Primadonnefasoner

fejko

Trådstartare
Jag har ett sto som är en riktig primadonna. Hon tävlade två klasser i helgen och var jättego och samarbetsvillig i första klassen, men i andra klassen hade hon surnat till, stod på bakbenen på framridningen och tog inte förhållningarna på banan så hon fick ett nedslag. Går man på henne för hårt blir hon förbannad och ställer sig på bakbenen.

Är det någon som känner igen detta problem och framför allt är det någon som har något tips?

Påminner mej såååå mycket om min häst. V å tävlade för 3 veckor sen. Framridningen gick super, hoppade det lilla hindret utan några problem. sen skulle ja hoppa en lioten oxer (70 cm) Då blev det tvärnit, efter tvärnit, efter tvärnit, efter tvärnit...ja du fattar. Jag gjorde allt jag kunnde för att få henne å hoppa. Tillslut fick ja ge upp, efytersom jag skulle starta, Gick då in å gjorde en dubbel nolla. Hon är helt sanslös.....
Min kan man inte använda spö på, då reser hon sej. jag brukar bara rida å rida tills det går.

Min valack kan vara likadan faktiskt. Vi har gjort så att jag försöker att rida flera pass om dagen när jag har tid för att han ska vänja sig vid att han inte bara ska ridas ett pass per dag.

Jag kan ställa in honom i boxen, ge lunch osv och sen rider jag ett pass igen.

Tyvärr har detta inte hjälpt ännu :( Men jag hoppas att det ska lossna när vi får mer rutin.

Så där är mitt sto också. Jag kan inte vara på tävlingsplatsen mer än MAX en timme, och då måste det hända något hela tiden, och att tävla två klasser är i regel bara att glömma...

fränt ;)..

ja rider en fux nämligen.. :D
sist ja va ute (på träningshoppning då..) så vägrade hon minst tio gånger, brakade rätt in i trippelbarren o rev två-tre hinder :crazy:
SEn så gick det in två ekipage innan ja hoppade igen, då kom vi helt runt banan med bara en rivning :eek:
Så.. Det va ju ltie humörväxling där :crazy:

Reagerar du som mig i de lägena, när det är så gigantisk katastrof?
Jag blir då oftast kolugn, nästan lite full i skratt och tänker "det kan ju inte bli värre i allafall", och så går jag in på banan ändå i stället för att stryka mig.

Minns på en tävling när hästen på framridningen till första klassen förvandlades till en helt rabiat, opåverkbar stridsvagn! :crazy:
Visst, jag har fått jobbat mkt med att han inte själv får bestämma tempot mot hindret och rusa fast han tycker hoppning är så kul, men denna gång var han vidrig på framhoppningen! :crazy:
Jag skämdes! :o
Det såg ut som om min häst hela livet fått göra precis som han velat, alternativt att jag inte tränat honom alls för uppgiften.

Väl inne på banan gick han kalas, vi fick bara ett litet pet! :D

haha nja. det beror lite på vad det är som blir fel :falen:
Det värsta jag vet är när hästen går som en ängel på framridningen o sen bara vägrar hoppa på banan :p
Det är jättestörigt..

Haha sosm för ett tag sen då ja skulle rida utbyteshoppning på en helt knäpp galen häst.. :D
det gick inte alls bra på framridningen men sen väl inne på banan så gick det kanon... :banana:
Så är jag, Ja rider mycket bättre inne på banan än på träning o så...
Det va lite bra när vi hade min systers häst ja va den enda som kunde tävla henne :D

Tja... Jag bryr mig i regel inte om ifall det inte går så bra resultatmässigt. Jag hittar alltid någonting jag kan vara nöjd med. Hon kanske gick väldigt fint på framhoppningen, eller fick till ett riktigt kanonsprång på trippelbarren! Jag bryr mig inte så mycket om vilka klasser jag tävlar, eller ur det går, bara jag får komma ut och tävla över huvud taget, det är ju så himla kul!!!

Ston är lite känsliga av sig, det man kan göra är att bli deras vän. Om de litar på en, ställer de upp till 110%. Jag rider själv bara ston, de är 3 helt underbara individer.
Men jag känner igen problemet och jag kan heller inte gå på med spö, men sporrar e helt ok.
/Therese

hejsan.. jag har inte samma problem som du men jag har en ponny so har gått msv A med sin förra ryttare. men jag får inte honom att gå runt en 50 bana utan att jag far i backen. jag hoppas att det har berott på en skada som han fick förra året. han blev då sparkad på griffel benet o fick vila i fem månader. sen efter detta få har han fått en pålagring o blev opererad. men jag hoppsa naturligt viss att det ska bli bättre ;)

Nog räknar väl jag mig till hennes vän, hela hennes beteende tyder på det, gnäggar åt mig (bara mig, även utan mat :smirk:), kommer alltid i galopp mot mig, gosar osv. En del problem går helt enkelt inte att lösa.
Min häst är också en fantastisk häst som jag avgudar, och hennes små "egenheter" gör inte att jag gillar henne mindre på något sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: igbest
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 543
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4