Primero Total

jis

Trådstartare
Jag funderar på att prova Primero total till min valack som nog behöver tlite extra foder. Han får fri tillgång till hö men verkar behöva lite mer än han hinner äta.

Han är inte tunn eller så, men jag kan tycka att han borde ha en aning mer hull än han har just nu.

Någon som har provat detta foder? Vad tycker ni om det?
 
Jag har ingen egen erfarenhet av det fodret men de prisuppgifter jag hittade ihop med innehållsförteckningen säger mig att det är ett dyrt hö med lite annat inblandat. Rent lurendrejeri alltså. Ungefär som fibergi som säljer hackad halm dyrt.

Örterna det innehåller ser jag ingen anledning att ge. Brännässla kan till och med vara farligt att ge till hästar då det kan medföra att det blir blödningar i lamellerna och hästen får fångliknande symptom eller så får hästen fång.

Vad du ska ge för mineraler utgår ifrån vad grovfoderanalysen visar så det kan bli väldigt fel kvoter av deras mineraltillägg och att blanda lite salt i maten är ju enkelt att göra själv. De aminosyror som fattas beror också på övriga foderstaten så det kan också bli fel av det som de har tillsatt.

Jag hade i ditt ställe köpt ren linfrökaka, linfröolja, yea-sacc och lucern om det är vad du vill ge och sedan kompletterat med de mineraler och aminosyror som ev. behövs. Du bör komma väldigt mycket billigare undan genom att köpa fodren var för sig istället för att någon redan har blandat ihop det åt dig. Då slipper du betala dyrt för "torkat gräs", dvs hö, du ger ju redan så mycket grovfoder som hästen kan äta så det är onödigt att betala dyrt för det. Du slipper också att ge örter som inte är bra för hästen.
 
Fast när jag googlar de sakerna du föreslog att jag ska köpa istället så hamnar jag ju på ungefär samma summa som Primero kostar. Inte många kronor billigare iaf. Och då måste jag köpa olika saker och blanda ihop själv.

Och Primero är ju ett grovfoder, det är just det jag tycker verkar bra.
Jag vill inte ge en massa extra kraft, utan så mycket grovfoder som möjligt.
Så att det är baserat på hö behöver ju inte vara något negativt, vad jag förstår. Utan problemet är ju att han inte hinner äta tillräckligt med hö så då borde ju detta vara ett bra sätt för honom att hinna få i sig mer?
 
Och brännässla har jag aldrig hört att det kan vara farligt? Vad är det med nässlan som är farligt?
Mitt sto äter nässlor i hage och har aldrig haft fång. Och hon äter betydligt större mängder än vad jag kan tänka mig att fodret innehåller.
 
Fast när jag googlar de sakerna du föreslog att jag ska köpa istället så hamnar jag ju på ungefär samma summa som Primero kostar. Inte många kronor billigare iaf. Och då måste jag köpa olika saker och blanda ihop själv.

Och Primero är ju ett grovfoder, det är just det jag tycker verkar bra.
Jag vill inte ge en massa extra kraft, utan så mycket grovfoder som möjligt.
Så att det är baserat på hö behöver ju inte vara något negativt, vad jag förstår. Utan problemet är ju att han inte hinner äta tillräckligt med hö så då borde ju detta vara ett bra sätt för honom att hinna få i sig mer?
Men det innehåller ju knappt någonting vettigt?! Om du vill få i mer av någon form av grovfoder så fundera på grönpellets ....160 gram smältbart till ett helt annat pris....och en produkt från svenska bönder....inte spanska
 
Fast när jag googlar de sakerna du föreslog att jag ska köpa istället så hamnar jag ju på ungefär samma summa som Primero kostar. Inte många kronor billigare iaf. Och då måste jag köpa olika saker och blanda ihop själv.

Och Primero är ju ett grovfoder, det är just det jag tycker verkar bra.
Jag vill inte ge en massa extra kraft, utan så mycket grovfoder som möjligt.
Så att det är baserat på hö behöver ju inte vara något negativt, vad jag förstår. Utan problemet är ju att han inte hinner äta tillräckligt med hö så då borde ju detta vara ett bra sätt för honom att hinna få i sig mer?

Att du skulle hamna på samma pris tror jag knappast. Jag betalar 200 kr för 25 kg linfröpellets. Ditt kostar 225 kr för 15 kg. Det är ganska stor skillnad. Det fodret är heller inget grovfoder eftersom linfröpellets inte är något grovfoder. Yea-sacc är inte heller något grovfoder och inte en del annat som är i heller. Om du vill ha grovfoder så ge lucern eller betfiber, det räknas som grovfoder.

Vad gäller nässlorna så är det så att de kan ge fång eller fångliknande symptom. Att just din häst inte har fått fång av nässlor än säger ju ingenting. Din häst representerar ju inte alla hästar. Ingen av mina hästar har fått fång av nässlor heller men sedan jag fick veta att det kan skada så mycket så har de heller inte fått möjligheten att äta dem. Tidigare slog vi dem och sedan åt hästarna dem när de hade torkat men numera tar vi undan dem. Jag har aldrig sett en häst äta nässlor när de står upp om de har haft annat att äta och inte har svultit så där har man ju ett val att ta bort dem när de är slagna och se till att hästen har annat att äta. Du gör självklart som du vill. Vill du betala 15 kr/kg för hö så är det helt upp till dig men jag skulle inte göra det.
 
Kan du visa någon källa på att nässlor verkligen kan ge fång? Gärna där en veterinär bekräftar påståendet.
Jag hittar ingenting om det när jag googlar.
 
Jag förstår inte varför du tar så illa upp av att jag ifrågasätter.
Är inte forum till för att man ska diskutera? Då måste man ju även få ifrågasätta.

Jag har inte sagt att jag SKA ge detta foder oavsett. Men jag vill veta folks erfarenheter om det.
 
Jag förstår inte varför du tar så illa upp av att jag ifrågasätter.
Är inte forum till för att man ska diskutera? Då måste man ju även få ifrågasätta.

Jag har inte sagt att jag SKA ge detta foder oavsett. Men jag vill veta folks erfarenheter om det.

Jag tar absolut inte illa upp. Jag skrev ju att du självklart gör som du vill :) Du frågade och jag gav min synpunkt.

Tyvärr har jag ingen källa som jag kan plocka fram på datorn då det är en person som är mycket duktig på foder och hästens sjukdomar som har berättat för mig vilka problem nässlor kan ge.
 
Jag funderar på att prova Primero total till min valack som nog behöver tlite extra foder. Han får fri tillgång till hö men verkar behöva lite mer än han hinner äta.

Han är inte tunn eller så, men jag kan tycka att han borde ha en aning mer hull än han har just nu.

Någon som har provat detta foder? Vad tycker ni om det?

Jag använder det till krubbskrammel för att få i min lättfödda häst mineraler och tillskott, ca 1-2 dl/gång. Det funkar det ypperligt till eftersom att min kräsna häst tycker det är gott.
Men i övrigt håller jag med tidigare, hade jag velat få upp hull hade jag gett linfrökaka och lusern istället.
 
Som krubbskrammel ok. Har man specifika behov är det bättre att ge just det hästen behöver. Vill du att den ska få lite mer hull är tex Hippo grow alfa ett prisvärt pelleterat foder med hög andel grönmjöl i.

Vill du ge mer grovfoder m bra proteinvärde, köp lusernhack.
 
Någon som har provat detta foder? Vad tycker ni om det?

Känner rätt många som fodrar med Primero total och tycker att det är helt fantastiskt. Jag medger att hästarna är i fin form (vilket förvisso tyder mer på att de har en foderstat med "rätt" värden och tränas bra..) och har väldigt fin, glansig hårrem allihop. Däremot är min personliga åsikt att det verkar innehålla en jäkla massa som egentligen är helt onödigt, och köper hellre lucernhack då jag anser att jag får mer för pengarna då. Det jag behöver tillsätta till min lättfödda hästs foderstat är i regel protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 513
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp