvis mellan vegan och slakterier.
Eller fotbollshuliganers hat gentemot andra klubbar

Men jag hittar ingenstans att Sverige får kritik för att man tillåter registrerade lagliga partier att demonstrera, och det var ju det hela diskussion gällde ;)

Att man påpekar samt rekommenderar att man agerar mot rasism och diskriminering mot samer o romer har jag däremot hittat
 

Angel skrev ju "Vad tror du svärden som sitter på många statyer användes för "utanför bild" så att säga?". Jag tolkade det som att de används för samma sak som tanten använde sin väska till.

Det här är ju ungefär som tårtandet av Åkesson. Väldigt lätt (symboliskt) våld som av högernissar haussas upp till rena dödsmisshandeln.

Fotot, och händelsen, som statyn baseras på är skarp. Det är delvis det som gör dem till bra konst. Men man måste ju se till sammanhanget: en enskild och lätt våldshandling underifrån. Att likställa det med våld i nära relationer eller nazism är extrempacifism. Inget fel med det i sig men jag tycker att det är inskränkt att inte kunna se den historiska och samhälleliga kontexten till fotot.

Som jag skrev då alltså. Våld mot vissa är lite mer okej än våld mot andra, i en demokrati där själva grundprinciperna bygger på raka motsatsen. Självklart kan jag se kontexten. Ett annat eller ett framtida samhälle kanske har en helt annan kontext där våld mot andra grupper ses som lite mer okej. Det är bl.a därför man bör stå upp för principen att det alltid är helt fel att slå en annan människa annat än i självförsvar eller när lagar ska upprätthållas.
 
Senast ändrad:
Våld mot vissa är lite mer okej än våld mot andra, i en demokrati där själva grundprinciperna bygger på raka motsatsen. [...] Det är bl.a därför man bör stå upp för principen att det alltid är helt fel att slå en annan människa annat än i självförsvar eller när lagar ska upprätthållas.
Din kritik mot mig haltar. :D

Uppenbarligen har vi helt enkelt olika syn på vilket våld som är mindre upprörande än annat.
 
Din kritik mot mig haltar. :D

Det ger ju inte så mycket att bara slå fast det.

Uppenbarligen har vi helt enkelt olika syn på vilket våld som är mindre upprörande än annat.

Det är ju inte våldet som är upprörande. Anders Eklund (Engla-mördaren) blev ju nyss misshandlad i fängelset, det är jag inte ett dugg upprörd över på ett personligt plan. Men det hade varit upprörande om myndigheter på någon sätt skulle hylla händelsen (t.ex genom att sanktionera statyer av förövarna).
 
Din kritik mot mig haltar. :D

Uppenbarligen har vi helt enkelt olika syn på vilket våld som är mindre upprörande än annat.
Det verkar som om du vill spela spelet med en mutad domare. Då får den ena sidan göra vad de vill och den andra sidan vända kinden till ;)
 
Det ger ju inte så mycket att bara slå fast det.
Du kritiserar mig för att ta lätt på våld mot nazister (en handväska :idea: och jag fäster även vikt vid var våldet riktas från, men visst) men ser själv lättare på våld mot brottslingar. Jag tycker att det undergräver din kritik.
 
Trani, får jag då istället ställa frågan så här, eftersom det handlar om principer.
Är det principiellt fel att störa en laglig demonstration genom att försöka skada sak eller person eller att i praktiken göra det omöjligt at genomföra demonstrationen?
Oberoende vad eller vem som demonstrerar eftersom man har laglig rätt o myndigheternas tillstånd.

Om du anser att ändamålet helgar medlen dvs att det är rätt att skada eller störa ut en demonstration.

Vem ska sätta premisserna, vem ska avgöra vad som då är ok, du?


Jag föraktar helt uppenbarligen de socialistiska experimenten dvs både de bruna och de röda, men det skulle aldrig falla mig in att försöka förneka dem deras medborgerliga rättigheter och verka politiskt i det här landet så länge man gör det inom det regelverk som gäller.

Jag anser att genom att överträda detta regelverk och våldföra sig på våra demokratiska rättigheter så begår man ett allvarligt brott.

Det skulle vara intressant hur du ställer dig till detta, rent principiellt.
 
Du kritiserar mig för att ta lätt på våld mot nazister (en handväska :idea: och jag fäster även vikt vid var våldet riktas från, men visst) men ser själv lättare på våld mot brottslingar. Jag tycker att det undergräver din kritik.

Som jag skrev så är "magkänslan" svår att komma ifrån men när det kommer till att t.ex resa en statligt sanktionerad staty så har man tid att resonera bortom magkänslan. Alla människor ser instinktivt lite olika allvarligt på våld beroende på vem som blir drabbad. Det går inte komma ifrån. Men det är ju ingenting man ska hylla eller höja upp som någonting bra utan tvärtom. Särskilt när det inte bara handlar om privata åsikter utan som i detta fallet då statyn hade varit sanktionerad av kommunen.
 
Har precis lyssnat på P4-dokumentären "Tanten med väskan".

Välgjord och tänkvärd.
Har helt ändrat uppfattning angående statyn.
Tycker t o m att konstnärinnan, Susanna Arwin, är osmaklig sin iver att få uppföra sin staty.
Helt emot Danutas egna vilja enligt den porträttbild som målas upp av anhöriga och av dom som kände henne.

Oavsett vad ni tycker, lyssna på dokumentären.
Den är väldigt intressant sett ur många perspektiv.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/506841?programid=3103
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp