principell fråga

Varför går inte statyn under "rosa och fluffig" konst om den nu egentligen bara visar en tant med en handväska? Finns det någon staty med ett svärd som speglar ett ögonblick då en oskyldig människa attackeras med det?
En nazist på väg att bli slagen med en handväska och en "oskyldig människa" på väg att bli huggen med ett svärd - tycker inte att det är en klockren jämförelse. Faktiskt lite olustig.

Poängen är att alla mäktiga gubbar med svärd har stått för, och symboliserar fortfarande, ett mycket grövre och mer utbrett våld än vad tanten gör.

Jag tycker att våldsinvändningen är rent löjlig. Tvivlar på att tanten hade tegelstenar i väskan.

Förutom symboliken (som jag gillar) så tycker jag att det är häftigt med en staty som avbildar en alldeles "vanlig" kvinna som "bara" är känd för en enda handling, ett ögonblick.

En nazist på väg att bli slagen med en handväska och en "oskyldig människa" på väg att bli huggen med ett svärd - tycker inte att det är en klockren jämförelse. Faktiskt lite olustig.

Poängen är att alla mäktiga gubbar med svärd har stått för, och symboliserar fortfarande, ett mycket grövre och mer utbrett våld än vad tanten gör.

Jag tycker att våldsinvändningen är rent löjlig. Tvivlar på att tanten hade tegelstenar i väskan.

Förutom symboliken (som jag gillar) så tycker jag att det är häftigt med en staty som avbildar en alldeles "vanlig" kvinna som "bara" är känd för en enda handling, ett ögonblick.
Jag skrev i inledningen att det är en principiell fråga. En man i växsjö som brukar sin konstitutionella rätt att utföra en demonstration blir fysiskt angripen, eller en annan man som gör bruk av exakt samma ratt som blir angripen i kärrtorp, det är frågeställningen. Jag lägger inga åsitsvärderingar i de vad de olika demonstrerar för eller emot.

För då är du ju inne på frågan "Ändamålet helgar medlen" alltså vem ska har rätt att för sina syften förtrycka andras åsikter.

Och vem ska avgöra detta?

Som tur var har inte nazisten som fick handväskan i huvudet lidit så stor skada. Han fortsatte sitt verk i nazismens anda och han har inte varit blyg.

Som tur var har inte nazisten som fick handväskan i huvudet lidit så stor skada. Han fortsatte sitt verk i nazismens anda och han har inte varit blyg.
Vill bara påpeka att jag föraktar dem som angrep en laglig demonstration i Kärrtorp lika mycket som dem som gjorde det i Växjö.
Vilket visar vad jag anser om demokrati och dess principer.
Den som väljer sida och anser att ändamålen helgar medlen dvs att det är rätt att störa/skada i syfte att hindra andras meningsyttrande uppvisar ju bara förakt för demokratin eller hur ;)

Den som väljer sida och anser att ändamålen helgar medlen dvs att det är rätt att störa/skada i syfte att hindra andras meningsyttrande uppvisar ju bara förakt för demokratin eller hur ;)

Inte jag som gjorde jämförelsen.

Löjligt att försöka rationalisera våld. Du hade aldrig gjort det om det handlade om våld i nära relationer eller om det var tanten som var nazisten. Det hela handlar om en principlöshet där våld mot nazister är lite finare och lite mer okej än annat våld. I en rättsstat så är det precis det man vill komma ifrån. Magkänslan kanske är svår att komma ifrån, men om man ska resa en staty så har man ju faktiskt tid att tänka igenom det principiella.

Nope, jag tycker vi ska följa FNs kritik och inte tillåta nazister att demonstrera.
Har FN kritiserat Sveriges demonstrationsfrihet?
Har du möjligtvis en källa på det;)
Vi liksom flera länder har förbud att använda vissa symboler, såsom ex hakkorset, hammaren och skäran etc etc
Men i de flesta europeiska länder får även ytterpartier demonstrera under förutsättning att man håller sig till reglerna.
Och har man erhållit tillstånd så är det ett hån mot demokratin att skada eller försöka stoppa en dylik demonstration
Så vad som hände i Kärrtorp var ett hån, ett angrepp mot demokratin, liksom det som hände i Växjö!

"Framförallt riktas det skarp kritik mot att hatbrotten mot etniska minoriteter ökar i Sverige. Den svenska regeringen uppmanas bland annat att förbjuda rasistiska och extremistiska organisationer."
FN;s kritik mot Sverige.
Så då får man väl ta fram en lista på höger o vänsterextrema partier o rörelser som ska förbjudas då.
SÄK har säker en lista man kan använda.

Har FN kritiserat Sveriges demonstrationsfrihet?
Har du möjligtvis en källa på det;)
Vi liksom flera länder har förbud att använda vissa symboler, såsom ex hakkorset, hammaren och skäran etc etc
Men i de flesta europeiska länder får även ytterpartier demonstrera under förutsättning att man håller sig till reglerna.
Och har man erhållit tillstånd så är det ett hån mot demokratin att skada eller försöka stoppa en dylik demonstration
Så vad som hände i Kärrtorp var ett hån, ett angrepp mot demokratin, liksom det som hände i Växjö!
FN:s kommitté mot rasdiskriminerings rapport från 2014.

Kommer inte upp någon rapport på förstasidan för mig. Du blandar inte ihop FN med Svenska FN-förbundet eller? Det senare felciteras ofta av media som FN trots att de inte är en del av FN på något sätt utan bara en ideell förening som verkar för ett stärkt FN.
Är vad jag misstänker, varför jag frågade efter en specifik UN rapport men den har inte kommit än ;)

Inte jag som gjorde jämförelsen.
:confused:

Löjligt att försöka rationalisera våld. Du hade aldrig gjort det om det handlade om våld i nära relationer eller om det var tanten som var nazisten. Det hela handlar om en principlöshet där våld mot nazister är lite finare och lite mer okej än annat våld. I en rättsstat så är det precis det man vill komma ifrån. Magkänslan kanske är svår att komma ifrån, men om man ska resa en staty så har man ju faktiskt tid att tänka igenom det principiella.
Det här är ju ungefär som tårtandet av Åkesson. Väldigt lätt (symboliskt) våld som av högernissar haussas upp till rena dödsmisshandeln.

Fotot, och händelsen, som statyn baseras på är skarp. Det är delvis det som gör dem till bra konst. Men man måste ju se till sammanhanget: en enskild och lätt våldshandling underifrån. Att likställa det med våld i nära relationer eller nazism är extrempacifism. Inget fel med det i sig men jag tycker att det är inskränkt att inte kunna se den historiska och samhälleliga kontexten till fotot.

Det är väl ungefär som med prostitution.
En kvinna kan prostituera sig väldigt lite, men är ändå en prostituerad, en människa kan acceptera små odemokratiska metoder, är då ändå odemokratisk;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka