Princeville hoppsadlar.

vaggvisa

Trådstartare
Fick Börjes-katalogen idag, och uppenbarligen var det fler än jag som tyckte hoppsadlarna från Princeville var snygga med tanke på Börjes-tråden ;)
Då jag är ute efter en hoppsadle jag kan använda de ggr jag hoppar vill jag inte lägga ut hur mkt pengar som helst och har inte hittat några begagnade i de märken jag vet passar min häst.
Så nu undrar jag vilka hästar Princeville Charlotte passar?
Rak/böjd rygg, hög/låg manke?
Passar sadeln ryttare med långa/korta ben?
Sen blev jag lite fundersam över att de ska 16½ och 17½ strl, om man då har 17 i dressyrsadeln, vad tror ni passar bäst i hoppesadeln av ½-strl då?
Har sökt i tidigare trådar men inte hittat svaren på dessa frågor.

Sv: Princeville hoppsadlar.

Jag har en Charlott hopp, och både jag och hästen älskar den. Lädret är i bra kvalitee och sadeln är skönt och sitter bra på hästen. Hästen min har hyfsat rak rygg och normal manke. Jag är ca 165 cm och sitter mkt bra i sadeln men sen har jag en kompis som rider hästen ofta och hon är över 170 och även hon sitter bra i sadeln.

Kan varmt rekkomendera sadeln om den sitter på din häst. Sen är de ju ett stort + att man kan ha stiglädrena på undersidan av kåpan i stället =)

Ang storleken har de ju kanske mer med dig att göra än hästen, eller nja har du ponny eller häst?

Hejsan. sålde just min Charlott hoppsadel då jag tyckte att den var hemsk att rida i. jag hade 17,5" på min och tyckte att jag hamnade alldeles för långt bak i sadeln och flyttade jag fram mig i sätet så var det helt stenhårt att sitta. tyckte även att lädret var av skit-kvalitè. för det första gillar jag ej präglat läder och för det andra var sadeln väldigt hal att sitta i, även om jag hade helskott.
den låg dock ganska bra på min häst fast jag hade normal bom på den och han brukar gå på normal emot vid eller helt vid, men denne låg kortekt enligt sadelutprövaren. min häst har rak tygg och kraftig och lång manke, dock ej så hög manke.

hoppas du hittar en sadel som du kommer att trivas i .
jag rekomenderar dig att köpa en bättre begagnad sadel. för samam pris som princevillen ny kan du få en begagnad fin prestige,herni de rivel, stubben och många andra märken.

kan tilläggas att två av tjejerna i samma stall som jag provred o sadeln, en tjej med stor rumpa och hon borde ha kommit mer korekt i sadeln än vad jag (med ganska liten ruma gjorde) men hon upplevde också att hon kom för långt bak i sadeln (nästan på bakvalvet) och förflyttade man sig frammåt så var den stenhård.

lycka till med sadel köpet :)

hal att sitta i?? ho, jag sitter i oskodd och sitter som klister ändå.. fast de är väl en smaksak..

tyckte att jag hamnade alldeles för långt bak i sadeln

...

kan tilläggas att två av tjejerna i samma stall som jag provred o sadeln, en tjej med stor rumpa och hon borde ha kommit mer korekt i sadeln än vad jag (med ganska liten ruma gjorde) men hon upplevde också att hon kom för långt bak i sadeln (nästan på bakvalvet)

den låg dock ganska bra på min häst fast jag hade normal bom på den och han brukar gå på normal emot vid eller helt vid

Det låter helt klart som att den var för smal för din häst och låg i bakvikt, vilket även placerar ryttaren långt bak och i uppförsbacke...

Det låter helt klart som att den var för smal för din häst och låg i bakvikt, vilket även placerar ryttaren långt bak och i uppförsbacke...

då måste de vara väldigt dåliga att pröva ut sadlar på strömsholm, eftersom en kvinna därifrån prövade ut sadeln på hästen åt mig.
och nog kan jag se själv när en sadel ligger i bakvikt.

om jag säger såhär, tycker att princeville sadlarna är i lika dålig kvalitè som kingstonsadlarna ifrån börjes. nej inget för mig men säker för någon annan. detta är min åsikt.

har du ingen bild på hur sadeln satt på hästen och nör du red i den?? skulle vara intressant att se..

då måste de vara väldigt dåliga att pröva ut sadlar på strömsholm, eftersom en kvinna därifrån prövade ut sadeln på hästen åt mig.
och nog kan jag se själv när en sadel ligger i bakvikt.

Ja, det måste hon verkligen ha varit! :devil: Jag tycker att ni e så komiska hela bunten...

Alla mina ponnysar och hästar har fått sadlar utprovade på strömsholm och det har aldrig varit/blivit något problem för varken mig eller hästen så att säga att dom inte kan prova ut sadlar kan man inte säga.

Varför skriver du det till mig? :confused: Har jag påstått att Strömsholm inte kan prova ut sadlar?? :cool:

Diana

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 425
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 603
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka